Halmpellets eller cocosströ.

kopparberg

Trådstartare
Är det någon av er som strör med något av det?

Jag och kompisen/stallägaren har provat halmpellets på en av våra hästar (kompisens) nu i några månader. Vi är så nöjda med det att vi bestämde oss att ha båda hästarna på halmpellets nu. Så i måndags så strödde jag upp med halmpellets till min häst också.
Min pålle har de två nätter hon haft halmpelletsen inte legat och sovit! Någon av er som varit med om det? Att pållen bojkottat halmpelletsen som madrass alltså? Och hur länge gjorde hästen det i så fall?
Det känns inte som någon fara, pålle kommer nog att sova när pelletsen blir lite mer "pulvriga" gissar jag.

Något annat vi tänker prova är att kombinera halmpelletsen med halm. Alltså att ha halmpelletsen i botten, en rejäl bädd, sedan strö upp med halm ovanpå det. Någon som provat att kombinera halmpelletsen med något annat strö?

Leverantören som vi köper halmpelletsen av berättade att han i vinter även ska ta hem cocos, någon som provat på det som strö? Och hur ser det ut? Och äter hästarna av cocosströet? Känner att det kanske inte är så bra om hästen äter cocos, men det kanske är ok om de äter det?

Sv: Halmpellets eller cocosströ.

Har inte provat halmpellets då jag tycker det verkar alldeles för smuligt och dammigt. Jag kör med kartongströ på min häst som inte står på halm, och hon ligger iaf ner och snarkar i det :D

Ja de har lite svårt att sova på ett smörgåsbord,;) men går över efter några dagar när pelletsen har börjat anta sin riktiga form.

Vi funderade också på sådant pappersströ, men nu provade vi halmpelletsen först och var nöjda med den. Men kartongströet såg fint ut, de hade sådant i tävlingsboxarna när jag var på en tävling.

Vi hade spån förut, men känner att vi vill inte ha samma krångel i vinter när spånet tar slut! Att det tar slut i vinter igen, det tror de flesta vi talat med.
Dessutom känns det onödigt att sponsra detta ocker som jag nog tycker spångrossisterna ägnade sig åt förra vintern!

Aha! Ja jag gissade att det kunde vara något sådant!

Min häst har inte ätit överdrivet mycket, hon har plockat i sig en och annan pellets. Men däremot kompisens matvrak till häst, herregud när han fick komma in i boxen med halmpellets första gången! :eek:
Man såg på hans blick, äntligen har de fattat vad jag vill, jag får stå på kraftfoder! Sedan åt han så det skummade som när hästar äter äpplen! I minut efter minut tills ägaren tog upp huvudet på honom och band upp honom! :D
Vi var ängsliga han skulle få foderstrupsförstoppning eller något, han åt järnet så fort han fick ner huvudet! Som om han stod i Krafft, havre eller något! Men han slutade äta dagen efter, nu står han fint på sin halmpellets och äter inget.

Men däremot kompisens matvrak till häst, herregud när han fick komma in i boxen med halmpellets första gången! :eek:
Man såg på hans blick, äntligen har de fattat vad jag vill, jag får stå på kraftfoder! Sedan åt han så det skummade som när hästar äter äpplen! I minut efter minut tills ägaren tog upp huvudet på honom och band upp honom! :D

:D va gulligt! Som att komma till hästhimmelen!
:D

Ja han var helt klart i hästhimlen! :D
Synd ingen hade kamera!

Kompisens sambo var den första som ingrep mot glufsandet. Han brukar aldrig svära, dessutom är han alltid lite väl snäll mot hästarna, de får göra precis som de vill. Men även han hade en gräns, till slut drog han upp huvudet på hästen med orden "nu får du för f-n sluta äta, är du dum?!" :D

Nu är det ju inte så farligt som man kan tro, halmpellets är i princip samma sak som lucernpellets eller att du fodrar med halm. De tröttnar rätt fort, däremot skulle jag inte vara lika obekymrad vid detta om hästen står på importpellets eftersom den innehåller olja av någon okänd sort som används som bindemedel.

Vi importerar halmpellets eftersom det är mera prisvärt samt att det innehåller en liten mängd oljeväxthalm som bindmedel i produktionen. Då kan man pelletrera torrare halm och på så sätt minska risken för mögelangrepp på halmen efter packetering vilket var ett problem under förra vintern när det var ett fuktigt år för packetering.

Årets halm ser strålande ut:rofl:

Vad kostar egentligen halmpellets? Kartongströ och allt ni i tråden tagit upp? (om man får vara så fräck att man våldgästar tråden med en fråga) HAr aldrig hört om cocos-strö! Har bara vetat om spån och halm..hörde halmpellets nämnas nyss. Blir det mjukt? Kartongströ? Vad är det?

Sist vi köpte halmpellets så kostade de 80:-/säck. Det gick åt 12 st säckar för att strö upp i min hästs box som är 3x3,5m.
Då min häst och kompsens häst gjorde över med lika mycket halm och spån så räknar jag med att de har samma åtgång på halmpelletsen. Dvs när det är uppstrött i boxen så kommer det gå åt en säck ungefär var 9:e dag.
Vår halmpelletsleverantör sa att han eventuellt sänker priset på pelletsen till vintern pga att han tror han kommer omsätta mer.

Jag hade inte heller hört talas om cocos förut, men ströleverantören ska tydligen importera det. Men det är inget vi kommer prova, skulle det av någon anledning inte fungera med halmpelletsen så blir det det som i tråden kallats kartongströ, dvs pappersströ. Priset på det vet jag inte, men det är små kuber med papper som är mjukt och fint och verkar ligga väldigt still i boxen vad jag sett.

Senast ändrad av en moderator:

I natt så sov min pålle liggande. Hon är renlig, men eftersom hon är vit så vet jag tydligt vilka nätter hon legat ner! :p

Hmm, det lät ju lite dyrt faktiskt. Priset på våra säckar är det samma, men jag lägger in ca 7-8 säckar i en box av ca 8-9 kvm. Som ett exempel så förbrukade vår häst 15 säckar totalt på 4 månader inklusive inläggning på 8 säckar, och han är en riktigt gris.

Kartongströ är gjort på returkartong. Det är mjukt och dammfritt strö och väldigt lättmockat. Inte dyrare än spån, kostar mellan 39-49 kr per 10 kg säck beroende på var man köper det. Granngården t.ex. säljer det.

Googla på 'St L strö' så får du mer info eftersom man tydligen inte ens får länka till information.

Nej konstigt men man får tydligen numer använda försäkringsbolaget vid namn och vad de har för olika vilkor :confused:

Information som information ?!

sett hos vissa hästar att man ar i papper som man kört genom en strimligns maskin iblandad med ex bal strö. det finns olika sätt och olika dyra med för den delen

Beror ju på hur tjock bädd man vill ha till hästen! Jag vill ha flera dm, strör upp lika mycket om jag har spån, torv eller halmpellets. Men genom åren har jag märkt att jag har tjockare bädd än de flesta andra.

Hur mycket det går åt att strö upp är ju egentligen ovesäntligt, det som spelar roll är ju åtgången EFTER att boxen är uppströdd.

Ja visst är det märkligt! Och så blev jag "klappad på huvudet" när jag inte förstod att det var ok att skriva ut Tradera i en annan tråd! :D
Nu blev jag precis lika osäker igen på VAD jag får lägga ut som som är tillåtet och otillåtet! :angel:

För www.skitförbjudenutläggning.se som jag nämnde skriver inga priser, det är bara information, man kan inte köpa direkt därifrån utan måste vända sig till återförsäljare...

Liknande trådar

Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 462
Senast: Fazeem
·
Hästvård Finns det någon som använder hampaströ? Hur fungerar det, vad kostar det och varifrån köper du? Jag vill ha en stabil bädd som inte...
Svar
11
· Visningar
3 461
Senast: Elo
·
Hästvård Jag provade använda träpelletsströ till hästen i somras. Det var bränslepellets, men jag vet ursprunget och därför även att den inte...
Svar
7
· Visningar
1 935
Senast: Fredag
·
Hästvård Min häst står på boxvila i sex veckor efter en operation av griffelbenet i förra veckan. För några dagar sedan började han hosta då och...
2
Svar
23
· Visningar
2 749
Senast: emptyrings
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar