Hållbara leksaker som inte innefattar någon form av 'mat'??

Alexandra_W

Trådstartare
Jag har i många, många lyckliga år haft hundar som lekt med sina leksaker, och inte haft som huvuduppgift att slita dem i stycken.

Den eran är helt klart över med en sexmånaders marodör i huset.

Alla mjuka leksaker blir totalslaktade på några minuter, plast/gummileksaker fungerar hyfsat om de är tillräckligt stora, tåliga och inte har utstickande delar. Dock är de - givetvis - heller inte så roliga.

Kamprepet är en favorit som jag ansett som säkert. Tills nämnda marodör nyss spydde upp en försvarlig boll med lösa trådar han lyckats slita loss.

Tuggben, kongs fyllda med något etc uppskattas men går bort då jag INTE vill lämna hundarna med något de kan få för sig att 'matkonkurrera' om, och den äldre hanen rent generellt finner stort nöje i att vakta ätbara saker, som kul sysselsättning. Man lägger sitt tuggben mitt på golvet och lägger sig en bra bit bort och låtsas ointresserad, och när då en ovetande ungdom tycker 'aha, ett ben' så kan man under stor förtjusning låta som ett galet lejon och kasta sig fram. Sen gör man om det. Och då jag inte har lust att testa om det blir ett skarpt läge av det, får de bara ha dylika leksaker under nogrann övervakning. (Sen känns inte tuggben helt säkert heller, man kan tugga loss bitar och sätta på tvärs i halsen)

Så, vad i hela friden finns det 'kvar'?

Sv: Hållbara leksaker som inte innefattar någon form av 'mat'??

Mcdäck men de lämnar svarta märken på golvet..
Kongar utan gott i?
Brandslang

Kong utan gott i har han, men haken där är ju att det går under kategorin 'tråkigt' iom just att det inte finns något att (försöka) bita sönder.

Har nån form av plastleksak som ser ut som en sån där taggig blåsfisk med, den är halvkul för man kan försöka bita av piggarna, men han får inget grepp så roar en stund, sen tråkigt.

Dock brukar mina strumpor, vantar och liknande förflytta sig på magiska vis när jag inte är hemma, och min arma hårborste kommer aldrig bli sig själv igen. Hitills är det bara hårborsten som han haft sönder av mina grejer, men är ju just att försöka spara otillåtna saker genom att ge honom tillåtna som jag vill uppnå (därav försöka hitta ngt säkert som han ändå GILLAR, just när jag är borta).

När jag är hemma är det ju lugnt, då får de ben ganska ofta (dock tar ett tuggben slut oroväckande snabbt så brukar ransonera), och ett ben kan roa HUR länge som helst. De har gnagt konstant (paus när de var med ut i stallet) totalt två timmar nu, och den lille kommer hålla på tills benet är slut eller matte tar ifrån honom det. Man kan roa sig med att kasta runt det och sen överfalla det och hoppa på det etc med. Så, tänk att hitta den säkra motsvarigheten till tuggben t ex *drömmer*

Tänkte skriva Boomerball men det är ingen höjdare inomhus :D

Jag har helgjutna gummibollar och ett däck från en minimotorcykel till min hund (vi har inte fått några märken av den ännu, den har hunden lekt med i tre år nu).
Sedan kör jag tennisbollar men dom är hunden rädd om, favoriterna juh!

Tennisbollar luggar man först så de blir flintskalliga, sen tuggar man sönder dem.

Har en helgjuten boll med (jag länsade lokala djurbutiken på allt som verkade oförstörbart) men den är helt ointressant att leka med 'på egen hand' (kasta däremot så är den kul, men var ju tänkt som 'egenaktiveringssaker').

Hitills så är det bara de som har delar man kan tugga sönder/slita loss som är roliga. Fick på annat forum tips om just en TÅLIG leksak med utstickande delar, som hållbarhetstestat av en riesentik. Värt att kollas upp, men fler tips mottages gärna.

hänger på din tråd jag med.. skulle vara bra att ha nått tåligt som inte går sönder på 5 röda...

min stora herre knäckte igår en såndära 2 färgad hårdplastboll, trodde den skulle hålla några dagar iaf...

Min 7-månaders brukar få roa sig med tomma kartonger ibland... kan ta en timme att finfördela i sina minsta beståndsdelar och torde vara tämligen ofarligt om hunden tuggar i sig lite.

Jag har hittills inte lyckats hitta en enda leksak som mina hundar inte har sönder. Alltifrån helgjutna bollar, till pipleksaker, till kamprep till mc- och bildäck. Allt tuggas itu...

Så därför är jag så extremt tråkig att när dom lämnas själva får dom inte ha några leksaker! :D
Bildäcken trodde jag att han inte skulle klara av på så kort tid liksom, eller få loss små bitar. Men jag har fått blocka det gummit från hans tänder många gånger, det fastnar gärna mellan tuggtänderna tydligen.

Måste fråga så jag förstår frågan:
Söker du leksaker att ha när hundarna är själva ?
I så fall är min åsikt att det är bättre lära hunden sova när den är själv...och leka när matte/husse är hemma:)

För övrigt har jag hört att brandslang ska vara extremt hållbart.

Vad gäller tuggbehov, är annars riktigt rejäla märgben det (enligt mig) et absolut bästa...det går att få tag på hela i vissa köttaffärer och dom brukar vara metern långa och svåra att ha sönder. Dock hamnar dessa under kategorin "föda/sysselsättning" som du egentligen inte ville ha tips på.

"Världens hållbaraste hund mjukdjur" överlever inte rottis/tibbe kombinationen...

Måste fråga så jag förstår frågan:
Söker du leksaker att ha när hundarna är själva ?
I så fall är min åsikt att det är bättre lära hunden sova när den är själv...och leka när matte/husse är hemma:)

För övrigt har jag hört att brandslang ska vara extremt hållbart.

Vad gäller tuggbehov, är annars riktigt rejäla märgben det (enligt mig) et absolut bästa...det går att få tag på hela i vissa köttaffärer och dom brukar vara metern långa och svåra att ha sönder. Dock hamnar dessa under kategorin "föda/sysselsättning" som du egentligen inte ville ha tips på.

Exakt, det är leksaker att ha tillgång till när matte inte är hemma jag söker. OBS att matte inte är hemma inte nödvändigtvis betyder att hundarna är hemma själv, utan t ex idag, jag har jobbat 10 h, hundarna har inte varit ensam en minut, min mamma jobbar hemifrån då, och passar hundarna Men det går ju inte begära att en 6 månaders valp ska ligga still och snarka 2 h i stöten, sen rastas och leka en sväng ute, och sen snarka 2 h till osv. Även den äldre leker lite på egen hand under dagtid (även när jag är hemma iofs), men han är snäll med sina leksaker.

När jag är hemma är det ju ingen fara. Då får de både tuggben (råhuds) och märgben (modellen du beskriver, långa rejäla, de jag köpte sist vägde ett kilo styck och ligger och stinker i kylskåpet när de inte får vara framme). Men jag törs som sagt INTE lämna dem med märgben, jag litar inte på att de inte ryker ihop då.

Att jag vill att valpen ska ha något att tugga på/leka med när lusten faller på är som sagt var för att de annars uppfinner sina egna leksaker, allt från mattes strumpor ur tvättkorgen till att omvandla ett sängben till ett tuggben. Dvs det ska finnas tillåtna saker som alternativ till alla 'aja baja-saker'. Samma gäller btw när jag ÄR hemma. Man kan inte komma och tycka 'lek med mig matte' hela tiden, och jag kan inte hålla koll hela tiden på om han nu fått loss en bit. Så även då vill jag ju ha 'tåliga, ofarliga' leksaker framme, men då är det lättare ändå, då kan de få hudtugg osv.

Men t ex nu skulle jag inte ge honom ett mjukdjur eller något han vill/kan bita plastbitar av, för jag sitter ju här, och inte och stirrar på hunden, och tar ju bara minuter att käka upp en leksak. Möjligen är jag lite nojig att han ska bidra i innehållet i montern på Ultuna över 'saker utopererade ur hundmagar', men jag blir verkligen nervös när osmältbara saker som inte är mat slinker ner i den lilla magen. Visst oftast går det säkert bra och de kräks upp vad det nu är (som härvan med trådar från kamprepet), men den dag de inte gör det då :crazy:

Senast ändrad:

Plastben med smak? Kanske räknas som mat?
Annars, säg till när du hittar något :crazy:

Här är resultatet av Sallys senaste lek. Leksaken är av märket tuffie och är sytt av många lager nylon. Stoppning i hela lägenheten. Säkert jättehållbar för den typen av hundar som leker lite lugnare...
IMG_7009-1.jpg

googla på crazy egg! :idea:
Den går inte att bita i! Ägget är för stort och "halkigt" för att hunden ska få tag i det med tänderna

en sån har jag tänkt köpa till min leksaksförstörare. :D

Har sett sådana ägg, men tror inte han skulle tycka de var roliga alls. Det som tycks roligt är just saker man kan (försöka) bita av saker på. Just nu leker han med en kong med snöre, det är snöret som är kul, och att man kan ruska med den. Biter lite ibland på själva kongen men 99% av tiden går det ut på att försöka bita sönder snöret och att skaka den. Snöret tycks dock vara av den hållbara sorten, men ge honom en lite längre stund med den och jag tror det dör.

Det är en liten destructor, och just själva destruktionen som tycks roa. Märks ju att tennisbollen som man kan mörda är kul, den massiva gummibollen som man 'bara' kan tugga på men varken lugga eller mörda är inget kul alls.

Och DÄR la han sig och verkligen gnagde på snöret för att gnaga av det, och det var det snöret.. SUCK..

någonstans har jag sett hundleksaker som hunden "ska" plocka isär, och sen var det bara att bygga ihop igen.. nu har jag inget minne om var jag såg det..
men sånt vore ju inte allt för svårt att fixa själv..
ett slaktat hästtäcke, sy ihop så att det blir flera lager i lagom stora bitar. kardborre på bitarna så dom kan kopplas ihop.. då kan ju hunden "förstöra" utan att förstöra på riktigt :angel:

Haft sådan leksak, sån som ska plockas isär alltså, ett mjukdjur. Livslängden var ganska kort även för de 'snälla' hundar jag hade då, men den var rejält uppskattad, så smart ide att göra en lite robustare själv!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka