Halm,spån,torv eller pellets?

linoda

Trådstartare
Jag vill veta era erfarenheter av olika strö till hästar. Jag själv har bara haft halm och det har fungerat bra. Men är lite nyfiken på vad ni har till era hästar och för och nackdelar med det ni har/haft:)

Sv: Halm,spån,torv eller pellets?

Torv:
+
Ganska lättmockat, lätt att ha en trevlig bädd om man vill ha bädd.
-
Mörkt, dammigt, fryser på vintern.

Halm:
+
Mjukt och "gosigt", hästen har något att pyssla med hela natten, ganska lättmockat för min häst.
-
Tungt att mocka ut kiss om man inte har bädd, tar mycket plats på gödselstacken.

Spån:
+
Ljust och fräscht, lätt att få tag på.
-
Drygt att mocka i (min häst är stökig)

Pellets (jag har haft spånpellets)
+
Ljust och fräscht, mest lättmockat, ganska lätt att ha bädd om man vill ha det.
-
Kan damma om det inte är tillräckligt vattnat, dyrt att fylla upp boxen första gången.

När det gäller gödselhanteringen är vissa bönder inte så glada i spån, men det har inte varit något problem för mig. Jag föredrar spånpellets, i andra hand halm med torvbädd under.

Jag var mest van vid spån innan och det kunde verkligen driva mig till vansinne!
Det sög väl hyfsat bra men om hästen hade stått inne under natten var allt spån i princip nedkissat. Och att hitta skitbollarna var lite knepigt ibland också. Men det var ljust och såg väldigt fint ut när man hade lagt in nytt spån, så det är väl fördelen.

Skaffade torv senare när jag skaffade foderhäst. Älskade det! Visst att det är lite tungt och murrigt, men hästarna älskade att ligga i det och det var en fröjd att mocka i. Det sög upp kisset perfekt och blev en trevlig bädd utav det som var lätthanterlig. Känner dock inte igen Sparrisen123's problem med att det fryser på vintern.

Halm har jag ingen större erfarenhet av, haft bekanta som haft det men det funkade inte för en av deras hästar då den åt upp det mesta.

Pellets. Vad ska jag säga? Min gamla ridskola hade det ett tag. Det var ganska dyrt och man var tvungen att vattna det. Minns inte hur bra det sög och jag mockade aldrig så mycket i det. Det var säkert bra men jag minns att vissa hästar inte gillade att stå på det och att någon enstaka hästapålle åt lite utav det. Dem slopade det rätt fort.

När jag skaffade egen häst och flyttade hem honom till vår utebox här hemma så körde jag med torv direkt.
Blev tipsad om en blandning av torv och spån som funkade super! Man slängde princip i 1 bal med torv och 1 spånbal, blandade det och så vips! Hade man en underbar bädd. Det är väl väldigt personligt det där, jag har aldrig haft ont av att det varit murrigt. Har gillat att det varit lättmockat och att hästarna älskade det gjorde bara saken bättre. Nu har jag bara spån, mest eftersom hästarna går som dem vill i den tillfälliga boxen vi har nu. Men när vårt stallbygge är klart så ska jag nog köra på torv och spån blandningen igen :)

Känner dock inte igen Sparrisen123's problem med att det fryser på vintern.

Känner att jag kan förtydliga här: det är alltså torvbalarna som frusit för mig, eftersom jag inte haft möjlighet att förvara dem inne i värmen och det blir rejält kallt här om vintrarna.
I boxen har det inte frusit :)

Jag bor i Holland och har precis fått börja med Flax, det är växten lin som hackas i små bitar och används som strö här.

Det är konstigt att det inte finns i Sverige för det är

*Billigt -jag betalar 4 euro balen, det går ca 1 bal i veckan/häst (samma storlek som en vanlig spånbal)
*så gott som dammfritt
*suger otroligt bra!! mycket bättre än allt annat jag har mockat i (torv, spån, halm)
* lättmockat

Nackdelen är att det är ett helvete att mocka om hästen trampar ner hö i bädden eller om den gräver. Då kommer pisset upp och blandas lixom inte med det torra och luktar.

Tidigare haft:

Spån
+ lättmockat, ljust
- dammar, dyrt, stor förbrukning, spåniga hästar

Torv
+ dammar sällan, billigt
- för mörkt, ser alltid smutsigt ut, går inte att ha till vit häst

Har nu (spån under dock):

Halm
+ dammar inte, naturligt, fräscht, hästen har alltid något att göra, billigt, låg förbrukning, stor bal räcker länge, fastnar inte på hästarna
- tungt att mocka bort kiss

Annat:

Pellets
Kommer aldrig självmant att testa..inte alls så billigt som de säger om jag räknar på det/jämför de mängder jag använder och hanteringsmässigt bökigt.

Senast ändrad:

Tack för svar:) Mina hästar står bra på halm, men mina döttrars ponnyer äter av den och blir "lite" för rund om magen;) Funderar på och byta strö till dom små men vill inte att det ska damma allt för mycket. Måste man vattna mycket om man använder spånpellets?

Jag föredrar halm alla gånger.
Tycker det är viktigt att hästarna har strå att tugga på hela tiden. Halm är dessutom billigt och lättmockat om man har bädd.

Jag har i en kanna (ca 10 liter) varmvatten i säcken när jag fyller på, behöver oftast inte vattna mellan påfyllningarna. Så inte speciellt mycket, för min häst iallafall. Men jag vet att vissa som har väldigt renliga hästar (och alltså inte behöver fylla på speciellt ofta alls) vattnar på lite lätt någon gång mellan påfyllningen.

Oj, det var ju smart! Jag vet att jag kikade på linhalm för något år sen men blev avrådd att använda det som strö. Fick aldrig nån klarhet i varför (misstänker att det var förvaring som skrämde stallägaren). Kanske ska spana efter det igen. Finns ju en del linodling i Sverige.

Jag är helt såld på mina gummimattor + spånpellets! Har lösdrift och renliga hästar. Hittills har jag bara behövt två påsar pellets, och den ser nästan helt oanvänd ut. De är nästan bara inne och äter och sover i hallen, skitar ner i hagen istället.
Jag gillar pelletsen, blir nästan inget spill.

Flax lät intressant! Kanske dyker upp i Sverige snart då:) Om det inte redan finns? Nån som vet?

jag har haft halm, torv och spån.

Halm är bra för att de alltid har något att pilla med men för mig som har flera hästar så blir det för tungt att mocka.

Torv tycker jag är ganska bra men det blir mörkt och det fryser på vintern. Suger upp bra och snabbmockat.

Spån, som mina hästar står på nu, tycker jag bäst om. Ljust, lättmockat och lätt att strö ut.
Problemet är att det är svårare att bli av med.

Mina hästar får även halm att pilla med.

Halm är toppen, de har att göra hela natten om de vill....Har hackad halm 20-30 cm och det torkar upp bra. Inta alls svårmockat, har INTE bädd men tar lätt bort allt kiss genom att ha spån i botten och sen strö ut nån skyffel igen där det är blött.

Det är inte halm utan fint fint hackat ca 0,5 - 1 cm långa strån. Det är som fint sågspån att mocka i, det bara rinner genom grepen.

Ts: vet inte varför det inte finns i Sverige? De första balarna jag köpte var från ett danskt företag.

Googla, det kanske finns här?

De hade på Svenska foder ett tag, men det var sjukt dammigt! Jag använder det som uppsug när hästen kissar på gången.

Lindsen
jojo, men principen är ju den samma. Bara olika strålängd. Att hacka det hade varit enkelt, hade tillgång till maskinpark på den tiden. Linhalm finns att få tag i här i Sverige, man måste bara hitta en bonde som tagit in det.
vet inte riktigt vad de gör med alla restprodukter..

Vill tillägga en till fördel på halm: Sopning - minskar radikalt jämfört mot ex spån som bara flyger omkring och man sopar i oändlighet.

kl

Torvens enda minus är att balarna och till viss del bitar av bädden fryser på vintern. Annars är det :love:

Tänkte testa torvmix i vinter eller i värsta fall någon typ av spån om inte torvmixen håller sig ofrusen.

Halm har man ju självklart upptill om man inte inte har fri tillgång på grovfoder eller vill begränsa grovfoderintaget helt. Men det funkar ju likabra att ha hängande i ett nät i ett hörn och fylla på vid behov.

Tack alla för bra svar! Lutar lite åt att jag testar nån form av pellets åtminstone till dom små:-)

Hackad halm skulle jag vilja prova, var/hur får du tag på det?

Grisbönder!!!!! De är väldigt noga med bra halm till sina suggor. Annars kan hela deras produktion gå i kras.....Men.....det får inte vara för finhackat (under tio cm) Hade en häst som vräkte i sig och fick förstoppning i matstrupen.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
589
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 850
Senast: warg
·
Hemmet Som en relativt van användare av utedass så är jag (smärtsamt) medveten om att de kan vara allt från helt luktfria till att lukta helt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 018
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
535
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama