Hålla som hingst eller inte???

Sv: Hålla som hingst eller inte???

För tjejjer att har hingstar är som för killar att ha sportbilar. Man tror man blir häftigare.
En hingst kräver mer arbete, det medför högre säkerhetsrisk att hantera hingst och man kan sällan lämna över till andra att hantera. Den blir oftast berövad en flock och den isoleras mer än en valack. För hästens skull så kastrera, den får ett behagligare liv. Är det så att du fortfarande vill att andra ska tycka att du är häftig, träna hästen så det skjuter blixtar om den när du rider. Det finns inget som imponerar mer än en välriden och välskött häst. Ouppfostrade hingstar är det värsta som finns.
Håller med även om den kvinnliga fåfängan fick sig en törn!:rofl: Skämt åsido förutom att en häst som fått gå som hingst till vuxen ålder får ett helt annat utseende så är faktiskt hingstar mycket roliga att jobba med, har haft både nordsvensk, halvblod, fullblod, travare och shettis som hingst och alla var lika roliga att jobba med och lika uppfostrade men shettisen var kaxigast!:smirk: Har alltid haft sällskap till dem och haft en j-a drill på dem men som du säger det kräver både arbete och en säker hantering för att undvika risker.

Ah det är därför tjejer vill ha hingstar!! Då vet jag...suck...snacka om förutfattade meningar.

Ah det är därför tjejer vill ha hingstar!! Då vet jag...suck...snacka om förutfattade meningar.
Ta det från den skämtsamma sidan, vi tjejer vet ju hur det verkligen förhåller sig eller hur?!;)

Det kändes som ett bra förslag det tror jag att jag kör på! Tack. :D

Jag har aldrig hört en tjej säga vad hon har för häst utan att först nämna att det är en hingst. Om det inte kommer från en duktig ryttare som har andra prioriteringar förståss.

Om någon frågar mig vad jag har för häst och det är ett sto så säger jag: ett halvblodssto. Är det en hingst så är det: en halvblodsshingst. Inget konstigt med det?

Attraktionen hos många är att äga en hingst, just för att det är en hingst och det förväntas verka imponerande. Om folk tror att hästens personlighet och egenskaper ligger i det faktum att det är en hingst så talar det om för mig att man faktiskt inte kan så mycket om hästar.

Jag har aldrig hört en tjej säga vad hon har för häst utan att först nämna att det är en hingst. Om det inte kommer från en duktig ryttare som har andra prioriteringar förståss.
Det är väl kanske så att det är vanligare med hingst i de högsta klasserna där nästan allt som inte är ston är hingstar eftersom man gärna vill kunna gå vidare på en bra häst och en valack har ju sina svårigheter att använda i aveln. I ämnet manligt/kvinnligt kan jag ju då kontra med att "Det enda som skiljer män från pojkar är priset deras leksaker" medan det som skiljer kvinnor och män är att kvinnor behöver inga leksaker. Därför har vi gärna hingst!:devil:

Nej för en man och en eunuck har ju samma personligheter eller hur?
Ändras inget när det kastreras.

Hur många enucker känner du? Är det den sexuella dragningskraften du vill värna om när du har hingst?

Sen att de är ökända för att vara lugna, lydiga e.t.c till den grad att de inte tänker själva? Fast det som berättas om dom kanske inte stämmer?

Att säga att en "manlig" hästar har samma personlighet som valack som när den är hingst är löjligt.

Attraktionen hos många är att äga en hingst, just för att det är en hingst och det förväntas verka imponerande. Om folk tror att hästens personlighet och egenskaper ligger i det faktum att det är en hingst så talar det om för mig att man faktiskt inte kan så mycket om hästar.
Hästens personlighet har inget med könet att göra men däremot så tycker jag nog att hinstarna är både roligare och ärligare än vad både ston och valacker ofta är. De har inga valackfasoner i hagen, inga brunster och mindre tjyvtricks. Det är litet hårdare tag men raka rör och inget trams. Har man förmågan att fostra en hingst och ge den ett socialt liv med andra hästar så ser jag inget hinder att ha en men annars ska man definitivt kastrera. Och det har inget med ballhetsfaktorn att göra, eftersom jag haft avel under många år så har fenomenet hingst blivit ganska naturligt. Det finns säkert många som har hingst som potensförlängare men det rör sig säkert om lika många killar som tjejer i så fall, och är man så naiv är hästen säkert tämligen ouppfostrad vilket gör det så lagom ballt.

Personlighet sitter inte i könet! Alla mina fördomar bekräftas ju bara när vissa av er hårdnackat hävdar att är det ingen hingst så har den ingen häftig personlighet?! Spare me!

Köpte inte en hingst för att vara häftig, jag köpte nämligen honom i magen och skulle varit lika glad om jag fått ett sto. Däremot har det fungerat bra fram tills i vår med honom som hingst, så jag hade hoppats att jag kunnat hålla honom tills an var 4 och då visat honom på en premiering. Att kastrera honom har nog alltid varit tanken. Men hade velat vänta två år till. Frågar någon mig vad jag har för häst säger jag naturligtvis stolt att jag har en snygg FRIESERhingst. Efter kastreringen kommer jag att vara lika stolt över min frieservalack! Är stolt över att ha en fin frieser, men har aldrig tänkt att jag varit häftig för att jag har en hingst.

Kanske det är så att genom sig själv känner man andra stämmer in på dig kenneth... Eller har jag fel?

Att vara häftig har inget med saken att göra.

Jag skulle aldrig köpa en valack för de är fruktansvärt trista (i min bok). En hingst är så mycket trevligare.
Sen om du har svårt att fatta det är ditt problem.

Jag har inte hingst för att de är häftigt utan för att det är lättare att umgås med och arbeta med.

till kenneth:
jag personligen vill inte alls ha hingst, valack är att föredra.
häftigt är det knappast!

Senast ändrad av en moderator:

Personlighet sitter inte i könet! Alla mina fördomar bekräftas ju bara när vissa av er hårdnackat hävdar att är det ingen hingst så har den ingen häftig personlighet?! Spare me!

Men om jag nu har möjlighet och kunskap att ha hingst och tycker det är ballt, vad är det för fel med det?
Om jag även kan ge hingsten ett bra häst liv...

Läs igen! Jag sa faktiskt att personligheten INTE hade med könet att göra!:smirk:

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 506
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 869
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
14
· Visningar
1 806
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet

Hund, Katt, Andra Djur