T

TheDot

Är det farligt för hästar o äta hallon? För min ÄLSKAR det! ;)
Var ute idag och plockade lite till mej och pållen stog bredvid och åt gräs sen började han käka upp hallonbuskarna fulla med hallon! haha mums tycker Pricken!
 
Sv: Hallon!

Det tror jag inte, hallonblad ska ju hjälpa ston att återhämta sig efter fölning? Min kuse käkar gärna på hallonsnåren (aj!) men själva bären vet jag inte om han brukar sikta in sig på, men dom slinker nog ner dom också :smirk:.
 
Sv: Hallon!

TheDot skrev:
Är det farligt för hästar o äta hallon? För min ÄLSKAR det! ;)
Var ute idag och plockade lite till mej och pållen stog bredvid och åt gräs sen började han käka upp hallonbuskarna fulla med hallon! haha mums tycker Pricken!
Ett dräktigt sto ska inte äta hallonblad har jag för mig... Men du beskriver ju din häst med "han" så det är väl inget du behöver oroa dig för ;)
 
Sv: Hallon!

har svårt att tro att det kan vara farligt, hästar är ju av naturen rätt så duktig på att veta vad som är farligt att äta och inte. Själv hade vi en häst på bete som åt upp alla rödvinbär ur rödvinbärsbuskarna, hon såg så dum ut när hon försiktigt plockade bären från busken :rofl:
 
Sv: Hallon!

Min pålle ÄÄLSKAR Björnbär! Vi har massor så de e bara att plocka hallon och björnbär på väg till hagen :D
 
Sv: Hallon!

Skulle inte oroa mig även om det var ett sto :), se nedan.
F.ö så är det säkerligen som med allt ätbart, för djur & människa, det ska ätas i måttlig mängd.

*kopierar*

HALLON - Rubus idaeus - Blad.
Verkan: Välgörande på slemhinnor och vävnader, förlossningsunderlättande.
Användning: Traditionellt på både manniskor och djur för att stärka livmodern och hjälpa till med värkarna. Idealisk för avelsston de sista veckorna före fölning. Den hjälper till att minska risken för blödningar, hjälper till i utdrivningsskedet, befrämjar utrensningen/efterbörden efter fölningen och sammandragningen av livmodern. (Källa:http://www.hippok9.nu/).

Har en kompis som också har läst det i "Hästägarens örtbok" eller vad den nu heter. Något liknande iallafall.
 
Sv: Hallon!

*Hämtar örtaboken* :D
Du har helt rätt, bara jag som minndes fel och fick för mig att det inte skulle ges till dräcktiga ston, det skulle det ju göra :D
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
562
Senast: YlvaG
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 131
Senast: Habina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 442
Senast: Juli0a
·
  • Artikel
Dagbok Jag har kanske haft tur eller helt enkelt varit förskonad från större problem i mina hästars munnar. Men sen för några veckor sedan...
Svar
2
· Visningar
827
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp