Halm som utfyllnad & grovfoder

mian1

Trådstartare
Mina hästar är lättfödda och blir lätt för tjocka (i alla fall den ena) och alldeles för pigga av sitt hösilage. Vi skippar kraftfoder helt för det funkar inte och den ena blir galen även av en näve havre.

Har inte fått årets leverans av hösilage ännu så jag har ingen analys, men på ett ungefär hur mycket hösilage resp. halm ska de ha?
Häst 1 = korsningssto, 11 år, drygt 165 cm hög och kraftig. Brukar få 11 kilo, hon har stort behov av att tugga, blir inte fet, men väldigt pigg.
Häst 2 = haflingervalack, 21 år, 143 cm hög och rund. Lägger snabbt på sig och blir tjock. Brukar få 7-8 kilo.

Är halm en bra idé?
 
Sv: Halm som utfyllnad & grovfoder

Halm innehåller en del energi men inga proteiner så hästarna kommer inte att bli mindre feta och mindre heta av att du ger halm.
 
Sv: Halm som utfyllnad & grovfoder

Sweet skrev:
Halm innehåller en del energi men inga proteiner så hästarna kommer inte att bli mindre feta och mindre heta av att du ger halm.

Vad gör man då? Svälter dem?
 
Sv: Halm som utfyllnad & grovfoder

Vad innehåller ditt hö?
Är det extremt energi- och proteinrikt kanske det går att byta mot lite halm, och ev nåt proteintillskott.

Annars är det som ovanstående skrev, halm är nästan ren energi.
 
Sv: Halm som utfyllnad & grovfoder

Vi ger dem ett bra hösilage. Finns det något annat vi kan blanda upp med, något med mindre energi, men som ger dem att tugga på? Hö funkar inte för valacken är allergisk mot damm. Bra halm funkar utan att han hostar.
 
Sv: Halm som utfyllnad & grovfoder

Jag ger mina feta pållar björkris som utfyllnad, lätt att få tag på här och mkt omtyckt.
 
Sv: Halm som utfyllnad & grovfoder

Varför inte gräsfröhalm :idea: Energivärdet är aningens bättre än vanlig halm men innehåller ca 30g smbpr/kgTs
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 182
Senast: Shixle
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 124
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 118
Hästvård Hej alla! Min stora halvblodskille skadade sig på något konstigt sätt i hagen i april. Han var först tjock om hela benet. Några dagar...
Svar
13
· Visningar
4 039
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp