Hållbarhet på träns??

Lovehorse

Trådstartare
Hur länge tycker ni att det är rimligt att ett träns av bra kvalite ska hålla, om man sköter det regelbundet. Innan det spricker eller sömmmar går upp?

Sv: Hållbarhet på träns??

Rimligt vet jag inte men jag har några som är runt 50 år och det är inget fel på dom....används inte så mkt numer men dom är hela med bra läder! "Varjedagtränsen" är väl mellan 5-25 år!
Så en minst 10 år ska det allt hålla tycker jag!
Tror tyvärr att en del "smörjer ihjäl dom", även sånt ska nog ske med lite måtta...
Men alla är saliga i sin tro, det är min uppfattning!

Mitt äldsta träns är 20 år och det är fortfarande väldigt mjukt och trevligt och visar inga tecken på att ge upp.

Flera av mina träns är 10-12 år gamla och de smörjs verkligen inte regelbundet men det är inget fel på dem, de är fina och hela. Inga snordyra märken heller utan mittemellanträns typ.

Om man inte smörjer ihjäl dem så att sömmarna luckras upp så går aldrig träns sönder så länge de inte är med om en olycka, hellre för lite smörjning än för mkt. Har hittills efter över 30 år med hästar aldrig fått kassera något träns för att det gått sönder av sig själv, blivit söndertrampade/sönderdragna har ju hänt men då kvittar det om de är nya eller gamla.

Jag har ett rundsytt Kiefferträns med remont grimma som jag fick 1972, har mest använt det som tävlingsträns men är lika snyggt än, kanske bara lite mörkare. När min mor slutade rida regelbundet (som 82 åring) fick jag hennes träns och sadlar. Stubben remontträns inköpt 1962, handsytt träns från Haglunds Sadelmakeri Gbg, inköpt till unghäst 1969, Stubben sadel modell Diana(blev aldrig en hit i sverige, sadelgjorden spänns i kross undermagen, sagelgjorden ser ut som ett säkerhetsbälte) inköpt 1974, Stubben Tristan dressyr, inköpt 1970. Alla dessa saker är fullt användbara, men lädret är ju av god kvalitet och har skötts någolunda regelbundet.

Mitt äldsta huvudlag är nu 14 år gammalt och har använts bra mycket under åren med en del uppehåll. Det är inte skött efter någon regelbok.

kostade 199kr på hööks från början :D

Därför tycker jag att köper man träns över 1000-lappen och sköter det väl så borde det vara livstidsgaranti!

Åhhh snälla söta du kan du inte lägga ut en bild på Diana-sadeln ? ? ?

Har alltid velat haft en sådan men ej hittat någon :love:

Mitt äldsta huvudlag är nu 14 år gammalt och har använts bra mycket under åren med en del uppehåll. Det är inte skött efter någon regelbok.

kostade 199kr på hööks från början :D

Därför tycker jag att köper man träns över 1000-lappen och sköter det väl så borde det vara livstidsgaranti!

De gamla hööks tränsen var superkvalitet i lädret inte jämförbart med det billiga skitläder de har idag. Har själv ett gammalt som också lär vara runt 15 år gammalt ser likadant ut idag som när det köptes iofs bara hängt i en del år sedan mitt gamla fullblod som hade det dog.

Kan inte ni som har gamla träns och sadlar lägga upp bilder, vore roligt att se :D

Träns ska hålla nästan hur länge som helst om de sköts. Inget av mina träns har någonsin gått sönder. (ja jag har rätt många nu) Det äldsta jag har är från 70-talet. De som är nyare är inte av den bästa kvaliteten, men de är mjuka, hela och fina. jag är noga med att göra rent träns och sadelgjordar när de har använts, men jag smörjer dem sällan.
Min manskapssadel är från 1917 och den skulle jag använt om den hade passat hästen. Det är inget fel på det lädret inte. Har också en täckgjord som är från 1924. (arméns så årtalet finns ingraverat). Det lädret har inte ens blivit mörkt. Har ingen bild av de gamla tränsen, men täckgjorden och sadeln har jag bilder på om det är intressant.

Senast ändrad:

Sköter man tränset rätt och utan att det händer olyckor håller ju dom allra flesta träns en hel evighet, själv hinner jag byta ut dom en gång om året eller så. :D

Minst 10 år, minst. Har ett gammalt träns som är säkert 20 år gammalt från Börjes, still going strong, mjukt och fint i lädret.

kl

Minst 15 - 20 år skulle jag nog säga. Mitt äldsta är nog 25 år vid det här laget och är fortfarande helt och fint. Det var ett rätt billigt träns köpt på den lokala ridsportbutiken när jag var 8-9 år och skulle tävla första gången :) Jag använder det några dagar i veckan.

Jag har även en loksele från 1937 som är i fullt bruks-skick, liksom manskapssadeln som är ännu lite äldre (minns inte nu vilket årtal som är stämplat på den).

Träns ska hålla en hel evighet om man sköter om dem och de inte är med om ngn olycka.

Jag har ärvt träns och grimmor som är runt 100år gamla nu och de är felfria och fullt användningsbara.

Det enda jag gör med dem är att förvara dem så de inte blir mögliga och smörjer ngn gång per år för att lädret inte ska torka ut och gå sönder.

Hade jag haft en häst i rätt storlek hade jag använt grejerna så gott som dagligen.

Klarar ett träns de första tre åren eller så och slipper olyckor så brukar de ju kunna hålla i evigheter sedan, tiotals år. Många träns blir ju bara mjukare och smidigare ju äldre de är.

Gamla sadlar:

2607760.jpg

Strömbergs december 1960. Såld och används fortfarande

9302931.jpg

Moll sommaren 1960. Såld

26651818.jpg

Passier Standard december 1962. Såld

20642974.jpg

Passier PS Baum 1970. Såld

17777138.jpg

Stübben Parzival 1970. Äger den fortfarande

6778339.jpg

Conrad Schumacher XC runt början av 1960-talet. Äger fortfarande

Liknande trådar

Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 150
Senast: Capybara
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
862
Senast: Lisen82
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: cowgirl81
·
Anläggning Är det vanliga impregnerade som är bäst eller är det värt att satsa på plaststolp likt den från Equisafe? Vi ska stängsla om våra hagar...
Svar
2
· Visningar
410
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka