Hålla unghund lugn...

Snurrfian

Trådstartare
Moderator
Nu behöver jag alla tips jag kan få för att hålla en wachtelunghund lugn och stilla i 14 dagar... Han blev opererad igår, och försökte reda på kvällen hoppa upp mot ansiktet på en... Vi försökte ett tag med bur, men det gick inte så bra eftersom han fastnade med tratten hela tiden. Så nu har vi stängt av ett hörn i hallen med kompostgaller, där han kan vända sig runt utan att fastna hela tiden.

Men hålla honom lugn, han får gå ut 5 min, 6 gånger om dagen första veckan, nästa veckan får vi öka på med några minuter per gång... Han får enbart skritta, absolut inte trava eller skutta... Inne får han inte heller stressa upp sig och springa... Vad sjutton ska jag sysselsätta honom med...:crazy:

Sen ytterligare en fråga, de upptäckte när de sövde honom att han inte kan öppna munnen ordentligt,varför vet de inte riktigt. Jag har inte märkt att han har haft ont, utan bara att han inte har velat tagit apporten ordentligt utan bara med framtänderna men tänkt att jag gör något fel och har tänkt gå en kurs för en bra tränare.. Han äter och dricker utan problem, någon som har hört talas om något liknande?

Sv: Hålla unghund lugn...

Var sitter stygnen någonstans? Du kanske kan sätta på honom en tröja istället för tratten om ni sitter så att ni har uppsyn över honom i buren?

Vad har hänt förresten?

Han kanske har samma problem som en av mina taxtikar ! Hon hade inflammation i sina käkmuskler !!
Min veterinär satt henne på metacam i 14 dagar, och hon blev mycket bättre!

tesora

Han hade lösa benbitar i bogleden, OCD, som nu är borttagna och stygnen sitter på bogen. Just nu har jag faktiskt tagit av tratten eftersom han inte är ett dugg intresserad där stygnen sitter och han hade väldigt svårt att komma till ro med tratten. Jag hoppas att jag får hem mitt beställda BoT täcke så snart som möjligt, jag beställde ett nättäcke för att han ska kunna ha det inomhus utan att bli för varm. Sedan får jag väl komplettera med ett tjockare täcke utanpå om det skulle behövas.
Men täcket borde ju kunna hindra honom både från att bita och klia med bakbenen. Som det ser ut just nu så verkar han inte ens kunna nå till bogen med munnen, så då är tratten ändå inte till någon nytta.

Tesora, jag hoppas att det är något sånt som går att behandla enkelt, men om det är en inflamation borde de väl kunnat ha fått upp käken när han sov? De fick lirka ner narkostuben för att kunna söva honom.

Tack och lov verkar han inte har några som helst käningar av sövningen, han var vrålhungrig när han äntligen fick äta igen sen igår kväll och har varken mått illa eller hostat.

Det är det som är så underligt när dom får infalmmation i käkmusklerna :confused:

Min kunde vi inte heller öppna helt när hon var sövd, Min vet berättade att detta är ganska så ovanligt men dom hade haft ett antal hundar genom åren som har haft detta, Vissa blev det permanent tillstånd för :(

Min är mycket bättre nu, Tuggar ben och äter pinnar :laugh:
Men nu vet jag ju hur dom ser ut om hon skulle få det igen eller någon av mina andra terrorister skulle få det ,

Men som sagt metacam i 3 veckor löste det hela för min lilla ,

Tesora

Nu har jag något att hoppas på ialla fall! Tack! Just nu äter han Rimadyl och så glyco flex så jag hoppas att det ska göra lite nytta ialla fall!
När vet började prata om det igår så kändes det ganska hopplöst, ännu en sak till liksom... :crazy:

Usch, hoppas han läker fort och att käken blir bättre. Inget av det lät speciellt roligt...

Har tyvärr inga tips mer än massa mental träning.

Usch, hoppas han läker fort och att käken blir bättre. Inget av det lät speciellt roligt...

Har tyvärr inga tips mer än massa mental träning.

Ja jag hoppas att det är värt det i slutändan, just nu håller jag på att gå sönder, han gnäller och gnäller för att han är instängd, stundstals kopplar han av och är tyst men han är ju van att få vara med oss, och brukar alltid ligga på ens fötter. Idag har han kunnat gjort det när jag satt och jobbade, men när jag håller på i köket och tvättmaskinen, och ungarna rör sig runt i huset så blir det svårare att hålla honom lugn så då måste jag stänga in honom och då börjar gnället, som ibland går över till skall... Tur att man bor i hus och inte har några grannar som klagar...:crazy:

ja kollade på flaskan sen , och det var tre veckor ;-) Det var min schäfer som fick metacam i 14 dagar för något helt annat ! Inte lätt att komma i håg allt med 7 hundar i huset ;-)

Tesora

*kl*
Nu har vi snart genomlidit 4 dagar och han har börjat finna sig i situationen, gnäller visserligen lite då och då för att han har tråkigt, men ligger lugnare nu än i början. Mitt Back on Track täcke har äntligen kommit och med lite symaskins hjälp sitter det numera bra. Tratten tog vi av redan efter första dagen och istället har han fått ståta med en av dotterns gamla pyjamströjor. Men den hade en tendens till att skava så det var skönt att täcket sitter bra!

Men herregud, hur får man en hund att skritta... Det är som att be ett asplöv att vara stilla. Han kommer att ge mig ännu mer gråa hår genom att studs runt så fort han får minsta möjliga millimeter...

Men herregud, hur får man en hund att skritta... Det är som att be ett asplöv att vara stilla. Han kommer att ge mig ännu mer gråa hår genom att studs runt så fort han får minsta möjliga millimeter...

En bra övning för mental träning ju :)
Lär in kommandot "lugn" = skritt!

En bra övning för mental träning ju :)
Lär in kommandot "lugn" = skritt!

Bra mental träning för mig möjligtvis, få inte spel när hunden inte kommer ihåg var du sa mer än en hundra dels sekund. Lugn, sakta osv försöks få in men med en understimulerad hund som ser varje fågel, varje löv som rör sig, minsta grässtrå som fladdrar i vinden till en invit att jaga och stänga av matte/husse fullständigt...
Innan han blev halt så fungerade lydnaden riktigt bra, han kunde vara lös och lyda handsignaler på långt avstånd, för dagen så klarar han inte av att sitta 30 sek på komando. Hela kroppen är som en spänd fiolsträng som bara väntar på minsta triggning att explodera. :crazy:
Skritt finns inte i hans hjärna för dagen...:crazy:

På valpkursen för två månader sidan låg han på komando i 15 min utan att röra sig... Det var avslutnings tävlingen och vi blev slagna i finalen med några minuter... Idagsläget hade jag inte ens kunnat backa de meterna...

Men lär in "spansk skritt" då? Då måste han gå lugnare och tänka mer sas. Nu menar jag inte fulländad spansk skritt eftersom han har en skada, men man kanske kan fokusera mer på varje steg sas.

Problemet är att det är för mycket energi för att kunna kanalisera på ett lugnt sätt, det exploderar... Han ska helst trampa igenom varje steg riktigt, och det händer lite då och då men så är det en doft, en rörelse och så exploderar han. Jag har full förståelse för det, det är en sån typ av hund som behöver jobba flera timmar om dagen och idag får han röra sig 30 min om dagen... Restän av tiden ska han helst ligga still, det som fungera som lite mental träning är att bära saker ute, men det lugnar inte ner hans rörelsemönster, men han blir ialla fall lite mer nöjd inne.

Nu har vi varit på första rehab besöket, treadmill idag. Tuffa modiga vännen som klev rakt in, tittade lite när vattnet kom och trampade sedan på sina intervaller utan några som helst betänkligheter. Men som ett yrväder före och efter...
Positivt är ialla fall att det inte var någon ökad värme i bogleden, han har lite kortare steg på det benet när han går men på treadmill syntes det inte alls. Nu är det massage och streching på schemat till nästa vecka. Men minst tre månader innan han får börja springa fritt igen, så vi kanske hinner med lite jakt träning sista veckan i januari.. :crazy: Annars får vi stå över jaktproven nästa åren och vänta tills året därpå, hans hälsa får gå i första hand.

Nu ska vi öka promenaderna lite åt gången, vi är uppe i två 15 min promenader om dagen ialla fall! ÄVen om det är skritt som gäller så blir vi av med lite energi, dessutom ska vi under veckan gå i brant backe upp, och helst inte alls ner, men jag har som tur är ett bra ställe för det! :D

Men det kändes rätt positivt idag, och han visade vilken skalle han har, och fokus när han har ett jobb att genomföra.

Jag ville bara tala om att jag bubblar av lycka, vi var på återbesök hos vet igår och vi fick klartecken! Han är helt återställd, nu är det bara att träna upp muskler igen, men vi får börja släppa honom lös när han är ordentligt uppvärmd, och vi behöver inte åka tillbaka någon mer gång om vi inte själva känner att det är något problem! :bump::bump:

Äntligen känns det värt all den tid jag har lagt ner, alla tårar jag har gråtit för att det har kännts helt hopplöst, nu kan vi se framåt och planera för restän av livet!

Jag ville bara tala om att jag bubblar av lycka, vi var på återbesök hos vet igår och vi fick klartecken! Han är helt återställd, nu är det bara att träna upp muskler igen, men vi får börja släppa honom lös när han är ordentligt uppvärmd, och vi behöver inte åka tillbaka någon mer gång om vi inte själva känner att det är något problem! :bump::bump:

Äntligen känns det värt all den tid jag har lagt ner, alla tårar jag har gråtit för att det har kännts helt hopplöst, nu kan vi se framåt och planera för restän av livet!

Wiiihooo! :bump:
Härligt!
Har ju också haft en opererad unghund (du borde känna igen mig från PM) och även om inte operationen gick perfekt så funkar han som en helt vanlig hund nu pga alla muskler han fick efter att han fick börja springa lös och gå långa promenader igen :).

Jag hoppas på lika bra nyheter som du har fått när vi väl ska på sista sitsta återbesöket om ett par månader.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 568
Senast: Freazer
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 411
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 790
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Vårens ljuvligaste dag sitter jag inne nästan hela dagen och känner mig bara frustrerad. Jag har en deadline för att lämna in...
Svar
2
· Visningar
914
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka