Hallå, ngn som vet och kan hjälpa?

Zantha

Trådstartare
Jag har en möjligen lite dum fråga.. Syns det direkt på helt nyfödda kattungar om de kommer att bli långhåriga eller inte?

Mvh

Sv: Hallå, ngn som vet och kan hjälpa?

Nej, det tycker jag inte det gör. Jag tycker man kan börja se det efter ett par veckor.
Busifer (semilånghår) 1 v.
6454_1100485751944_1220693618_30245361_5643283_n.jpg

4v.
5654_1107603169875_1220693618_30264908_741870_n.jpg

8v.
9435_1117513417625_1220693618_30291419_4829957_n.jpg

Däremot kan du VETA om de är långhåriga eller inte, är båda föräldrarna långhåriga så är alla ungarna långhåriga.
Är en långhårig och en korthårig så kan det bli både långhåriga (om den korthåriga bär på långhårsanlag) och korthåriga.
Är båda föräldrarna korthåriga så KAN du få långhåriga (om båda föräldrarna bär på anlag för långhår)

Senast ändrad av en moderator:

Ok, tack!:) Tycker Busifer såg ganska lurvig ut redan efter en vecka, supersöt!:laugh: Mamman är långhår, den som tros vara pappan skall tydligen vara hälften av varje.. Men nu såg ungarna som kom korthåriga ut (jag har inte sett dem själv). De är bara ca ett halvt dygn gamla ännu. För tidigt att säga ännu då mao.

Mvh

Är de en utekatt som blivit dräktig kan de tom vara flera fäder i en kull... Du skriver att den troliga pappan ska vara hälften av varje:crazy: Menar du att de är en korthårig katt som men vet till 100% att en av hans föräldrar var långhårig?

Hej.

Jo, jag vet att det kan vara flera fäder till en och samma kull om katten har varit ute. Vet inte hurvida kattan har rumlat runt med flera men mamman till den hanen som tros vara skyldig vet de till 100% att hon är långhårig (perser). Han är själv korthårig. De undrade bara om man såg direkt om ungarna skulle bli långhår eller korthår, då jag inte vet säkert så slängde jag ut en fråga här:)

Mvh

Om det är som du säjer kan de vara både kort och långhår, då får väl tiden utvisa.

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Jag ska ringa vet o fråga också, men vill även fiska lite svar här. Vi har kikat på en kattunge, som visade sig ha ett tångbett...
Svar
13
· Visningar
968
Senast: Mojma
·
Övr. Katt För några veckor sedan gick en av mina katter bort. Han var 15 år och hade börjat tackla av sedan en tid tillbaka, i början av januari...
Svar
0
· Visningar
203
Senast: EmelieW
·
Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar...
2
Svar
23
· Visningar
1 414
Senast: Lingon
·
Övr. Katt Då bägge katterna bara vill dricka ur kranen och jag är less på starta och stänga av kranarna hemma så funderar jag på fontän. Funkar de...
Svar
5
· Visningar
397
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka