Halm som de inte äter?

S

Skuggabaldur

Visste inte om den här skulle ligga här eller på hästvård, men jag provar här.

Det är så att min häst har fått hosta som antagligen är överkänslighet mot damm. Ska (vet. sa det) prova att lägga halm ovanpå spånet och se om det hjälper, annars får jag ta torv.

Undrar nu om det finns nån slags halm som hästen inte äter? Eller åtminstone inte är så aptitlig. Hon blir så bukig av halm och hon kan ju inte äta upp allting...
Någon som vet?

Sv: Halm som de inte äter?

Mina hästar käkade all sorts halm trots fri tillgång på hösilage, men havrehalm är väl inte att föredra... Hoppas det löser sig!

Halmen i vinter är på de flesta ställen inte bra hygieniskt. Har du en hosthäst så satsa på torv istället.
// Linda

Märkligt att veterinären rekommenderade halm till hosthästen...

Den ridskola där jag tillbringade min ungdom hade i många år stora problem med hostande hästar och när man till sist tog dit en expert (professor o veterinär) för att en gång för alla reda ut saken ordentligt så var halmen det första man tog bort därifrån...

Och jag håller med, årets halm är inget vidare hygieniskt, så byt du direkt till torv om du tror att spånet har negativ inverkan.

Kanske ska byta till torv då ialla fall... Men kan man ha spån under torven och en tunnt lager torv ovanpå? (Den frågan hör väl verkligen inte hema här, men det är kanske lika bra att fortsätta i samma tråd.)

Det var nån i en annan tråd som sa att halm ovanpå hade hjälpt hennes hosthäst dock. Tänkte på halm som är så där gyllengul ni vet. En i stallet har halm nu som är mer gräslik - grönbrunaktig. Men den gula har jag aldrig sett hästar äta (även om det säkert finns de som gör det). Sån som man brukar ha som underlag i boxen.

Tack för svaren förresten!

Jag tycker du ska ha torv i botten. Sen kan du blanda upp övre lagret med lite spån om du vill. Det blir inte lika "dammigt" när man blandat det med torv.
// Linda

Torven suger väta bättre än spån, så jag skulle i så fall enbart använda torv. Går att vattna för att få det mindre dammigt, men det är väl inte optimalt denna årstid. Om inte spånet är rejält dammavskiljt dammar det minst lika mycket - men det syns inte lika väl ;)

Numer finns även torvmix, som är en blandning mellan spån och torv. Har inte testat själv, så jag vet inte alls hur det är.

Vad köper ni för spån förresten?! Direkt från ett sågverk eller så och det kan vara dammigare än det behöver vara.

Råghalm är den halmen som är minst smaklig, vete smakar bäst och havrehalm är väl nånstans därimellan... Men havrehalmen är den som brukar vara minst damm i!

för att förbättra stallmiljön optimalt så bör det vara torv/spån i hela stallet. (halm är sämst för hosthästar)
Hästen bör få hösilage, alt. blött hö (blötläggas i god tid innan fodring)
Kraftfodret uppblött
Mocka/strö/sopa inte när hästen är inne
Ha hästen ute så mycket som möjligt
God ventilation i stallet, kanske kan den flytta till boxen närmast dörren och alltid ha den öppen, eller så har du kanske fönster i boxen som alltid kan vara öppet, varför inte ta bort fönstret helt.
Håll hästen i god kondition. (lungkapaciteten ökas)

Så här gör vi med våran allergiker och den är helt symtomfri sedan många år, och den var rejält dålig och har diagnostiserad bronkit.

för att förbättra stallmiljön optimalt så bör det vara torv/spån i hela stallet.

Det dr tänkte jag också på.
Det hjälper ju inte SÅ mycket om man bara byter strö hos en av hästarna för när man mockar, någon hästrullar sig etc i boxarna bredvis så dammar det ju lika mycket...

Jag har också en hosthäst och har alltid hört att "hosthästar ska man inte ha på halm", men i höstas kunde vi inte få tag på tillräckligt med spån, så jag provade att ställa min hosthäst på halm... och det är länge sen han har hostat så lite som i vinter...

Om nu veterinären har rekommenderat halm, så kan du ju alltid prova, man kan ju ändra strö igen om det inte fungerar. (Råghalm, som någon skrev om i ett inlägg, har jag fått lära mig att man ska undvika till hästar, pga kolikrisk.)

Jag tycker du ska ha torv i botten. Sen kan du blanda upp övre lagret med lite spån om du vill. Det blir inte lika "dammigt" när man blandat det med torv.
// Linda

Har haft det så ett tag, men nu är det nog mest spån kvar.

Vad köper ni för spån förresten?! Direkt från ett sågverk eller så och det kan vara dammigare än det behöver vara.

Vi köper från Lantmännen/Granngården. Genomskinliga förpackningar. Det verkar inte så dammigt, men som sagt, man kanske inte märker det...

för att förbättra stallmiljön optimalt så bör det vara torv/spån i hela stallet. (halm är sämst för hosthästar)
Hästen bör få hösilage, alt. blött hö (blötläggas i god tid innan fodring)
Kraftfodret uppblött
Mocka/strö/sopa inte när hästen är inne
Ha hästen ute så mycket som möjligt
God ventilation i stallet, kanske kan den flytta till boxen närmast dörren och alltid ha den öppen, eller så har du kanske fönster i boxen som alltid kan vara öppet, varför inte ta bort fönstret helt.
Håll hästen i god kondition. (lungkapaciteten ökas)

Så här gör vi med våran allergiker och den är helt symtomfri sedan många år, och den var rejält dålig och har diagnostiserad bronkit.

Alla i stallet (två andra hästar) har torv, så det är ingen fara med det. Tur det för det hade varit hemskt att behöva be dem att byta strö bara för min hästs skull...
Kraftfoder får hon ej (behövs inte), men höet blöter jag upp lite. Brukar spola det med en snabb dusch från slangen dan innan och timmarna innan (kvällshö och morgondagens hö) hon får det. Men man kanske ska blöta det så det blir genomblött? Hur ska man förvara det i så fall? Har höpåsar i tyg och det känns lite dumt att ha dyblött hö liggandes i en sån en hel natt.
En av orsakerna till att hon börjat hosta nu (förutom ett stallbyte tiigare i somras) tror jag kan vara att hon har vilat 1 månad. Hon var i bra kondition innan, men de börjar ju tappa efter ett tag. Nu är hon dock på väg att sättas igång så smått igen och hostan är bättre!

Till alla:
Tack så jättemycket för svaren :) !
Men en sak undrar jag fortfarande över; den gula halmen som man oftast ser att folk har som strö. Mest sett det i storhäststall och hos ponnyer. Vad heter den? Antar att det är nån av dem slagen ni räknat upp, men vilken?

En av orsakerna till att hon börjat hosta nu (förutom ett stallbyte tiigare i somras) tror jag kan vara att hon har vilat 1 månad. Hon var i bra kondition innan, men de börjar ju tappa efter ett tag. Nu är hon dock på väg att sättas igång så smått igen och hostan är bättre!

Ledsen, men det lät konstigt tänkt... kondition har inget med dammkänslighet att göra. En häst med sämre kondis blir inte mer känslig för damm. Däremot kan en REDAN ALLERGISK häst lättare få upp slem om den motioneras regelbundet. Jag är personligen "allergisk" emot den konstiga synen hästfolk och veterinärer ibland har att fukt eller vintern gör hästar lite småhostiga? Bara fukt och väder?! Det är som när min mamma säger att man blir förkyld av att vara ute när det är kallt.
Nej det måste finnas en ORSAK, en grundorsak, vad i hela friden skulle det finnas i fukt som kan orsaka en frisk häst allergisk reaktion emot damm?? :confused: Ledsen om jag låter hård, men ser så jäkla ofta hästar som får fortsätta gå och hosta bara för att nån veterinär säger att det är normalt att hästar hostar vintertid??? Okej om de är förkylda. Men många veterinärer säger att det är normalt med lite vinterhosta även om de inte är förkylda och det är i mina ögon tjänstefel.
Inte sjutton skulle jag tycka det vore normalt om min innemiljö hemma gjorde att jag börjar hosta, utan att vara förkyld bara för att det är vinter eller fuktigt ute?!

Nej då får man nog börja se sig om med lite mer kritiska ögon när det gäller stallmiljön..

Men nu ska jag inte vara otrevlig emot dig ;) du fick ta "skiten" för att jag läst alldeles för många host-trådar på senaste... Blir bara så frustrerad, speciellt på yrkesmänniskors nonchalans.. Mängder av hästar blir ju faktiskt utdömda pga luftvägsproblem!

Men du?
Skippa halmen. Din häst ska helst inte ens ha hö.
Lycka till! :bow:

Ingen fara! Jag är bara glad att folk svarar :) .
Nejdå veterinären har inte sagt att det beror på vädret. Men när hon har stått i en månad så har hon ju kommit in på natten och i vanliga fall kommer hon ju ut en timma eller mer till när jag rider henne. Alltså har hon stått inne längre tid under dygnet än i vanliga fall :idea: . Om veterinären hade sagt att det var normalt att hon hostade pga vädret hade jag anlitat nån annan. För det vet jag att det är inte normalt med såna hostattacker.

Däremot kan jag fortfarande tänka mig (även om det kanske inte är så) att hosta skulle kunna bli värre av det här vädret vi har haft (inte uppkomma utan bli värre alltså). Här på västkusten har det i princip regnat oavbrutet sedan början på oktober. Jag har själv hosta just nu (låter likadant som hästen) och jag märker att det blir värre när jag kommer ut. Men nu de senaste dagarna har både hästen och jag hostat mindre ute - har varit snö och minusgrader. Så jag vet inte...

Idag hostade hon inte alls och har fått medicin sammanlagt 5 ggr nu. Tror du det är den som hjälpt? Eller att hon gått över helt till nya höet? Svårt att säga såklart. Hon har även nu fått spån blandat med torv. Har gett upp tanken på halm, hon skulle förmodligen bara äta upp alltihop. Och det är ju många som sagt att det inte är bra.

Just det, det är Ventipulmin hon får, minns inte om jag skrivit det i den här tråden eller en annan, men jag vet att nån skrev om biverkningar nånstans. Men det borde väl ha visat sig redan i såfall eller?

Däremot kan jag fortfarande tänka mig (även om det kanske inte är så) att hosta skulle kunna bli värre av det här vädret vi har haft (inte uppkomma utan bli värre alltså). Här på västkusten har det i princip regnat oavbrutet sedan början på oktober. Jag har själv hosta just nu (låter likadant som hästen) och jag märker att det blir värre när jag kommer ut. Men nu de senaste dagarna har både hästen och jag hostat mindre ute - har varit snö och minusgrader. Så jag vet inte...

Du kan lika gärna hosta för att du hanterar det dammiga hö din häst äter.

Både människor och djur kan få bronkit.

Liknande trådar

Foder & Strö I stallet där vi står nu sen i somras är det halm som strö (ingår obegränsad mängd). Min häst kissar vid sidorna, är stor o tung o rör...
Svar
10
· Visningar
1 489
Senast: Leeelot
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 852
Senast: mackan
·
Hästvård Som rubriken nämner, är det någon som har testat/har något annat strö än halm i sin ligghall (vi har snarare liggskjul med en öppen...
2
Svar
20
· Visningar
4 912
Senast: Corax
·
Hästvård Min häst står på boxvila i sex veckor efter en operation av griffelbenet i förra veckan. För några dagar sedan började han hosta då och...
2
Svar
23
· Visningar
2 749
Senast: emptyrings
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hur får man barn att leka hemma?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Tips i London