C

Cronis

Min pälsboll till häst äter numer en massa hallonbuskar... Eller har gjort hela året, men det är mycket mera nu på hösten.
Varför?
Är det nått spec med dom?
Innehåller det något som behövs, eller är det bara gott?
Är det farligt?
 
Sv: Hallon

Min häst älskade också hallon. Vi brukade vara runt i byn och plundra hallonris! Såg riktigt kul ut när han fick i sig en gren med många omogna hallon :devil: Vet dock inte alls vad som är så speciellt med hallonris... Han mådde då inte dåligt av det, i alla fall :)
 
Sv: Hallon

Rubus idaeus

ROSVÄXTER
Rosaceae

Hallon är en halvbuske som är släkt med björnbär och hjortron. Från dess jordstam utvecklar sig varje år upprätta stammar. Dessa bär blommor och frukt först under det andra året och dör sedan. Det innebär att man i regel kan plocka bär från samma hallonbuske år efter år.

Det finns för närvarande flera hundra odlade hallonsorter (i Sverige rör det sig om avsevärt färre) hos vilka bärens färg varierar från djupaste rött till vitt. Odlingen av hallon sköt fart under medeltiden. Bären var dock kända och uppskattade långt dessförinnan, vilket framgår av flera fynd av hallonfrön på förhistoriska boplatser. På 1700-talet ansåg man att hallonen var vida överlägsna den tidens "medicin" mot hjärtåkommor, nämligen krossade pärlor. Färska hallon verkar milt laxerande. Hallon används också som smakförbättrande medel i läkemedel för barn. I vårt land används bären framför allt till saft och sylt, men på andra håll ingår hallon ofta i vin, ättika, sirap och likörer. Av de under blomningen insamlade bladen, som torkas, kan man bereda ett välsmakande te med stoppande verkan.

Förekomst: Allmän över hela landet utom längst i norr och på Gotland. Växer ofta i täta bestånd på hyggen och vid skogsvägar, där marken är kväverik. Ofta odlad och förvildad.

Kännetecken: Halvbuske, 1-2 m hög. Från jordstammen växer det ut underjordiska utlöpare och upprätta, tvååriga skott, vilka bär blommor först andra året. Barken är småtaggig. Blad ovanpå Ijusgröna, undertill vitaktiga med 3-5 tandade småblad. Blommor vitaktiga (juni- augusti) med 5 små upprätta kronblad, talrika ståndare och pistiller. Frukt röd och äggformig, sammansatt av flera små, korthåriga stenfrukter, lossnar från det tappformiga fruktfästet. Lukt angenäm. Smak sötsur.

Använda växtdelar: Blad, insamlade under blomningen.

Innehållsämnen: Garvämnen och spår av eterolja.

Medicinsk verkan: Antidiarroisk.

Användning: Invärtes vid diarré, en blandning av björnbärs- och hallonblad som te. Bladen torkas i högar, varvid en fermentering sker, bladen får grönbrun färg och blir aromatiska. Utvärtes som gurgelvatten vid mun- och svalginflammationer. Till bad vid svårläkta sår.
 
Sv: Hallon

i min bok: läkeörter i kruka står det att kvinnor använt hallon "i alla tider" för att underlätta vid förlossning.
dricker te 3 ggr varje dag på 3 hallonblad de sista 6 månaderna för att underlätta baranafödanden. kan tillsätta pepparmynta, honung, ingefära eller citron för att variera smaken.

I boken hästägarens örtabok står det:
egenskaper: sammandragande, stärkande, lär underlätta vid fölning

Användning:
hallonblad används traditionellt för att tsärka livmodermuskulaturen och ge den ökad spänst, både hos djur och människor. Detta ska underlätta värkarbetet, när livmodern dras samman kraftigt, minska blödningarna och bidra till att efterbörden kommer ut utan problem. vissa hästägare små doser hallonblad regelbundet under dräktigheten, framförallt om det finns risk för blödningar. Vanligast är att man ger hallonblad under de sista 4-6 veckorna av dräktigheten och en vecka efter fölningen, för att hjälpa livmodern att dra ihop sig och stärka muskulaturen.

Hallonblad kan också användas som avkok vid inflammation om inflammerade sår i munhålan.

Dosering: 20-30 gram dagligen.
 
Sv: Hallon

goamarie skrev:
I boken hästägarens örtabok står det:
egenskaper: sammandragande, stärkande, lär underlätta vid fölning

:bow: :bow:
Jo, jag skulle just tro det... Att han äter det för att under lätta fölning... Varför skulle Topas äta det? HAN ska inte föla inom de närmsta åren..! :rofl: :rofl:

Kan han bara tugga i det för att det är gott?
 
Sv: Hallon

HAN, Topas är en han...
Ja då är den inte nått farligt då...?
 
Sv: Hallon

Jag slant med fingrarna, jag läste faktiskt högre upp att det var en han.
Eftersom ston kan äta det utan problem borde väl valacker och hingstar också kunna.
 
Sv: Hallon

Ja, det är nog inte någon fara...
Men någon annan skrev att det skulle underlätta fölning å sånt... Hmm... Undra när Topas ska föla tänkte jag då...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 695
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
892
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 387
Mat Hur förvarar ni isbitar i frysen? Jag har tre sådana där isbitsformar från IKEA, men när jag gjort isbitar i dem tycker jag att bitarna...
Svar
13
· Visningar
607
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fästa huva
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp