Halm ingår, men det finns ingen halm!

Sv: Halm ingår, men det finns ingen halm!

Jag tänker inte dra igång någon debatt, varför skulle jag göra det? Man är ju sig själv närmst, en storbal eller ett lass småbalar räcker länge till mig. Men jag tänker inte betala dubbelt för det.

tolkade dig som att det alternativ du erbjudit var för hela stallet, dvs att skaffa halm till samtliga.
har du tagit frågan om att få avdrag om du skaffar halm enbart till dig själv? Under rådande omständigheter borde det ju inte vara en jättegrej för stallägaren.

Om jag förstår ditt inlägg rätt förstår du min tanke om att vi har ett avtal som inte stallägaren följer..?

Jag fick dessutom höra "halm ingår självklart, obegränsat".

Jag har ju själv haft inackorderingar i många år och vet att material går att få tag på, om man anstränger sig. En snabb slagning på Annonssajt gav mig 3 annonser på storbalar vetehalm inom 3 mils avstånd - halm finns.

Jag tror inte du vill ha den halmen till din häst som finns ute på annons, då föredrar du nog spån.........

Att säga att det finns halm att få tag på i skåne är en klar överdrift, ja det finns halm på ett par ställen som dessutom tar rejält betalt, åk och titta på den halmen eller framförallt lukta på den så ändrar ni nog snabbt inställning till om det finns HYGIENISKT tillräckligt bra halm att få tag på i skåne. Det är ett katastrof år, det har inte vid ett enda tillfälle sen skörden satte igång varit fint väder flera dagar i sträck iom att stråna och åkrarna varit så vattensjuka så har det inte räckt som normalt att låta halmen ligga ett dygn på fältet innan press utan den har snarare behövt ligga minst 3 dagar med vändning dessutom och några sådana luckor har det inte varit i vädret, jo det var det vid ett tillfälle problemet var bara att det kom ungefär 20mm regn dagen före så innan de kunde komma ut på fälten behövde det torka upp en dag först.

Att börja bråka med en hyresvärd ett år när alla är drabbade tycker jag bara tillhör dålig stil. Troligtvis betalar ni inget större överskott så att det finns någoon förtjänst att plocka denna fördyring på, tänk på att allting är dyrt i år pga vädret. Både hö och spannmål är mkt dyrare än normalt. Spånet har gått upp och det kommer troligen bli en totalbrist varför det rekommenderas att ta hem hela årsförbrukningen om man vill säkerställa att ha något spån till våren.

Så står man i mindre privatstall med en normal stallägare som inte tar hutlöst betalt så tänk efter lite innan ni börjar bråka varför är det bara en människa som skall ta smällen av något som ingen hade räknat med. Risken finns ju annars att denna slutar hyra ut om den skall stå för en massa kostnader den inte får betalt för och då står ni där utan stallplats istället.

kl.

jag är ju hyresvärd, i mitt kontrakt står strö för 250 kr/per månad. dvs typ 5 skottkärror sågspån, 4 balar kutter/torv eller en storbal halm /månad. Beroende på vad man kommer överens om. Och vad hyresgästen vill ha såklart. På så sätt slipper man sånt tjafs. O skulle det komma nån som vill stå för eget hösilage, eller strö, så är det inte på min bekostnad. Visst kan jag dra av hyran, men jag anser mig inte behöva stå för lagringen utav det. Tanken bakom att jag står för allt är delvis bättre priser när man handlar för 10 000 åt gången. Sen för att jag vill ha saker på en viss plats. Och för hyresgästen del så betalar de samma summa månad efter månad, vilket de allra flesta uppskattar väldigt mkt. Det är jobbigt att ena månaden bara betala kallhyran o nästa månad ligga ut med ett antal tusen kronor för att man då måste köpa in foder eller strö. O sen kanske 7 hästägare vill ha varsin utskild plats för alla saker. O det har iaf inte jag utrymme för.

Jag vet vad det kostar att hyra ut, därför gnäller jag inte över denna relativt höga hyran. Jag betalar för bra ridvägar eftersom ridhus inte är något jag prioriterar, därför valde jag detta stället, men det hör knappast hit.

Har även hittat fjolårshalm, så du behöver inte berätta att det är ett katastrofår. Men, min häst kan inte stå på spån, det är det som är mitt problem. Då det ska ingå halm stämmer ju inte vår överrenskommelse och jag får skaffa annat strömedel, alternativt flytta. Men varför ska jag betala för halmen som inte finns?

Jag vet vad det kostar att hyra ut, därför gnäller jag inte över denna relativt höga hyran. Jag betalar för bra ridvägar eftersom ridhus inte är något jag prioriterar, därför valde jag detta stället, men det hör knappast hit.

Har även hittat fjolårshalm, så du behöver inte berätta att det är ett katastrofår. Men, min häst kan inte stå på spån, det är det som är mitt problem. Då det ska ingå halm stämmer ju inte vår överrenskommelse och jag får skaffa annat strömedel, alternativt flytta. Men varför ska jag betala för halmen som inte finns?

Har du tittat på halmen inte bara sett den på annons gäller såväl årets som fjorårets (som till 90% var svampangripen). Det finns tyvärr folk som försöker sälja allt när det är krisår inkl genommöglig eller svampbrun halm. Jag har tittat på det som är utannonserat i denna del av skåne och inte ens om jag sänkte mina hygienkrav rejält så var något av det något som kommer in i mitt stall. Jag vill också ha mina hästar på halm har ett par som lätt gör av med massor av spån men nu är det som det är så mina kommer att få stå på spån i vinter oavsett om jag vill det eller inte jag kan tyvärr inte påverka det skördeväder som redan varit. Det enda jag vet är att jag inte är så dum så att jag sätter mina hästar på den mögeldrabbade halm som finns i år för det kan få långt mer ödesdigra konsekvenser än att de får stå ut att bo på spån ett år även om det blir väääääldigt mkt dyrare för oss som normalt betalar ca 1 kr balen för småbalar eller 50kr för en storbal då vi bara betalar pressning och får halmen gratis genom en deal vid ett markköp. Jag kanske skall kräva den bonden på pengarna då vi ju har ett avtal att vi varje år skall få så mkt halm vi behöver av dem :cool:

Det kan ju också vara så att din stallägare helt enkelt inte betalar något för halmen och då kommer ju frågan vad skall han göra för avdrag för dig ? Skall han dra av vad han faktiskt betalar för halmen eller skall han dra av efter vad du får köpa halm för ?

Nja, det finns fin halm att köpa i den här landsänden. Både småbal och rundbal. Inte på annons, nej, den fina halmen behöver inte annonseras - den går åt ändå.

kl

Jag bor i Skåne och lyckade hitta superfin vetehalm i småbal på blocket för tre veckor sedan, som inte fått regn och den var inlagd i en stor lada, 8:-/ bal som väger ca 12 kg. Gissa om jag köpte alla som han hade, ca 500, så jag klarar mig denna säsongen. Ville bara skriva att det går att få tag på bra halm i år också.

Hur som helst, åter till kärnfrågan. Om det står i kontraktet att halm ska ingå, och det inte gör det så tycker jag att man ska få avdrag om man köper halmen själv. Man har kanske en häst som bara kan stå på just halm, och ett kontrakt är giltigt oavsett omständigheterna. Det är ett kontrakt som man som inhyrd har accepterat. Stallägaren har utformat kontraktet och bestämt reglerna och vilken hyra denne ska ta för det som ingår i kontraktet. Sedan att stallägaren inte kan leverera enligt kontraktet, då ska man heller inte behöva betala det pris som satts. Fungerar det inte så, vad är det då för mening med kontrakt, om den ena parten ändå kan ändra det utan att den andre accepterar det och dessutom kräva mer pengar för något som man inte vill ha?

Nja, det finns fin halm att köpa i den här landsänden. Både småbal och rundbal. Inte på annons, nej, den fina halmen behöver inte annonseras - den går åt ändå.

Är den skulltorkad då eller ? Vi trodde också att vi hade fått in fin halm i första vändan (fick ta två mindre fält så fick lite mindre än hälften) guldgul och fin kändes snustorr på stycket (legat 1 dag i strålande sol och blåst) men det började snart ge sig till känna att den inte var så bra. 5 storbalar är utslängda från loftet, öppnade häromdagen en av de riktigt fina vetebalarna (var vete på ett av fälten och rågvete på ett och veten var verkligen superbt fin iår (till utseendet) ) hoppsan var det inte meningen att all halmen skulle sitta ihop hmmm vi lyfte ut den på spettet på traktorn alltså öppnad utan nät och vi tappade inte en smula halm behöver jag säga mer.
Jag är kraftig mögelallergiker med en näsa ungefär som en mögelhund jag känner mögellukten långt innan "vanliga" luktsinnen känner den. All halm jag snusat på i år stinker mögel hur guldgul och fin den än ser ut nu, ni kommer att få se om några månader när det hunnit längre i mögelprocessen.
Grannen har mätutrustning då de lagrar 1000 storbalar i ett hus så blir det katastrof om de får in värmande balar så de har köpt avancerad mätutrustning för att verkligen kolla torrheten. I år är det extremt vid normal torktid på en dag ligger fuktigheten fortfarande på ca 70 % TS mot att det normalt brukar vara mellan 85-90% på en bra torkdag. Efter två dagar är det fortfarande inte helt uppe i 85% som det minst måste vara för att undvika värmegång och mögel vid lagring. Halmen i år behöver alltså 3 torkdagar vilket det inte varit en enda lucka som varit så lång i vädret i år sen skörden satte igång vilket gör att det kan inte finnas någon som fått in hundra procent torr halm i år, vilket även har understötts av samtliga partier halm jag tittat på. Har hört mängder med folk som precis som oss stått och baxat ut balar igen för att de börjat värma. Så skall de ha fått in fin halm som håller för lagring hela vintern utan att börja mögla ja då lär de ha fått skulltorka den.

Var det i södra delarna av skåne ? Stämmer på beskrivningen av ett parti som vi hade tänkt köpa men som vi backade ur när vi tittat på det eller framförallt luktat på det. Är det något jag inte tar in i mitt stall så är det mögel dels för att jag själv inte skulle kunna befinna mig i stallet utan att få problem dels för att jag vet vilka otroligt jobbiga följder som kan följa med av att de utsätts för mögel.

Vet både de som fått in fin halm i år och de som har hög servicenivå till sina kunder och därför inte tömmer förråden och har kvar sedan tidigare år. Är själv otroligt allergisk och klarar knappt bra halm en gång.

I år behöver vi ingen halm, men två av våra leverantörer har sökt upp oss och frågat om vi behöver, eftersom de har större order från sina andra kunder. Jo, jag vet att det är fin halm.

Nej, detta var i mitten av Skåne, och det är riktigt fin gul halm. Jag åkte först och kollade på det med en sambo som är superkänslig mot mögel, och han har godkännt detta parti, han har aldrig haft fel tidigare. Det var några dagar i slutet av augusti som var fina utan regn, och han som körde in hade mycket vete, så han och flera inhyrda körde dag och natt då. Det som var bra var att de hade en väldigt stor lada dit de körde in både små och stora balar direkt efter att de pressat, så det kom aldrig något regn på det.

Liknande trådar

W
Hästmänniskan Vet inte om den här är på rätt ställe men om den inte är de så vore de toppen om någon kunde flytta den? :) Hej. Behöver skriva av mig...
Svar
10
· Visningar
3 139
Senast: a1agnlju
·
J
Hästmänniskan Vad ska jag göra? I stallet där jag har hästen nu finns en person som gör livet svårt för mig.. att personen i fråga är tillsammans...
Svar
16
· Visningar
1 519
Senast: JenniferBatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025