halloj alla hoppare!

S

sucka

jag behöver muskla min ponnys rygg och jag tänkte att hoppning kan vara ett kul sätt och kanske bra också?

idag tänkte jag köra lite löshoppning vad finns det för bra övningar då och hur ska jag ställa hindret/hindrena?

Sv: halloj alla hoppare!

små låga studserier, typ kryss. är bra för att träna styrka.
Men jag har aldrig varit med om studs när man löshoppar :confused: nån som vet om man kan göra det? (det måste ju bli katastrof om hästen kommer heltokigt in??)

Annars så är "tre"kombination rätt vanligt, först ett lågt kryss för att hästen ska komma rätt de två efterföljande hindrena.
Kom ihåg att höjden är inte det viktiga när man hoppar om hästen ska bygga muskler det sliter bara. små hinder i olika serier är det som gäller, och glöm inte att kolla så avstånden stämmer för din ponny.

Det är nog bättre att börja "från marken" med att jobba upp hästens muskler.
Då menar jag inte att man inte rider, utan att man inte börjar hoppa fören hästen är någelunda musklad.
Klättring och dressyrarbete är nog betydligt klokare att börja med.

Sen så skadar det väl kanske inte att löshoppa hästen lite lågt ett par gånger i månaden..
Löshoppa med ett kryss först o sen ett galoppsprång o sen ett litet hinder...
Att ha fler hinder är nog dumt i början..

aa jag håller med dig.. det är mycket bättre om du börjar från marken först. klättring är ett jättebra alternativ men man kan oxå jobba dom på lina med en chambong. ( vet inte riktigt hur det stavas ) :confused: Då blir dom tvungna att sänka halsen och börja jobba mer med ryggen.. Det här arbetet har gett jättebra resultat på min ponny. :)

Ja studs kan man ha även i löshoppning Har sett det många gånger och det har fungerat alldeles utmärkt.
Klättring är ett utmärkt sätt att träna upp din ponny.
Ngt som är bra för ryggen är cavaletti i galopp på böjt spår 3-4 st
Lycka till :D

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 460
Senast: Grazing
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 832
Senast: Rosett
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
675

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

• Hård nacke