Hållbarhet för öppnad vinflaska

Saeta

Trådstartare
Hur länge håller en öppnad flaska vitt vin?
Den har stått i kylen, men utan kork/lock. Dock med papper i öppningen som täppt till. Hur länge håller det? När bör man slänga?
 
Sv: Hållbarhet för öppnad vinflaska

Det blir ju inte direkt dåligt, men det börjar lukta vinäger när det inte är så roligt att dricka längre.
 
Sv: Hållbarhet för öppnad vinflaska

Okej :) så man kan alltså dricka vitt vin som stått öppnad (i glasflaska då alltså, inte box eller tetra) över en vecka? Med risk för att det smakar vinäger då :p
 
Sv: Hållbarhet för öppnad vinflaska

Man smakar.

står man ut så dricker man :D

Jag vill tipsa om vacumkorken. En enkel gummiplutt med tillhörande pump. Man trycker i den, pumpar ur luften - och vips har man förlängt hållbarheten på den öppnade flaskan enormt.
Jag kan sippa på en flaska rödtjut i en vecka ;)
 
Sv: Hållbarhet för öppnad vinflaska

Tetra har den fördelen att man kan klämma ihop den tills vinet når korken och då skruvar man igen den.

Luft fördärvar vinet.
 
Sv: Hållbarhet för öppnad vinflaska

Oh tack! Ska kika in den korken :) låter mycket praktiskt!
 
Sv: Hållbarhet för öppnad vinflaska

Det är ingen tvekan om det är förstört. Det blir odrickbart! Det är rådet om det mesta, lukta och smaka!
 
Sv: Hållbarhet för öppnad vinflaska

Min erfarenhet är att bara man sätter på korken så klarar sig en öppnad flaska vitt ganska länge i kylskåp. Definitivt en vecka, kanske längre.

Men som någon annan skrev ovan. Smaka på det, är det dåligt har du fått en flaska vinäger istället ;)
 
Sv: Hållbarhet för öppnad vinflaska

KL

Hehe, jag har druckit en flaska vitt som varit öppnad längre än en månad. Funkade, smakade inte äckligt tyckte jag. Flaskan hade kork.

Folk trodde det var nåt fel på mig. :p
 

Liknande trådar

Hemmet Jag har så länge jag kan minnas tyckt om att organisera saker. Sen jag ställde upp som frivillig på konserterna i skolan för att få...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 365
Senast: Fruentimber
·
Äldre Hur länge håller vinflaskor? Jag har några flaskor som jag fått som presenter senaste åren. De har inte blivit uppdruckna eftersom jag...
Svar
15
· Visningar
1 414
Senast: Hyacinth
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 286
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Någon i samma sits? Någon som varit där? Hur fan slutar man? Vet att man inte kan sluta förrän man verkligen vill. Jag vill ju, men...
2
Svar
39
· Visningar
6 552
Senast: Mela99
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp