Hållbarhet på hösilage beroende på ts-halt?

_86a_

Trådstartare
Just nu går våra hästar på stallägarns hösilage, men om några veckor ska vi börja använda vårt. Vi har från två olika åkrar. Från den ena ligger ts-halten på ungefär 40% och på den andra på runt 55% (i dessa är det en hel del klöver). Nu funderar jag på vilket som är bäst att börja med först?

Min första tanke var att det är bäst att börja med det torrare för att det kanske finns en risk att det blötare fryser när det är riktigt kallt? Men sen började jag fundera på hur det blir i vår. Är det nån skillnad på hållbarheten beroende på hur hög torrsubstansen är?

Det är småbalar som ska ges till två hästar. Vi har räknat ut att de kommer att räcka ungefär 2,5 dygn. På vintern är det ju ingen fara, men på våren tycker jag ibland att en bal bara håller sig fräsch i ett dygn.

Jag funderade också på hållbarheten på sikt. Vilka balar tror ni är fräschast i höst (om några bli över)? De brukar ju torka lite, så tror ni de på 40% är bäst att spara i sånna fall?

Nån foderkunnig som har några bra svar? Skulle bli mycket tacksam :banana:

Sv: Hållbarhet på hösilage beroende på ts-halt?

Om jag kommer ihåg rätt så har det med klöver i sämre hållbarhet. Tror att klöver inte är den bästa växten att ha i ensilage. Man brukar undvika det i foder till häst av någon anledning. Men jag kommer som sagt inte riktigt ihåg varför.

Är de "helt perfekt" plastade håller de nog båda två, men det kan som du säger vara svårt att fodra med blöta, frusna balar...

Ja, man brukar väll försöka undvika klöver. Men att det skulle göra att balarna håller sämre har jag aldrig hört. Dock är ju klöver väldigt proteinrikt. En häst i ett tidigare stall gick på klöverhösilage (det var enbart klöver i ). Det var ett fullblod, hon behövde det för hullet.. Dessutom brukar man inte vilja så in klöver i åkrarna eftersom det breder ut sig och "tar över".

Men om det är sant att klöver gör så att hösilaget håller sämre så är det ju bra att börja med det. =)

För några år sedan hade vi ett ensilage som innehåll en del klöver och dom balarna höll inte lika länge som de utan. Klöverbalarna var till korna för det är ju mtcket kraftigare än vanligt.

Oki, ja det får väll bli så då att vi börjar med klöverbalarna. Skönt att spara på de blöta också. Verkar inge kul att hålla på med isiga balar! Du vet inte varför de med klöver håller sämre? Skulle va kul o veta!

Jag undrar fortfarande om inte ts-halten borde spela in? Ja, menar ju blötare de är, ju mer "ensilerade" är de ju. Borde det inte spela in? Ingen som vet?

"Klöver har en hög halt av mineraler, vilka kemiskt dämpar den naturliga pH-sänkningen. Det kan innebära risk för felaktig jäsning och är en av anleningarna att öka doseringen av tillsatsmedel vid ensilering av vallar med hög klöverhalt"
(Nytt från institutionen för norrländs jordbruksvetenskap; husdjur; nr1; 2002)

Men när det gäller ensilage med högre torrsubstanser, "hösilage" (40% och över) blir ju pH sänkningen = ensileringen inte fullständig och det är ffa frånvaron av syre i balarna som gör konserveringen.

Så som jag förstår det, högre torrsubstans = mindre av ensileringsprocess = risk för sämre hållbarhet.

Ok, då borde alltså de blötare hålla längre på sikt? Då borde alltså vi spara av de blötare balarna till nästa år om vi får några över. Men när man öppnar en bal en bal då? Tror du de med lägre ts-halt håller längre då också?

Ok, då borde alltså de blötare hålla längre på sikt? Då borde vi alltså spara av dom till nästa år om vi får några över. Men när man öppnar en bal då? Tror du de mer ensilerade håller längre då också?

Blev visst 2 meddelanden.. Har bestämt mig nu i alla fall. Eftersom Masse hade erfarenhet av att de med klöver håller sämre, och Netika visste varför, så har jag bestämt mig för att börje med de med klöver i, och ta de blötare sen.

Tack så mycket för hjälpen! :bow:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 895
Senast: Roheryn
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 117
Foder & Strö Ponnyn tycker om blött silage. Då finns det ingen botten i honom. Uppvuxen sitt första år på hö och fanns ingen botten då heller...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 164
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Tänkte höra om det är någon mer här på buke som har varit med om detta tidigare. Fick hem en leverans av hösilage, storbal, först...
Svar
5
· Visningar
2 562
Senast: Kallebus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama