Hallandsåstunneln

Rosett

Trådstartare
Jag trodde den var färdig för länge sen men hörde nu att de brutit igenom idag. :eek: O_o :cautious:

Fem år skulle det ta men nu har de hållit på i 21 (?) år. Hurra! Redan igenom. :meh:

Vad tycker ni? Borde de ha genomfört projektet öht?
 
Sv: Hallandsåstunneln

Jag trodde den var färdig för länge sen men hörde nu att de brutit igenom idag. :eek: O_o :cautious:

Fem år skulle det ta men nu har de hållit på i 21 (?) år. Hurra! Redan igenom. :meh:

Vad tycker ni? Borde de ha genomfört projektet öht?

Nä, inte med facit på hand..men jag trodde också det var klart för länge sen
 
Sv: Hallandsåstunneln

Alltså, jag kanske inte är tillräckligt insatt men för mig verkar det mest ha gått från att vara en god tanke till att bli ett prestigeprojekt som ska genomföras till varje pris. Så jag vet inte, det kommer säkert bli bra på sikt någon gång (någon gång borde ju tunneln betala sig både ekonomiskt och tidsmässigt) men det känns verkligen galet att det har tagit så mycket längre tid och framförallt med alla komplikationer de har haft.

Fast, någon har ju haft jobb under tiden och det är ju fint (eller nåt) :D
 
Sv: Hallandsåstunneln

Jag är uppväxt i närheten av tunnelns norra mynning och de har hållt på med tunneln så länge jag kan minnas. Problemen med tunneln har till stor del berott på att de inte förstod hur mycket vatten åsen innehåller. När man sen började borra så började den dräneras rejält. Dammar mm. på åsen har torrlagts. För att lösa problemen så försökte man täta med Rocha-gil, det gick ju inte särskilt bra då det visade sig förgifta grundvattnet.

Jag var inne i tunneln 2003 och då byggde de upp som ett skal av prefab betongelement mot åsen så vattnet skulle rinna utanför. Tror de kallade det "lining".
I ett 2m brett dike längs tunneln forsade det vatten i en strid ström.

Visst har det gått prestige i prokektet men när det väl blir färdigt så tror jag att det blir bra. Man kommer kunna öka antalet tåg på sträckan från 4 till 24 per timme och godstågen kommer kunna ta den dubbla vikten mot nu.
 
Sv: Hallandsåstunneln

*kl*

Det intressanta i det hela är att en bunt geologer (inkl en av mina professorer) fick frågan på remiss om det skulle gå bra att bygga tunneln. De sa alla nej eftersom det är välkänt bland geologer att berget där är fullt av sprickor och innehåller mycket vatten. De som la ut remissen var ju inte glada men när de frågade en ingenjör på KTH fick de svaret de ville ha, javisst det går bra! :grin: Då gick de efter det, med välkänt resultat...

Att sedan använda Rhoca-Gil för att försöka täta berget var inget annat än ren inkompetens. Det medlet var aldrig utvecklat för sådana här vattenmängder så det var därför det aldrig härdade utan rann ut i omgivningen.

/Karlsson som under studietiden fick föreläsningar om Hallandsåsen i varnande syfte både i geologi och miljökemi
 
Sv: Hallandsåstunneln

*kl*

Det intressanta i det hela är att en bunt geologer (inkl en av mina professorer) fick frågan på remiss om det skulle gå bra att bygga tunneln. De sa alla nej eftersom det är välkänt bland geologer att berget där är fullt av sprickor och innehåller mycket vatten. De som la ut remissen var ju inte glada men när de frågade en ingenjör på KTH fick de svaret de ville ha, javisst det går bra! :grin: Då gick de efter det, med välkänt resultat...

Att sedan använda Rhoca-Gil för att försöka täta berget var inget annat än ren inkompetens. Det medlet var aldrig utvecklat för sådana här vattenmängder så det var därför det aldrig härdade utan rann ut i omgivningen.

/Karlsson som under studietiden fick föreläsningar om Hallandsåsen i varnande syfte både i geologi och miljökemi

Precis samma uppfattning jag har av projektet :D

TS: det var den andra tunneln de bröt igenom igår, den första kom de igenom för ett par år sedan.

Rocha-gil var testat i tunnelbyggande innan för att stoppa vatteninträngning, men absolut inte i sådana mängder som användes i Hallandsåsen (flera ton). Så jo, det är ett ok medel i vissa projekt som är mer lämpade för det, vilket Hallandsåsen INTE var.
 
Sv: Hallandsåstunneln

En onödigt lång och krokig väg för ett dåligt genomfört och underarbetat projekt. Men jag är enbart positiv till ett genomförande, på grund av den utökade godstrafiken det ger.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 378
Senast: mars
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 139
Senast: IngelaH
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 173
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 664
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp