Sv: Halm som de inte äter?
En av orsakerna till att hon börjat hosta nu (förutom ett stallbyte tiigare i somras) tror jag kan vara att hon har vilat 1 månad. Hon var i bra kondition innan, men de börjar ju tappa efter ett tag. Nu är hon dock på väg att sättas igång så smått igen och hostan är bättre!
Ledsen, men det lät konstigt tänkt... kondition har inget med dammkänslighet att göra. En häst med sämre kondis blir inte mer känslig för damm. Däremot kan en REDAN ALLERGISK häst lättare få upp slem om den motioneras regelbundet. Jag är personligen "allergisk" emot den konstiga synen hästfolk och veterinärer ibland har att fukt eller vintern gör hästar lite småhostiga? Bara fukt och väder?! Det är som när min mamma säger att man blir förkyld av att vara ute när det är kallt.
Nej det måste finnas en ORSAK, en grundorsak, vad i hela friden skulle det finnas i fukt som kan orsaka en frisk häst allergisk reaktion emot damm??
Ledsen om jag låter hård, men ser så jäkla ofta hästar som får fortsätta gå och hosta bara för att nån veterinär säger att det är
normalt att hästar hostar vintertid??? Okej om de är förkylda. Men många veterinärer säger att det är normalt med lite vinterhosta även om de inte är förkylda och det är i mina ögon tjänstefel.
Inte sjutton skulle jag tycka det vore normalt om min innemiljö hemma gjorde att jag börjar hosta, utan att vara förkyld bara för att det är vinter eller fuktigt ute?!
Nej då får man nog börja se sig om med lite mer kritiska ögon när det gäller stallmiljön..
Men nu ska jag inte vara otrevlig emot dig
du fick ta "skiten" för att jag läst alldeles för många host-trådar på senaste... Blir bara så frustrerad, speciellt på yrkesmänniskors nonchalans.. Mängder av hästar blir ju faktiskt utdömda pga luftvägsproblem!
Men du?
Skippa halmen. Din häst ska helst inte ens ha hö.
Lycka till!