Håller på att få knäppen - svårfångad!

A

Annikan

Min underbara arabvalack på 5 år, som alltid varit så trevlig o social, har plötsligt blivit en plåga att hämta i hagen. Han kommer fram o säger hej om jag inte har grimma i handen men med grimma möter han visserligen upp men låter mig inte komma nära. Inte heller medryttare, mamma m.fl får komma nära med grimman.

Han har gjort så här ett par ggr om året tidigare - men då har det alltid varit snabbt avhjälpt genom att driva bort honom om han går sin väg - har räckt med 15-20 minuter så har han gett sig.

Senaste veckan - 10 dagarna har han vägrat kontinuerligt. Det tar 45 minuter till en timme att få honom att ge sig. Jag har nu ordnat en liten paddock i hagen som jag driver in honom i för att slippa springa runt på 3 hektar mark o driva honom. I paddocken löslongerar jag med parelli-stick och ber honom med jämna mellanrum att stanna. Det gör han uan problem, jag omväxlar också med att be honom backa och flytta sig för psykiskt tryck o allt det gör han - men sträcker jag fram grimman mot honom så börjar han trava runt mig igen.... Har iof bara gjort detta 3 ggr än så länge.

Sista dagarna har han fått gå i lilla paddocken under dagen för att jag hoppas att han ska bli uttråkad o därför vilja komma med när jag hämtar honom.... men ingen förändring ännu....

Vad säger ni? Någon med erfarenhet eller ideér??

I nuläget blir han ju knappt riden eftersom det tar för lång tid att fånga honom... men han blir ju på sätt o vis tränad ändå förståss.....

O han tycker det är roligt att komma ut på vägarna - oftast vill han inte vända hemåt ensingång när vi väl kommit ut...

Hjälp!

Sv: Håller på att få knäppen - svårfångad!

prova med att han gå med grimman i hagen. vad jag har förståt kommer han när du inte har den i handen(vilket du då inte kommer att ha:P).

önskar det vore så enkelt - jag har testat det också.... men har han den på sig kommer han inte så nära att han kan bli fångad...

Men iof, kanske jag skulle ha på den ändå så att jag när jag löslongerar för att få fatt i honom inte behöver trä grimman över huvudet utan bara be honom stå så stilla att jag kan sträcka fram handen o ta honom.... så kanske det helt enkelt ger sig med tiden elle.... För helst vill jag ha honom "naken" i hagen eftersom han går på lösdrift...

Kan det möjligen vara så att han egentligen vill komma till dig då han ju tycker det är jättekul att ridas eller att träffa dig, men att han t e x just i nuläget förknippar det med obehag, t e x träningsvärk, felinpassad sadel eller annat obehag som gör att han helt enkelt inte vill bli fångad just nu? Har själv märkt på en häst att så fort han började få ont i sina leder i frambenen (smärtan kom och gick..., rids inte numera.....)så var han jätteglad för att se mig men så fort han förstog att det skulle ridas eller arbetas vid just detta passet så ville han inte komma. Han gav sig alltid efter en stund men som sagt mycket motvilligt... Nu sedan han vet att han endast promeneras med så kommer han alltid med glädje......

Jag skulle fundera på varför hästen inte vill komma.
Är han trygg med dig, trivs han med sitt arbete o är det omväxlande. Hur är han i övrig hantering?

Du har inte märkt någon mer förändring förutom att hästen har blivit svårfångad?

Jag har bara haft problem med svårfångad häst en gång, ett par dagar senare såg jag hältan:( En häst gör ju aldrig något bara för att utan det finns ju alltid en anledning till ändrat beteende!

Intressant att alla nämner det.... men jag tror att det är ngt som stör honom nu - jag känner inte igen hans travsteg riktigt, han vill inte länga på steget riktigt och "hoppar" istället in i galoppen helst... Men, han haltar inte och markerar inte... han springer massor i hagen på eget bevåg (har alltid rört sig mkt i hagen..) så han verkar inte ha ont av ngt... Därför har jag också tänkt på detta med sadeln - är lite orolig att den trycker lite över bogbladet möjligen, han har ändrat sig en del under sommaren. Provade en annan sadel idag o tänkte testa o rida med den ett tag för att kolla om det ändrar sig, märkte ingen förändring under dagens ridpass dock.

I övrigt är hästen lugn o trygg som vanligt och har inte ändrat sig mot mig i övrig hantering utan är följsam o trevlig. Har haft honom sen han var åring o han följer mig i vått o torrt... Dessutom är han fortfarande lika framåt o positiv när vi väl kommit ut på vägarna. (han rids för tillfället mestadels i skog och på vägar)...

Intressant att alla nämner det.... men jag tror att det är ngt som stör honom nu - jag känner inte igen hans travsteg riktigt, han vill inte länga på steget riktigt och "hoppar" istället in i galoppen helst..

Detta plus svårfångad skulle vara anledning nog för att jag skulle ta hästen till klinik. Att den inte markerar eller haltar kan ju vara att det inte är så illa än...Hästars överlevnadsinstinkt går ju ut på att inte visa!

Men det behöver ju inte vara smärta bakom det förändrade beteendet, men jag tycker det är en faktor man alltid ska ta med!

Okej - nu blev jag oroligare över det här än jag tidigare var....

Har ingen transport och hästen är inte förtjust i transporter så jag undviker gärna att köra honom så långt som möjligt (o ja... jag sparar till transport så jag kan träna honom dagligen o börja köra till tävling/träning m.m)

Hur som, jag kanske skulle låta honom vila med enbart promenader för hand i 10 dagar eller så... sen i slutet av september kommer vet. ut för att vaccinera osv - är han inte tillbaka till normalt då så kunde jag ju be vet. göra en lite grundligare undersökning möjligen...

Är det fler som tycker jag skulle köra honom till klinik per omgående?

Personligen hade jag själv kollat upp hästen nu, både för att det är ju nu som han beter sig annorlunda och likaså för att jag själv skulle slippa vara orolig eller spekulera fram och tillbaka om olika orsaker. Lycka till med din pålle hur du än bestämmer dig för att göra, hoppas att han snart är som han brukade vara.

Har du en bra hästveterinär som kommer ut behöver det inte vara fel, bara jag som har vanan att alltid åka in till klinik när det kommer till hältor.

Ring till en bra hästveterinär och rådfråga hur h*n tycker du ska göra!Det gör ju inget om du skulle vaccinera din häst några veckor för tidigt!

Uppdatera gärna hur det går för er!

mmm, jag har en väninna som arbetar på ATG-kliniker runt om i landet... jag ska nog ringa henne i dagarna och rådfråga iaf - tills dess får hästen vila (eller ja..... han kutar ju omkring i hagen av sig själv på dagarna, men vila från ryttare iaf - så får vi se). Jag uppdaterar förståss....

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 343
Hästhantering Hej! Söker tips/hjälp eller länk till en Annan tråd som kanske handlar om samma sak. Jag har en häst som kan vara lite svårfångad...
2
Svar
25
· Visningar
3 001
Senast: A_NN_A
·
Träning Har hittat en urbra tränare som hjälper mig med lilla damen jag har som medryttarhäst. Hon har de senaste åren mest fått skrota i hagen...
Svar
8
· Visningar
1 459
Senast: Nepeta
·
Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
1 012

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka