Halmpellets som strömedel, erfarenheter?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Vikan

Trådstartare
Har läst lite om halmpellets som strömedel och undrar om någon provat och hur ni tycker att det fungerar? Har haft mina på både torv, kutter och nu finare sågspån. Skulle vilja hitta något som inte tar så mycket plats på gödselplattan samt multnar snabbt när man spridit det och gärna är lätt att mocka i och ekonomiskt också såklart ;)

Sv: Halmpellets som strömedel, erfarenheter?

Tycker det är bra. Speciellt att slippa de stora balarna, bara säckar som man lätta kan bära ett par i taget. Det är lätt att mocka dessutom.
Eftersom gödlet i det stall jag har stött på halmpellets hämtas så vet jag inte hur förmultningen är. har heller ingen insikt i hur mkt det kostar. att ströa upp en hel box kräver dock ca 10 säckar, minst. när man fyller på så motsvarar en säck mindre en en bal med torv. kanske hälften, eller 1/3...

Fantastiskt!!

Vi har nyss börjat med det och det är:
otroligt mer lättmockat - det blir inte lika geggigt som torv och bättre sugförmåga än spån
ljust - till skillnad från mörk torv
ekonomiskt - mockar ut en halv kärra jämfört med en tidigare (på torvbädd)
otroligt lätt att hantera när det är 15kgs påsar istället för en stor bal
luktar inte alls

helt fantastiskt!

Finns många bra fördelar. Nackdelen är att det blir ett litet tunt "dammlager" överallt. Men det är ju bara en nackdel mot många fördelar :D

Mvh

Tora

Jag vänder mig mot strömmen redan nu... Jag tycker inte det är bra, eller snarare inte värt pengarna. Det blir dyrare i längden än den torvmix jag kört med tidigare. Det är ju förvisso lätt att mocka och ser fräscht ut (om hästen inte kissar mer än 2 dl/natt) och kommer ju förpackade i lätthanterliga små påsar!
Jag ger dock snart upp med detta strömedel då det blir grisigt alldeles för fort, trots min pedantmockning så jag själv kan tänka mig att äta middagen direkt serverad på golvet i hans box.

Har läst att det kan finnas risk att hästarna uppfattar pelletsen som kraft och äter av den. Har du märkt några sådana tendenser? Var kostar en säck på 15kg ungefär?

Min häst tyckte absolut att det var mat. Första gången så dök han ner och vräkte i sig pellets (trots att det var vattnat och vältrampat redan). Det lugnade ju ner sig men vi hade en otrolig åtgång så det funkade inte alls för oss. Jag antar att han plockade i sig en hel del under natten när höet tagit slut.

Så min box såg ut som hej kom och hjälp mig trots att jag använde massor med strö och mockade ut väldigt lite. De andra boxarna ser däremot fräscha och fina ut! De hästarna äter inte av det och visst, det är ju lättmockat!

Senast ändrad:

Hej!

Vi har halmpellets i vår lösdrift och jag älskar det.

Första dagarna åt min tjej som en dammsugare, men hon insåg snabbt att sååå gott var det inte och äter inte alls längre.

Denna kalla vinter har jag insett att det inte fryser. När vi lagt in spån ovanpå "för värme och mjukhet" har spånet frusit till kokor, medan halmpelletsen fortfarande är trevligt underlag. Vi har max lagt in 1 påse i veckan, med spån har vi lagt in minst 2 balar/vecka och ändå fått ett sämre resultat.

Det är lättmockat och vi har inte mer damm från vårt än vi har från spånet.

So, me like!

/Lavinia, ska se om vi kan fortsätta med pelletsen eller tom få in riktig halm nästa vinter- det vore drömmen- inte mockmässigt, men för hästarnas skull!

Det är stor skillnad på olika sorter vill jag börja med att säga.

Jag har under vintern blandat svenska foders pellets (danska easy bedding) med torv och det funkar bra men blir inte på nåt sätt billigare.

För ett tag sedan hittade vi en skånsk tillverkare i närheten och dessa pellets faller sönder lättare och halmen i dem är aningen mindre söndermald så bädden blir fluffigare än med Easy Bedding.

Jag tycker att hanteringen är väldigt smidig eftersom jag inte behöver lagra så många otympliga torvbalar + att det blir ljusare och mer lättmockat med torv/pellersblandningen i boxen, men kostnaden blir inte läge.

Har en häst som kräver ungefär 1 torvbal var 4-5 dag. Hon rör inte runt så mkt men kissar en hel del så det är mkt som blir blött och måste ut varje dag. Jag har bädd kan tilläggas men den blir ju på sina ställen mättad av piss och jag vill inte att den ska växa hur mkt som helst på höjden.

Pellets + torv lägger jag in ca 1 torvbal och 2 pelletssäckar (28 kg) var 8:e dag.

Våra (ink två shettisar som är matvrak) har inte ätit. Nån har smakat på en men sen låtit det vara.
Kan säkert vara skillnad på tillverkare, vi köper våra på granngården.

Kostar ca 65-70kr för 14-16kg (har inte exakt koll).

Tvärtemot någon annans erfarenhet tycker jag det funkar ypperligt på kissiga hästar.
Det suger så bra att det blir lite som kattsand, en kllump man kan lyfta ur. Torven blev
mycket mer svampig när hästarna kissade mycket.

Det finns flera aktiva trådar i ämnet, om du använder sökmotorn så finner du dom. Under tiden så stänger jag den här tråden.

Boj/moderator.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 324
Senast: Roheryn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 975
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 790
Senast: Calmiche
·
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
4 074
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka