Hällregn och små föl

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Gisburne
  • Startdatum Startdatum
G

Gisburne

Det hällregnar och är plaskvått i hagarna. Har ett litet föl här (2½ vecka gammalt) som hade lite problem i starten och därför är jag jätteorolig att hon ska bli sjuk om hon är ute när det är såhär blött. Det finns ju ingen torr plats för henne att ligga på när hon blir trött.

Hon diade inte själv första 12 timmarna, så hon blev flaskmatad och efter det var hon kall, sömnig och lite svag i nästan en vecka. Sedan dess har hon sett helt kry och pigg ut, och hon växer stadigt, men jag kan inte låta bli att vara orolig ändå! :crazy:

Eftersom det har regnat så infernaliskt här de senaste dagarna så har mamma + föl redan stått i box sedan fredag eftermiddag. De har fått komma ut korta stunder i regnet, men inte så länge att fölis hunnit bli trött och velat lägga sig. Gillar inte att ha dem i box, men vad kan jag göra? Hur hade ni gjort?

Sv: Hällregn och små föl

Hade gjort som du gjort hittills. Ha dem inne en hel del till vädret bättrar sej! Varför riskera lunginflammation på ett föl för att de promp måste vara ut i ut och skur? Skulle ALDRIG chansa på ett föl som dessutom haft en dålig start...

Nej, jag vill ju inte chansa. Men de har verkligen supertråkigt i boxen, mamman försöker nära på tränga sig ut så fort man öppnar. De har förvisso en stor box (12 kvm, det är minishettisar) men det är ändå inte samma sak som att springa fritt i hagen.

Trist situation. :(

Du kan ju gå lite korta promenader med dem, och släppa ut dem 30-60 minuter åt gången flera gånger om dagen. Så gjorde jag med min fölis som fick en lite hård start i livet.

Det hällregnar och är plaskvått i hagarna. Har ett litet föl här (2½ vecka gammalt) som hade lite problem i starten och därför är jag jätteorolig att hon ska bli sjuk om hon är ute när det är såhär blött. Det finns ju ingen torr plats för henne att ligga på när hon blir trött.

Hon diade inte själv första 12 timmarna, så hon blev flaskmatad och efter det var hon kall, sömnig och lite svag i nästan en vecka. Sedan dess har hon sett helt kry och pigg ut, och hon växer stadigt, men jag kan inte låta bli att vara orolig ändå! :crazy:

Eftersom det har regnat så infernaliskt här de senaste dagarna så har mamma + föl redan stått i box sedan fredag eftermiddag. De har fått komma ut korta stunder i regnet, men inte så länge att fölis hunnit bli trött och velat lägga sig. Gillar inte att ha dem i box, men vad kan jag göra? Hur hade ni gjort?

Vid hällregn tar vi såklart in våra hästar. Igår när jag tog in dom så skakade alla hästarna. Det var jätte kallt regn här.

De har fått vara ute i ca 30-40 minuter ett par gånger under dagen idag, men längre än så törs jag inte eftersom det är jätteblött på marken om fölis lägger sig ner och försöker sova... Tycker synd om dem, nu är det ju uppehåll men fortfarande mörkt och "regnigt" på himlen.

Promenad är svårt, eftersom fölis är så liten så det inte finns någon grimma som passar, och vägen är rätt trafikerad. Promenera i hagen känns onödigt, så kan de lika gärna gå där själva och strosa.

Jag hade också haft dem inne och släppt ut bara så länge att inte fölis hinner lägga sig ner. Hellre många och korta utsläpp än få och långa i hällregn med en fölis som haft en svag start.

Instämmer med de flesta andra! Det finns ingen mening med att låta de vara ute i regn eler kyla när fölet är så litet/ungt. Jag köre som en skottspole fram och tillbaka till stallet i början när min fölis kommit, för att släppa ut kortare stunder, ibland bara 10 minuter. Mamman blev precis som din, orolig och ville ut ur boxen så fort någon såg ut att titta på henne, men det hjälpte av att gå kortare sträckor eller släppa ut vid minsta lilla uppehåll, och eller-ställa mamman ¨på gången och bortsa/pyssla med henne så hon kände sig uppassad. Det ordnar sig!

kl

Jag vet ju själv hur vi människor kan bli av att kliva in och ut i olika klimat, det kan göra en jättesjuk.. Jag vet inte om det blir samma för hästar?
Men å andra sidan skiljer det sig kanske inte så mycket i klimatet i stallet som utomhus. Jag vet inte.
Men att gå ut, bli blöt o kall, komma in, bli torr o varm, komma ut o bli blöt o kall, komma in o bli torr o varm.. Ja ni förstår.

Senast ändrad:

kl

Jag vet ju själv hur vi människor kan bli av att kliva in och ut i olika klimat, det kan göra en jättesjuk.. Jag vet inte om det blir samma för hästar?
Men å andra sidan skiljer det sig kanske inte så mycket i klimatet i stallet som utomhus. Jag vet inte.
Men att gå ut, bli blöt o kall, komma in, bli torr o varm, komma ut o bli blöt o kall, komma in o bli torr o varm.. Ja ni förstår.

Att föredra är, naturligtvis att INTE släppa ut om det regnar, såklart! Dessutom är det säkert som du säger, -ungefär samma temp ute som inne, så jag tror inte det gör varken från eller till.

Saken är väl den att man ser till att ett så ungt föl med svår start inte hinner bli våt och kall. Då får man hellre motionera lite på stallgången eller dylikt.
Ytterligare ett skäl till att ha en väldigt rymlig fölbox!

Tack för svaren!

Nu är det uppehåll och mamma + föl har fått gå ut lite, men det är ju fortfarande blött i marken om hon vill lägga sig ner. Så jag ska ta in dem igen alldeles strax.

Igår hann hon bli lite blöt på ryggen en gång, men torkade rätt fort. Trots det så skakade hon lite i sömnen sent igår kväll. (Då hade hon varit torr i många timmar, trots allt.) Det är samma temp inne i stallet som ute nu, ca 10-12 grader. Förra veckan var det 35 grader i solen, så jag förstår om fölis kropp inte riktigt har hunnit anpassa sig...

Min fölunge skakar ibland när jag tagit in dem pga regn, (hon har hunnit bli blöt då alltså). Det jag tycker är konstigt är att hon vissa gånger inte skakat i hagen utan när hon kommit in. Jag brukar torka henne med halm om hon är dyngsur. Gillar hon inte! :devil:

Hoppas det går bra för din fölis, jag tycker du gör helt rätt i att ta in dem när det är dåligt väder.

Om mamman är orolig så kanske du kan ta ut henne och longera eller någon annan aktivitet så hon blir av med energin. Jag tycker du gör rätt som har fölet inne vid hällregn. Regnet i sig är väl inte så farligt men i kombination med blåst kan det bli ganska kallt om det bara är ca 10-12 grader. Och att ligga på våt mark är inte bra. Föl har inte så mycket underhudsfett än och därför tränger kylan in i kroppen snabbt.

Har provat att longera mamman, men det var ingen bra idé! ;) Hon var den mest bångstyriga lilla ponny jag stött på någon gång, men normalt är hon inte sån så det berodde säkerligen på att hon var tvungen att gå ifrån fölis. Men de ska få komma ut igen snart, om regnet kan låta bli att falla precis här en stund...

Om fölis blir trött ute och ändå vill lägga sig, häll ut en stor halmhög så att hon har ngt annat än bara marken att lägga sig på. Det gör stor skillnad.

Jag hade förra året en unge som hade en rejält tuff start, fick bla. kvarka med komplikationer och sedan skadade han ett ben.

Förra året var en mardröm med allt regn och en unge som behövde hållas torr och med begränsad rörlighet men en mamma som ville gå i hage.
Lösningen fick bli att bygga en liten hage utanför ett lösdriftsskjul som i sin tur halmades upp med massor av torr fin halm.
Mamman kunde gå och beta utanför medans ungen kunde gå in och lägga sig i halmen men ändå se mamma.

För mina friska ungar har jag gjort så att jag lägger ut en ordentlig halmhög om marken är kall och blöt, de går då själva oftast och lägger sig där när de vill ligga ner och mammorna betar då i närheten.
Har du inget regnskydd ( träd ) i hagen där du kan fylla på med torr halm så ungen kan lägga sig däri, då kan de iallfall vara ute när det är uppehåll? Skulle dock inte heller chansa med regn och kyla och en svag unge men samtidigt behöver de ju båda komma ut.
Du har inget ridhus att släppa dem i?

Dessvärre känns det som att kasta pärlor för svin att lägga ut halm när det störtregnar och blåser om vartannat. (Den blir ju blöt direkt, så den hjälper ju inte då.) Men hade det varit uppehållsväder och inte halv storm så hade halm varit ett alternativ, absolut. :)

Nej, inget ridhus. Men skulle gärna vilja ha! :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka