Håller på att bygga om stallet :-)

T

Tokmaja

Måste visa, håller på att bygga om stallet, är så glad att det äntligen ska bli gjort.
Mitt stall är det som två rum i, och mina hästar har förut inte sett varandra när de stått inne, ett annat problem har varit att det är ett kallstall och det gör det näst intill omöjligt att torka täckena på vintern!!!

MEN nu slår vi två flugor i en smäll tänkte vi :banana:, eller tänkte JAG, så jag flyttar ut shettisen till det "stora rummet" och flyttar sadlarna och täckena in i shettisens gamla box (som är en "fullstor" box) och gör om den till uppvärmd sadelkammare!!! :bump:

Nu stämmer inte alla mått och så för jag är dålig på propotioner :p, men i alla fall..
Jag har en fundering också!! ELler flera!
Som ni kanske ser *harklar mig* (för alla måste ju se vad allt är på mina fina teckningar, eller jag menar RITNINGAR) så blir det två fönster i shettisens box, ljust och bra :), MEN jag måste ju sätta för något, så vi pratade på plexiglas eller liknande för att inte behöva sätta galler för (mer lättstädat tänkte jag).. men vart köper man sådant och vad kostar det???

En annan fundering är uppbindningsstolpen jag vill ha.. det är 3-4 meter mellan väggarna på "stallgången", ska jag bara ha långa kedjor eller hade ni satt dit en stolpe? Den bli lite i vägen, det måste jag säga... men det känns opraktiskt med så långa kedjor också!

Vad tycker ni, ser det ok ut? nått jag glömt?

Bild nu (har inte ritat med mammas jordfräsar som stor framför stora frysen osv, har mer varit förråd än stall känns det som)
stallfre.jpg

och stallet efter (notera hästbytet i ena boxen... både glad och ledsen över det.. längtar efter nya :banana:, men måste då ta bort den gamla ju-som jag skrivit massor om... :cry:)
stalletefter.jpg

Stallet är länge ser jag nu när jag tittar igen på ritningen.. för jag skulle lätt få plats med en fullstor box brevid shettisens.... utan att det blev trångt...
Nya boxen och shettisens gamla är i stort sett lika stora... egentligen alltså :)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Håller på att bygga om stallet :-)

Tycker det är lite elakt mot den lilla ponnyn :rofl:
Så här kommer mitt förslag!

Gör som bild 2 men, slåigen dören till foderkammaren och gör en stor box! Öppna en ny dör där spånballarna står.
Då kan du även i framtiden ha en c-d ponny där säkert :D (enligt popertionerna). Även ha kanin buren där du visade på nya ritningen. Även ett tips är att lämna ½- 80 cm mellan lill hästens box o väggen då kan du ha grepar spadar och kanske 3 spån balar.

Spån balar kan stå ut om det är in plastade så de är minsta problemet. Om ni vill ha dem under tack bygg till på byggnaden en litet utrymme med tak och 2 väggar. Då kan ni förvara lite hö där med ( om jag minns rätt mår hö bra av ligga luftigt ?) Bygg en enkel dör så slipper ni det regnar in annars :) Mina kusiner gjorde detta och är super nöjda över dem 8 kvadrat meterna extra!

Önskar dig all lycka!

Mvh
Eran Emma

Senast ändrad:

boxen kommer vara på ca 9 kvm så det räcker gott och väl till en shettis på 95 cm.:D

Nu kommer lite bättre mått här...
Stallgången är 4 meter bred, tyvärr mätte jag inte längden men den borde vara 11 meter om jag räknat rätt i huvudet...
Stora boxen är 4*4.
Shettisboxen blir 3*3.
Kaninburen ca 2*1. :D

Tycker det är lite elakt mot den lilla ponnyn :rofl:
Så här kommer mitt förslag!

Gör som bild 2 men, slåigen dören till foderkammaren och gör en stor box! Öppna en ny dör där spånballarna står.
Då kan du även i framtiden ha en c-d ponny där säkert :D (enligt popertionerna). Även ha kanin buren där du visade på nya ritningen. Även ett tips är att lämna ½- 80 cm mellan lill hästens box o väggen då kan du ha grepar spadar och kanske 3 spån balar.

Spån balar kan stå ut om det är in plastade så de är minsta problemet. Om ni vill ha dem under tack bygg till på byggnaden en litet utrymme med tak och 2 väggar. Då kan ni förvara lite hö där med ( om jag minns rätt mår hö bra av ligga luftigt ?) Bygg en enkel dör så slipper ni det regnar in annars :) Mina kusiner gjorde detta och är super nöjda över dem 8 kvadrat meterna extra!

Önskar dig all lycka!

Mvh
Eran Emma

Tack för den delen för lyckönskningen, kan behöva den för att hinna klart!! :eek:
Nej kan inte flytta dörren, då kommer jag ju att gå rakt in i sadelkammaren, det vill jag inte, dörren som finns nu kommer ju att leda rakt in i foderkammaren. Har mitt hö på rännet så det slänger jag ner där inne!
Spånbalarna har jag inne mest för att det är skönt att ha dem torra, dessutom finns det ju plats för dem :D...

Fast du sa någon viktigt, har inte funderat på vart jag ska ha grepar och sopborstar... det får jag fundera lite på...

Går sen att bygga en fullstor box där shettisboxen är nu och ändå komma in genom dörren tror jag, så flyttar man shettisboxen där kaninburen är.

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 350
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 507
Senast: Angel
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 990
Senast: shia
·
Anläggning Hej alla erfarna stallbyggare! Behöver lite planeringshjälp. Vi ska bygga stall. Just nu är det sommarstängt på företaget som...
Svar
10
· Visningar
2 558
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama