Halm, spån eller vad??

Nuzzan

Trådstartare
Hejsan!

Jag undrar vad ni därute föredrar att ströa med till era hästar??
Halm? Spån? Torv? Papper?

Själv ströar jag med spån till två av mina hästar, då de inte kan stå på halm, det skulle inte vara ett strå kvar på morgonen hos dom då. :)
Och sen har jag halm till den tredje. Men då har jag även spån i botten, så det suger upp kisset bättre.:smirk:

//Nuzzan

Sv: Halm, spån eller vad??

För mig var det en ekonomisk/praktisk fråga. Pga olika omständigheter började jag med halm nu i höst. Det fanns i närheten (=behöver inte ta en massa tid att åka och köpa spån) och det var billigt. Har alltid haft spån tidigare.
Men fy vad jag ångrar mig. Snart blir det spån igen. Halm är skrymmande, dynghögen växer nåt fruktansvärt. Det måste lagras inomhus eller åtminstone under tak. Jag tycker det är trögmockat. Så jag har bestämt mig för att ta transporten nån gång i månaden och åka fem mil och hamstra spån.

Jag har ett sto som har ganska dryg mugg, som vi kämpar för att hålla i schack. Undrar om något strö är bättre eller sämre än något annat ur mugg-synpunkt. Nån som vet?

Min har spånbädd nu. Lägger även i halm emellanåt. Men det käkar han upp. Har i tidigare stått på torv. Torv känns fräschare och är mer lättmockat tycker jag. Suger upp pisset super och ger bra bädd.

:) Hej. Jag föredrar halm själv. En häst rör sig och tuggar ca 17 timmar i det vilda. Tänk er då att stå på spån utan att ha något att göra en stor del av dygnet. Om det inte är absolut nödvändigt är faktiskt halm att föredra, men gärna med spån i botten. Att du tycker det är svårt att mocka är förståligt om du haft spån tidigare. Men det går att lära sig att mocka halm. Troligtvis tar du ut alldeles för mycket halm när du mockar.

Själv tycker jag att torv är helt underbart. Suger upp kisset bra, dammar inte och binder ev ammoniak! Nackdelen skulle väl vara att det blir ganska mörkt i boxen, men det är det värt :)

Halm är självklart bra sysselsättning för hästen, men jag tycker att det är alldeles för dåligt på att suga upp ammoniken. Tycker att det märks på direkten om det är slarvigt mockat i halmboxar pga ammoniklukten.

Spån har jag ingen erfarenhet av men jag har hört att det är risk för att terpentinet i det ska torka ut hovarna. Vet inte om det stämmer, :confused: men därför tycker inte jag att det verkar säskilt lockande.

Mitt gamla sto på 26 år med många års kronisk lymfangit troligtvis pga misskött mugg för när jag tog över henne var hon hårlös ända upp till knät och det tog nästan ett år att få bukt med det. Hon är också ganska lättfödd så jag satte henne på spån ett tag men märkte att så fort muggen började så blev det mkt värre. Provade också att blanda torv och spån men inte heller det hjälpte. Så jag bytte tillbaka till halm och sedan dess har jag inte haft några sådana besvär. Fick helt enkelt börja motionera mer....

min häst står på torv, vilket jag tycker är absolut bäst, lättmockat, bra bädd, suger upp bra, så gott som dammfritt...enda e väl att det blir lite mörkt. kunde även ha varit lite billigare.. men va fan, det gör inget när det e så bra :)

Min pålle står på spån, sedan lägger jag in lite lagom halm som han kan tugga på. :)

Min häst står på torv, det är bra tycker jag. Suger upp bra o dammar inte. Luktar heller inte.

Det ser dock lite tråkigt ut för oss människor i boxen, men det kan jag leva med. :-)

Jag har spån underst och halm överst.

Spån gillar jag bäst för att det luktar och SER fräscht ut.
Men är dyrt, därför drygar jag ut det med halm som oxå underhåller hästarna. Men f*n vad det är bökigt att mocka:mad:

Torv har jag inte testat. Ser så mörkt och tråkigt ut.
Har för mej att man blir alldeles svart i näsan när man mockar sånt:confused: :o :D
Eller finns det olika kvaliteér på det kanske..?

Tidningspapper är inge bra tycker jag. Dammar och blir en stor kaka som sitter fast i golvet när dom pillat...
Hittade även farliga saker i det...Dålig leverantör antar jag...

Men en annan fråga ( ursäkta lånet av tråden:o )
Ni som har bädd åt era hästar som står inne under natten.
Vad har ni i bädden och hur ofta tar ni bort allt och byter?
Hur hög har den blivit innan den byts?
Luktar den inte?
Är det ett måste att ha kalk i botten?
Är det enbart för lukten man har kalk?

Några frågor...:D

Vi ströar med halm. Det är lättmockat och billigt. Torkar ej ur hovarna och dammar inte. Kan tänka oss att ha spån under, men det är en kostnadsfråga. :D

Vi använder halm med spån på botten till alla våra hästar. Funkar jättebra. Ingen häst som äter det, har de bara tillräckligt med hö så bryr de sig inte om halmen och sen lär de sig att halmen är "sägen" och inte mat. Tycker också att det är lätt mockat, med en bra halmgrep så är det enkelt.

Bädd med fin halm är ju trevligast tycker jag, helst med torv i botten.

Men där jag står nu är det torv som gäller. Hade torv förra vintern men gjorde ingen bädd. Det grämer jag mig över nu när jag (tack vare buke) upptäckt hur otroligt lättmockat och ekonomiskt det är med torvbädd.
Självklart val om man inte får halm gratis.
Spån är värdelöst, suger inte tillräckligt och så binder det inte ammoniaken.

Min häst kommer stå på spån och ha halm överst sen när vi flyttar. Är glad att jag slipper mocka:angel:

allessa skrev:
Vi ströar med halm. Det är lättmockat och billigt. Torkar ej ur hovarna och dammar inte. Kan tänka oss att ha spån under, men det är en kostnadsfråga. :D

Kan verkligen hålla med om att det är lättmockat, tar betydligt mindre tid än när pållen stod på spån. Ibörjan ät hon jättemycket av halmen men gav sig efter nån vecka. Känns mysigare för hästarna med halm, plus att det är bevisat(stod i ridsport) att hästarna sover bättre på halmbädd!

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst visar ju ganska tydligt att hon dels föredrar att vara ute så mycket som möjligt och dels mår bättre i magen av att äta hela...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 975
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 272
Senast: Enya
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 292
Senast: Ajda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok jag vill bara ha det samlat nånstans, utan att behöva sitta och bläddra i facebookflödet. Idag är det köksregionen som ska få en...
Svar
2
· Visningar
525
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama