halloj kattexperter!! (urinproblem)

Sv: halloj kattexperter!! (urinproblem)

Ja självklart måste det vara konstaterat att det finns kristaller, det vet jag mycket väl. Kanske skulle vara en ide att testa urinen för kristaller om det inte redan är gjort.. :)

Hur man annars får i en katt vatten har jag inte några bra tips på. Någon sa att man kunde salta maten för att katten skulle bli törstigare automatiskt, men det låter ju bara idiotiskt! Vem vill äta så salt mat??
Är man lite pysslig skulle man ju kunna ge katten vatten genom en spruta i munnen, men det kanske katten inte tycker är så roligt...
Eller blöta upp torrfodret om hon äter det uppblött?

Desperate times call for desperate measures.

Jo, men innan sådant foder sätts in bör man konstatera att kristaller är ett problem också. Fel foder, tex. surgörande foder när det inte handlar om struviter, kan orsaka än större problem.

Vilka problem kan uppstå då? Min mammas hankatt har haft kristaller i urinen förut och vi misstänker att han ibland får det problemet fortfarande men det går verkligen fram och tillbaka. Vi funderade på att pröva något specialfoder för det.

Vilka problem kan uppstå då? Min mammas hankatt har haft kristaller i urinen förut och vi misstänker att han ibland får det problemet fortfarande men det går verkligen fram och tillbaka. Vi funderade på att pröva något specialfoder för det.

Om man ger en katt låt oss säga surgörande foder (som löser upp struviter) och det inte är struviter som orsakar problemet kan man istället skapa en miljö gynnsam för kalciumoxalatkristallbildning. Kalciumoxalater är mycket besvärligare att hantera än struviter! De går nämligen inte att behandla bort. Ibland kan veterinären lyckas spola ur dessa kristaller, men bildas stenar som inte går att spola ur måste de opereras bort.

Tack för era svar!:)

Fontänen såg kul ut!:)

Hur vanligt är det med urinstenar på honkatter? Har haft för mig att det är ett problem mestadels hankatter lider av?
Om det är urinstenar så borde väl inte antibiotikan hjälpa? Eller?

Att tvinga katten äta burkmat är nog ingen ide då det innebär att katten måste sitta ensam instängd i ett rum dygnet runt.. Inte kul då hon trivs utomhus..

Urinstenar är inte vanligt hos honkatter, men det förekommer. Beroende på hur omfattande problemen är kan nog antibiotika hjälpa tillfälligt även vid sådana problem, förutsatt att antibiotikan även är antiinflammatorisk.

Hej
Har en 6 årig honkatt som för 2 år sen också gick ofta på lådan och kissade mycket små mängder - såg lite blod också. Till vet som konstaterade inflammation, troligen pga lite grus i blåsan (kristaller)...Sattes på medicin och vet rekommenderade torrfoder - sånt som löser upp grus....dock vägrade hon äta det. Satte henne på mjukmat enbart ! 2 år senare fortfarande symptomfri. Aldrig torrfoder till henne igen. De andra får både mjukmat och torrisar (dyrare variant)... och funkar bra på det. Mest för att det blir lite mindre i lådan och för att de älskar sina torrisar -men skulle aldrig ge enbart torrisar. Kissmängder om man jämför är flera gånger mer per gång för den som äter mjukmat enbart (dock kissar hon inte alls ofta utan normalt)..

kl

Katten har nu varit 1 vecka utan antibiotika och hittills inga besvär. Håller tummarna för att det fortsätter!

Ja verkligen! Igår släppte vi ut båda katterna och de var såå lyckliga. :love:(Tjejen har varit inne en månad och lillkillen sen hösten pga sjukdom.)

Aha då kan jag förstå att dom tyckte det var trevligt! Speciellt nu när det är fint väder! Var ute med min ena kisse i helgen och han låg i solen och myste :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka