Halm och eller hö?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Rossta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 990
R

Rossta

Har ett halvblod som står på halm sedan två månader tillbaka. Nu visar det sig att han äter upp mycket av halm bädden varpå han blir lite bukig, och det vill jag ju gärna undvika. Funderar nu om man skulle kunna räkna in "stråt" som han får genom halmen, minska lite på höet och kanske ge lite extra kraftfoder för att balansera foderstaten. Vet inte om jag är på rätt spår. Är det någon som har något bra botemedel mot "halmmage" Ska tillägga att hästen är 20år och enda sysselsättningen är som sällskapshäst så han rids inte.

Sv: Halm och eller hö?

Självklart kan du räkna in halmen i foderstaten. Med tanke på att hästen "enbart" är sällskapshäst skulle jag dock försöka hålla upp givan av grovfoder så mycket som möjligt - det är bra sysselsättning och nyttigt för magen.

Halm innehåller bara några få MJ och inget protein som regel.

Bukighet, pga stor grovfodermängd, på en sån häst skulle jag inte bry mig om - det är ju bara ett skönhetsfel och hästar mår bra av mycket att tugga på.

Däremot ska du ju självklart inte låta den bli ÖVERVIKTIG. Och ha koll på att den inte är bukig pga proteinbrist - då de är muskelfattiga/tunna på överlinjen och därför ser ut att ha en stor buk och ser "bukiga" ut.

Hur mycket mat är det den får i dagsläget?

Tack för ditt svar. Idagsläget står han på 6kg hö, 1kg pellets bas, och ca en 1/2 l torr betfor som är blötlagd. Och som sagt, han står på halmbädd.

Tack för ditt svar. Idagsläget står han på 6kg hö, 1kg pellets bas, och ca en 1/2 l torr betfor som är blötlagd. Och som sagt, han står på halmbädd.

Men oj - 6kg hö bara? Till ett halvblod? Inte konstigt om han äter upp halva halmbädden. :crazy:
Du kan inte på allvar mena att du tänkte t o m MINSKA på dessa 6kg hö?! De få kilon gör knappast din häst bukig, det är ju en minimal giva. Nej det är nog snarare så att den tappat sina magmuskler (pga att den inte arbetas längre) och därför orkar inte hålla upp buken längre och då hänger buken mer än innan. Och/eller ev. proteinbrist... Har du koll på hur mkt protein det är i höet? Finns det analys?
Äldre hästar har ju ofta ett extra behov av protein dessutom.

Om du inte har analys på höet och därmed inte VET om hur mkt protein som finns i höet så skulle jag ge hästen LUSERN ett par kg. (räknas till grovfodergivan)

Jo, det låter lite men jag vill tillägga att det är den givan han står på nu. (Han går fortfarande ute större delen av dagen i stor hage med mycket gräs.) Under vinterhalvåret när de kommer in tidigare, och hagen inte ger något att äta brukar han få 10kg hö. Men det kanske ändå är för lite hö i dagsläget? Jag har ingen analys på höet men det är mycket grönt och fint, tidigt skördat och skulltorkat.

Okej, går han på bete på dagarna fortfarande så kan man ju inte klaga på mängden. Och 10kg låter ju mer normalt! :)

Tyvärr kan man ju inte av höets utseende säga om det är bra eller dåligt i näringsvärden. Kan du inte skicka det på analys?

Det är klart att jag kan skicka det på analys. Tänkte just bara kolla läget om jag var inne på rätt spår med att minska på hö mängden i vinter, och balansera upp med exempelvis lusern eller mera pellets.

Hej.

Ville bara nämna att min Kallblodstravare går också i en hage på dagarna med gott om gräs. Dessutom får han ganska mycket av mitt nya hö till natten men ändå har jag fått börja ge lite extra protein eftersom jag såg att han började tunna ut lite över ryggen.

Inte mycket men jag är alltid uppmärksam på det för rätt som det är så är det plötsligt jättemycket. :)

Precis som Milly säger så kan man inte se på höet om det innehåller allt det som hästen behöver. Mitt nya hö ser superfint ut - grönt och väldoftande - men när analysen kom så såg jag genast att till min häst var det snålt med protein.

Sen kan jag tycka att om hästen blivit tunn över själva ryggen så ser magen ännu större ut än vad den kanske i själva verket är. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 871
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Nu börjar det närma sig ev. Hästköp för mig. På vissa av stallen jag kollat på så sköter man foder och strö själv. Detta har jag lite...
Svar
7
· Visningar
1 271
Senast: Yrja
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 243
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka