Hållbarhet på plastad bal

Lillsillen

Trådstartare
Har en massa storbalar till övers, och hinner inte fodra upp dem före betet.
Innehållet är hö...ts 83%..

Kommer de hålla sig fräscha över sommaren så jag kan fodra med dem efter betet? De står ute ej under tak...
Frågan är alltså om de klarar sommarvärmen mm eller om det kommer att bli förstört...och då bortser jag alltså från alla former av sabotage från fåglar och förutsättningen är alltså att plasten är hel.

Sv: Hållbarhet på plastad bal

Är bara balarna ordentligt plastade så är det inga problem
Jag har hela vintern fodrat fölen med hösilage från -07, eftersom årets balar var något lägre i protein.
De som är dåliga är bara de som nån fågel, eller kattjäkel petat hål på.

Jag var i kontakt med SLUs expert på ensilage förra hösten med en liknande fråga.
Fick till svar att själva fodret var ingen fara med, skulle fungera utmärkt att fodra med (det gjorde det också :D)
Däremot bör man veta att plasttillverkarna bara garanterar plastens UV-beständighet i 12 månader, så jag blev rekommenderad att plasta om balarna om de skulle stå mycket längre än så. (förutsätter att det menades ytterligare ett lager plast uppepå den gamla)

Det är nog inga problem att fodra med dom. Det enda problemet jag ser är att när gräset är så torrt och plastas möglar det lättare då ensilerings processen kan försvåras, så blev det för oss iaf i sommras, men har det funkat i vinter borde det inte bli några poblem.

Däremot bör man veta att plasttillverkarna bara garanterar plastens UV-beständighet i 12 månader, ...

Blir resultatet att plasten går sönder, eller? Är bara nyfiken på om fodret blir uppenbart dåligt om plasten blivit dålig, eller om det kan hända något som man inte ser/luktar/känner?

plast som inte är uv-beständig blir skör i solljus, så jag antar att risken är att plasten går sönder.

De balar jag hade var redan dubbelt plastade, då bonden redan från början ansett att plastningen inte blev bra, så jag lät bli att plasta om mina - det funkade bra.

Jag är tveksam tilla tt hålla på och hantera balar som är plastade. Ska man lägga på nya lager plast för att ha dom över sommaren så innebär det att man måste klämma ihop dom vid hantering, vilket jag inte kan se vara speciellt bra.

Liknande trådar

Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·
Foder & Strö Hösilaget ingår i min stallhyra men jag är fundersam. Det är väldigt lite plast på "sidorna" av storbalarna. Man kan se rutnätet som...
Svar
12
· Visningar
1 579
Senast: Boe
·
Foder & Strö En kort fråga: hade ni brytt er om att analysera hösilage som hästen kommer att äta i 2, max 3, månader? Eller det är...
Svar
4
· Visningar
1 029
Senast: Ingela_S
·
Foder & Strö Alltså - om TS-halten är 84% - är det då hösilage eller plastat hö? Och hur blir hållbarheten på en öppnad bal där TS-halten ligger på...
2
Svar
21
· Visningar
4 047
Senast: Fortuna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar