Hällregn och små föl

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Gisburne
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hällregn och små föl

Här blir det storm inatt säger de, så mina åker in inatt, många som tycker att det är löjligt härikring. Men det skiter jag rent ut sagt i :devil:

Kapar tråden och undrar vad ni tycker om ett föl som är 3,5månad? Kan dom gå ute fast det är ihållande regn? Dom är vana vid att gå ute dygnet runt men nu har det regnat hela dagen och det ska tydligen regna inatt också.
Dom andra i stallet tar troligtvis in sina ston med föl inatt men jag jag vet inte hur jag ska göra med mina. Är det jättetaskigt att ha dom kvar ute?

Kapar tråden och undrar vad ni tycker om ett föl som är 3,5månad? Kan dom gå ute fast det är ihållande regn? Dom är vana vid att gå ute dygnet runt men nu har det regnat hela dagen och det ska tydligen regna inatt också.
Dom andra i stallet tar troligtvis in sina ston med föl inatt men jag jag vet inte hur jag ska göra med mina. Är det jättetaskigt att ha dom kvar ute?

Jag var precis och tog in mitt sto med föl, fölet är snart 4 månader men är rädd så han inte går och blir sjuk. Känns onödigt bara för att jag vill ha dom ute. Bättre att ta in än att fölis blir sjuk tycker jag.

Samtliga hästar i vårt stall (12st) stod och skakade. Och de har varnat för storm här inatt också så de får stå inne tills imorron.

//Diana

Skulle det varit jag så skulle jag valt att ha dem inne. Känns inte bra alls att ha dem ute i hällregn och storm. De vuxna får dock gå ute.

Alla mina hästar står inne i natt, både föl o vuxna djur. Det har regnat hela dagen o det har varnats för storm. Skulle aldrig ha hjärta att låta mina gå ute i sånt väder

Dom har fått komma in nu så allt är lungt.

Jag bor ca 6 mil från stallet och var för en gångs skull ledig från stallet så jag har ine varit där idag. Här hemma har det knappt regnat sen kl 4 och blåser inte alls mkt men enligt dom andra i stallet så regnar det fortfarande där.

Mitt 3,5-månadsföl + mamma har gått ute i natt, men i den hagen som de går i så är hälften tät skog så de har torra liggplatser och "tak" över huvudet. Ska åka upp dit strax och kolla läget, men är de genomblöta och står och huttrar så får de komma ner till stallet ett tag. De stod inne rätt mycket igår för att torka och när jag släppte ut dem igen var det uppehåll och de var torra i pälsen båda två. Så jag är inte orolig för dem just nu, men fölet som tråden handlar om har naturligtvis stått inne och gör så fortfarande. Det regnar en del just nu och blåser rätt hårt.

Verkar som att det varit uppehåll här inatt, men mina har stått inne. Fick gå ut nu på morgonen, hoppas att det är uppehåll så att de kan gå ute hela dagen.

Det är inte så att jag slänger in hästarna så fort det kommer några droppar, men när det spöar ner så tycker jag att de ska få gå in och torka och är det kväll så låter jag dem stå inne över natten.

Vi tog in sto och föl igår kväll. De har stått inne under natten, men får gå ut på dagen. Förmodligen tar vi in dem inatt igen, eftersomd et fortfarande regnar och blåser kraftigt.

Som det regnar ute nu och har gjort sen i går skulle jag ta in hästarna om jag hade ett litet föl...... Ett par timmar i alla fall så de får torka och vila lite.

kl*
Hade definitivt tagit in även ett "normalt" föl. Här har alla varit inne sen igår em, finns ingen anledning att stå ute i hällregn ens för en vuxen häst...Blir glad när jag ser att så många gör så med de små :)

*kl*

Jag har tom tagit in min gammelmärr pga vädret. Hon är nämligen en sån som skakar som få när hon blir kall och blöt...

Hade definitivt tagit in mina hästar oavsett väder om jag inte visste att de hade riktigt tät skog / lösdrift att gå in i... Ingen häst vill vara sjöblöt i 24 timmar nonstop (och inget slut i sikte i sthlmstrakten förrens i morron iaf)....

Här är det fakiskt uppehåll nu, otroligt va! Lilla bebban har fått gå ute i 30 minuter ungefär, men är inne och vilar nu. Det äldre fölet fick också komma in eftersom hon blev så blöt under morgonen, men är nu torr och utstläppt igen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka