Hallå montéryttare!

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare GallantSpecial
  • Startdatum Startdatum
G

GallantSpecial

Jag har funderat länge på att gå med i montéklubben här i stan och kanske ta licens, men har aldrig kommit mig för... Jag har ridit hela mitt liv och tävlat hoppning tidigare, men har alltid haft ett vakande öga åt travhållet iom ett travintresse som funnits sen barnsben. Men eftersom jag aldrig haft några kontakter inom travet så har det som aldrig blivit av.

Nu har jag några luddiga funderingar kring monté...

-Hur upplevde du det när du var ny inom montén? Blev du välkomnad med öppna armar eller sedd på som en som inte kan nåt och borde hålla sig hemma? Helst då du som inte är "född in i travet".

-Är det lätt att komma in i ett stall och få möjlighet att rida någons häst/hästar? Skulle gärna pröva min egen häst, men han är för gammal... :crazy:

Berätta gärna om hur det är och hur du själv upplever det. Ren fakta kring montén kan jag ju läsa mig till nån annanstans... :p

Jag har upplevt (när jag stått i travstall och umgåtts med travfolk) att man blir lite utdömd för att kommer från "ridhästkretsar" och då är man inte lika tuff som om man hållit på med travhästar... :confused: Det är mycket möjligt att jag stött på dåligt folk och jag vet att alla inte är så, men i överlag, hur tycker du att det är?

Förlåt att det blev så långt och krångligt, men det är lite svårformulerat... :)

Sv: Hallå montéryttare!

Visst är du från Umeå?

Isf är montéklubben här i stan mkt trevlig :) har en del bekanta som håller på med monté och de var ridmänniskor tills för 2-3 år sen :)

Jag ser inte travfolket som speciellt dömande, inte de jag "känner", jag har en box i ett stall med kanske 80% travhästar och har(hade) ridhäst själv. Jag tror det handlar en del om ens egen attityd, men visst kan skämten vara rätt råa emellanåt mot ridhästar i travstall (de tycker ofta att man ska köpa en "riktig" häst som kan tjäna lite pengar, på det brukar helt sonika svara "Min hästs matte är så rik att den inte behöver tjäna sin egen föda", det brukar få dem att vara tysta ett tag iallafall ;).

Om det är lätt eller inte att komma in i ett stall att få rida hästar är helt beroende på ditt eget intresse, men jag tror det kan vara klokt att kontakta montéföreningen, de kan säkert hjälpa dig att hitta en häst att ta din licens på iallafall.

Sen vet jag att Oki här på Buke är en av dem som har montélicens i den här staden :)

Lycka till!

Jo, visst är jag umebo!

Hästen jag har nu (fd travare btw) hade jag ett tag i Stall Fargo (föder upp travhästar) och Stig som äger stället är ju helt underbar! Han lärde mig otroligt mycket om allt från selning till att dra av skor och utfodring. :) Jag har träffat många trevliga och otroligt fina travmänniskor, jag menade inte alla är dumma... :p Men däremot har jag upplevt att man inte blir tagen på allvar som ridtjej. Jag uttryckte mig lite klumpigt... Sorry... :crazy:

Har skrivit ett pm till Oki så jag hoppas på svar! :)

Tack för svaret! :banana:

Jag har varit "ridhästmänniska" sedan jag var 3 år gammal. (är nu 19) Fick för ca 1år sedan praktik hos en travtränare i Kalmar och har genom skolan praktik där 3 dagar i veckan.
Blev mottagen på ett mycket bra sätt. Dock åkte jag på att rida in alla hästarna han hade i träning men en då :p (nu ridtränas alla mer eller mindre)
Jag trivs jätte bra och blandar både nya och gamla kunskaper (rid/trav) Och håller nu även på att ta montèlicens :)

Härligt! Grattis till dig, men jag måste erkänna att jag blir lite avundsjuk... :angel: Kan tänka mig att du får rida en del då de flesta "gamm-rävar" nog helst sitter bakom.... Hehe... :D

Jag har ridit en del monté, men inte tävlat.

Jag är "ridhästmänniska" från början. Jag red på en bekants travare ibland när jag var 13-14 men jag var inte intresserad av trav då.
När jag var 17 hade jag genom skolan praktik hos en travtränare som var otroligt bra. Efter den praktiken var jag "frälst". :D

Jag har alltid mottagits med "öppna armar", när jag började jobba i första travstallet var jag rätt grön men dom tyckte snarare det var bra att jag var ridtjej och var så glada att lära upp mig. :D
Alla ställen jag varit på och allt travfolk jag träffat har varit himla trevliga och hjälpsamma.

Ibland säger dom "Amen, typiskt ridhästfolk!" om mig när jag gör nåt, bara för att dom vet att jag är ridtjej från början, men det är halvt på skoj så jag brukar bara skratta då :D

Vad skönt att höra att de flesta verkar ha enbart bra erfarenheter. Det gör mig lite tryggare. Jag är nämligen lite feg när det gäller att ta kontakt med folk jag inte känner och fråga "om jag får va med och leka"... :p

Jag rider en 7-8 hästar om dagen :p
Men jag trivs med det, tycker verkligen att det är jätte skoj :)

Ja, det måste va så himla kul och stimulernde att få ha ett mål att jobba mot. Och att dessutom ha hjälp av proffs gör ju inte saken sämre! :) Om jag fick chansen att jobba hos en tränare nån gång skulle jag LÄTT ta tjänstledigt från mitt jobb och hoppa på det. Även om man bara skulle vara "stalldräng" så måste man ju lära sig nåt grymt mycket!

Det gör man :D
Jag går som sagt som praktikant, men får göra allt och köra/rida alla och så. Det är absolut inte så att han kör endast dom bästa utan alla hjälpsåt. Visst sedan har man ju självklart favoriter som man nästan alltid får ta själv :)

Har fått jobb där största delen av sommaren oxå :D

jag är oxå en ridtjej i grund och botten, halkade mer eller mindre in på travet på ett bananskal när jag var ca 14 år genom en praktikplats (jobbar fortfarande på samma ställe :angel: ).. och sen var jag fast.. är visserligen inte nån montéryttare men jag tycker att man blir väl mottagen hur man än kommer in i travet och sen att man inte är så förtjust i allt ridfolk och ridhästar tar sig för är en annan femma ;)

Ja, det måste va så himla kul och stimulernde att få ha ett mål att jobba mot. Och att dessutom ha hjälp av proffs gör ju inte saken sämre! :) Om jag fick chansen att jobba hos en tränare nån gång skulle jag LÄTT ta tjänstledigt från mitt jobb och hoppa på det. Även om man bara skulle vara "stalldräng" så måste man ju lära sig nåt grymt mycket!

Jag bor ca 5 mil från stan annars hade du gärna fått "prova på" hos mig.
Däremot så brukar de flesta tränarna på banan uppskatta extrahjälp om än bara några gånger i veckan. Detta kan man se på ur olika synvinklar - en menar kanske att man blir utnyttjad som gratis arbetskraft medan en annan tycker att det är lärorikt och värt den tid man lägger ner.
Är man duktig på att rida så är det ju faktiskt en merit!

Jag bor ca 5 mil från stan annars hade du gärna fått "prova på" hos mig.
Däremot så brukar de flesta tränarna på banan uppskatta extrahjälp om än bara några gånger i veckan. Detta kan man se på ur olika synvinklar - en menar kanske att man blir utnyttjad som gratis arbetskraft medan en annan tycker att det är lärorikt och värt den tid man lägger ner.
Är man duktig på att rida så är det ju faktiskt en merit!

Ja, synd att du bor så långt bort. Men det är ju inte så mycket att göra åt. ;)
Det beror nog som du säger på hur man ser det... Det blir ju lite av en win-win stuation där tränaren får hjälp och man själv får lära sig! För det gäller ju att inse att man är nollad när det gäller trav... Tyvärr... Lite har jag lärt mig genom kompisar och genom Stig, men oj oj vad det är långt kvar!

sen att man inte är så förtjust i allt ridfolk och ridhästar tar sig för är en annan femma ;)

Det är just det där jag känner lite... Att det är sån skillnad mellan "ridfolk" och "travfolk", att inte alla bara är "hästfolk"! Båda sidor har sina fördelar och varken dom ena eller dom andra gör allt perfekt. Det är nog många som skulle kunna lära sig av varann också... Men det kanske bara är jag som lever i en fantasivärld där alla är goa och glada och kan hjälpas åt... :p Detta var ingen kritik mot dig personligen, utan mer bara en tanke från mig ang trav- och ridfolk. Men vad gäller fördomar så tror jag faktiskt att ridfolket är värre... :crazy:

Åh, vad jag blir avundsjuk! Men nån gång måste det bli min tur... Får väl visa dom att jag är oumbärlig och att dom missar nåt om dom inte tar med mig ombord! ;)

grejen är den att vi travfolk brukar reta ridfolket på skoj (oftast :crazy: ) medans när ridfolket börjar prata om travet så pratar dom skit på riktigt... vi tar det hela på lite mer skoj än va ridmänniskorna gör.. det räcker jämt med att se alla fördommar som finns inom ridsporten, t ex att hoppryttare tycker att dressyrryttare är snobbiga tanter som bara sitter och rider i ett ridhus, så fattar man att dom verkligen retar sig på oss oxå när dom börjar snacka skit.. dom gör det liksom inte med glimten i ögat ;)

hoppas du fattar va ja menar.. det blev nog lite flummigt tror jag :o :D

Jag fattar precis och håller med! Ridfolk kan verkligen göra en gråhårig... Men, men... Har ju inte så stor erfarenhet av travfolk så jag ska nog inte yttra mig allt för mycket i frågan...:angel:

Jag önskar dig lycka till inom travet och montén.
Själv har jag också ett förflutet som "ridmänniska" och är ganska ny inom travet.
Kanske är det annorlunda för dig, men min erfarenhet är att det är inte lätt att "komma in utifrån".
Travfolket är mycket skeptiska till de som kommer från ridsidan.
Att få låna hästar för att rida utbildningslopp var för mig näst intill omöjligt - så jag "gav upp" och köpte en egen häst istället...

Jag önskar dig lycka till inom travet och montén.
Själv har jag också ett förflutet som "ridmänniska" och är ganska ny inom travet.
Kanske är det annorlunda för dig, men min erfarenhet är att det är inte lätt att "komma in utifrån".
Travfolket är mycket skeptiska till de som kommer från ridsidan.
Att få låna hästar för att rida utbildningslopp var för mig näst intill omöjligt - så jag "gav upp" och köpte en egen häst istället...

Hmm... Ja, jag har ju trott att det är så. Men folk här verkar ju ha väldigt olika erfarenheter av att komma in i travet som ridmänniska, så vi får väl se hur det går för mig! Vem vet, jag kanske har tur! Hoppas det... :)

Jaoo, i den här stan har det varit lätt faktiskt. Står som sagt i ett stall medmkt travhästar, och vi har nära till banan. Jag halkade in på ett bananskal och var allmänt nyfiken på travsporten eftersom jag inte haft så mkt kontakt med den där jag kommer ifrån. Flyttade till stan -04 och var renodlad ridmänniska med inte den blekaste aning om trav förutom att hästen har en sele på sig och att den har sulky bakom sig vid tävling :D

Nu har jag lärt mig mer och mer, men kommer fortfarande vara ridtjej, har inga planer på att konvertera helt, men skulle jag ha råd att två så skulle den andra vara en travhäst, men så länge jag har råd med bara 1 kommer det att vara ridhäst, det är där mitt största intresse ligger.

Nåja, nu förtiden "känner" jag de flesta tränare på banan och de hälsar alltid när de ser mig, det är en öppenhjärtig stämning där och jag tycker definitivt att du ska höra dig för med montéföreningen om de känner till någon häst du kan få låna till licensutbildningen, alt. leta själv.

Lycka till återigen!

/Carran, som själv är sugen på licens men väger för mkt för att kunna höra min egen vikt ropas ut i högtalare vid tävling :angel:

Liknande trådar

I
Trav Sedan några dagar är jag för första gången på nära 15 år hästlös. Eftersom jag sedan ett år tillbaka varit arbetslös i perioder har...
Svar
7
· Visningar
2 472
Senast: prinsus_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama