Hålla manen lång?

T

Tregly

Hej! Jag har en travare som har en väldigt fin man och är ganska lång. Den går precis nedanför halsen. Denna hästen går på lösdrift året om och manen slits ju såklart. Så fort manen blivit någorlunda lång som jag vill ha den så slits den av. Hur ska jag behålla manen lång?
En kompis till mej har sagt att man inte ska fläta manen eftersom hästen då kan klia av tussar av manen istället och förstöra manen på det viset. Men stämmer det? Eller kan jag fläta manen utan att det händer? Om jag kan fläta den, hur ska jag göra då? Har ni bild så lägg gärna in :) Tacksam för svar:rofl:

Sv: Hålla manen lång?

Flätor sliter manen om den kliar. Så det skulle jag inte göra.

Bara du kan bestämma om den ska klippas eller ej. Själv så klippte jag min VBL jag började rida. Hon blev jättefin i det!

2824874.jpg

Jag tror på att toppa ofta, så gör man ju på människor om man vill att håret ska växa ut starkt och långt så det fungerar nog på hästar oxå.

Jag toppar bara våran travisar=) Jätte fina långa manar!

Klipp inte för guds skull, travare ska inte ha page!:crazy: Använd mycket pälsglans och toppa det värsta är mitt tips..

Okej, tack för tipsen ^^ Jag vill absolut inte klippa av manen eftersom han inte kommer passa i det. Han har lite omusklad hals och det skulle inte alls göra sig med kortklippt man. :crazy: Men på ditt varmblob passar det ju bra ;)
Men då ska jag alltså toppa ofta :) Få se om jag hittar nåt pälsglans jag kan använda. Finns ju fler travare där han går där ägaren inte gör någonting vid manarna. De blir långa, men ajajaj så slitna. De blir bara långa och stripiga.. :crazy:

Jag tror på att toppa ofta, så gör man ju på människor om man vill att håret ska växa ut starkt och långt så det fungerar nog på hästar oxå.

Att toppa håret/manen är ingenting som hjälper för att det ska växa eller bli längre. Hårstråna är döda och kan alltså inte "livas upp" av shampon, klippning eller annat sånt.

Om man toppar så slits inte håret/manen upp så samma sätt som det gör när det är slitet och skört. En sliten topp bryts lätt av och delar sig gärna medan en frisk topp är mycket slitstarkare. (Jag tror att lewellyn och jag är inne på samma sak :) )

Sedan så brukar jag använda en hel del pälsglans och reda ut man och svans med fingrarna. Jag borstar nästan aldrig man och svans.

Fläta kan jag göra ibland men jag låter aldrig hästen gå flätad i sommar hagen eftersom han som oftast kliar sig på grund av insekterna och jag har märkt att det sliter mer på manen om man flätar då.

Senast ändrad av en moderator:

Nä men om man inte toppar så klyver sig hårstråna lättare och då får man klippa av mer än vad man skulle behöva göra om man klipper ofta :)

Jag har en liten quarterkille som jag har lång man på.

Det jag gör för att hålla den låmg är fläta! Men jag flätar
inte hela vägan ner utan 5-10cm bara och resten får vara.
Gör om det ca efter 1,5 v så börjar det inte klia.

O så klart pälsglans! Har provat MÅNGA olika sorter...
Den som fungerar bäst är TIB :love:

Lycka till :laugh:

Jag har en liten quarterkille som jag har lång man på.

Det jag gör för att hålla den låmg är fläta! Men jag flätar
inte hela vägan ner utan 5-10cm bara och resten får vara.
Gör om det ca efter 1,5 v så börjar det inte klia.

O så klart pälsglans! Har provat MÅNGA olika sorter...
Den som fungerar bäst är TIB :love:

Lycka till :laugh:

Har du i samma flätor i 1,5 vecka :eek:

Mängder med pälsglans i manen och håll efter topparna med en trimkniv. Det funkade :love: på min!

Japp :)
Göra man flätor som är tillräckligt smala i bredden så
dröjer det ganska länge tills håret börjar spreta ut :)
Blir inte samma isärdragingskraft när huvet är i backen då
har jag märkt :D

oh det ska jag prova. Har alltid hört att man inte ska ha i flätor mer än i tre dagar:p

Jag har en travare med silkeslen, lång man ned till bogspetsen:-) Flätar den i tre stora flätor nästan jämt. Inte på sommaren för det stämmer att om de kliar sig kan de få med sig hela flätan istället för några strån. Däremot det där med inte fläta mer än tre dagar är nog taget ur luften. Själva gummisnodden kan också slita, men det finns i silikon. . Massor med detangler. Cowboy Magic är överlägesen tycker jag.

Jag toppar. Även när det blir varmt gör jag en "inbakad" fläta längst hela halsen. Hon kliar inte, och hon blir inte för varm. Hon sliter dock ej spec. mkt sin man på vintern. Lycka till :)

Läste här nånstans på Buke (tror jag det var) om en som kom och hittade sin häst i hagen med bakbenet fast i manen:eek: Den hade kliat sig och fastnat/trasslat in sig med bakskon och kom inte loss (manen var flätad), vilka saker det kan hända som man inte tänker på:crazy:

Jag har ägt en kallblodstravare som hade Sveriges längsta man,officiellt.Han var med i reklamfilmer för schampo osv. Jag borstade och toppade hans man,inget mer.Inga flätor eller så.Önskar jag hade bild,manen gick nästan till skenbenet!

Jag håller efter mina hästars (ponnyers) man med pälsglans och borstning.

Det räcker för dom. Jag toppar inte (jag har faktiskt aldrig sett ett man-hårstrå som varit kluvet???)

Sonen, 5 åring närmast. Han har fått sin man avbiten av unghästar (tummen ner) men nu har jag bytt stall så det ska nog vara slut med det, annars har jag hört att antibit för hästar kan smörjas på i manen för att motverka det).
30567891.jpg

Såg fö ut såhär i manen när han var nyfödd, så manen har växt en hel del på 5 år... :D
5251021.jpg

Som 2 åring
10958689.jpg

Sonens pannlugg som 4 åring (är ännu längre idag). Tjock så man knappt kan se honom. :p Han ser nästan förvånad ut när jag flätar upp den... Ser världen ut Såhär!?! :eek: :p
31333196.jpg

forts nedan

Pappan som 17 åring (4 år sedan)
7723981.jpg

Pappan förra vintern, (numera pansionerad)
30567874.jpg

Ca 20 cm längre man på 4 år. Hans växer långsamt. Men å andra sidan var han stubbad bakom öronen (fd travare) när jag köpte honom för 8 år sedan. Bakom öronen tycker jag att det växt snabbare än där han redan hade lång man.

Pappan, har "mindre" men grövre hårstrån. Sonen har en mix av mor och far, massor med man som mamma, men lite grövre än mamman (som har supertunna hårstrån). Dock inte fullt så grova som pappan vars man förstör varenda mankam jag köper in... :crazy:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 399
Senast: mily
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 732
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 773
Ridning Hej på er! 🙂 2017 sålde jag min hopphäst, sen dess har jag ridit en enda gång och det var i början av 2018 och då endast i skritt och...
Svar
4
· Visningar
1 609
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka