Hålla manen lång?

Sv: Hålla manen lång?

Hur gjorde du för att han inte skulle trampa på den så fort han satte ner huvudet?

Om man toppar så slits inte håret/manen upp så samma sätt som det gör när det är slitet och skört. En sliten topp bryts lätt av och delar sig gärna medan en frisk topp är mycket slitstarkare. (Jag tror att lewellyn och jag är inne på samma sak :) )

Sedan så brukar jag använda en hel del pälsglans och reda ut man och svans med fingrarna. Jag borstar nästan aldrig man och svans.

Fläta kan jag göra ibland men jag låter aldrig hästen gå flätad i sommar hagen eftersom han som oftast kliar sig på grund av insekterna och jag har märkt att det sliter mer på manen om man flätar då.

Ja vi är nog inne på samma linje, och även yggdrasil ;) Dock är det en vanlig missuppfattning att toppning av hår/tagel gör att det växer fortare.

Pälsglans är ett måste, jag reder dessutom ut man och svans flera gånger i veckan. Antingen med fingrarna, kam eller borstar med en vanlig rotviska. Man och svans får sig dessutom några bad extra varje sommar mot vad jag badar hela hästen så att säga. Då använder jag vanligt hästshampo och så vitshampo i de vita delarna. Om det gör nåt för "hållbarheten" har jag inte funderat på, men jag tycker det ser illa ut med spåniga och toviga manar och svansar.

Jag flätar manen på min hingst, dock inte när det är som värst med insekter på sommaren. Både för kliandet och för insektsskyddet som manen och pannluggen ger.

Så här flätar jag (bilder från i våras), och det fungerar bra. Jag flätar om var 4:e - 5:e dag ungefär, och låter honom stå utan flätor över natten då och då.

31062691.jpg

31775515.jpg

Underbara manar ni har på era hästar!
Jag älskar långa manar och pannluggar (har araber och dem varken klipper eller trimmar man) och jag har flera hästar med riktigt lång och tjock man. Jag borstar eller kammar ytterst sällan utan reder ut med fingrarna, använder pälsglans och gör faktiskt så lite som möjligt med manarna!

KL*

Jag reder ut med fingrar eller borstar varje dag.
Pälsglans, och flätar när jag rider.

31767066.jpg

31437905.jpg

Ja vi är nog inne på samma linje, och även yggdrasil ;) Dock är det en vanlig missuppfattning att toppning av hår/tagel gör att det växer fortare.

Ja, från insidan och ut, inte utsidan och in :)

Varför har jag inte tänkt på att fläta som du gör med din vackra hingsts man?
Det måste jag prova nästa gång :idea:

*dl kl*

En sak som jag kom att tänka på för någon dag sedan, då jag tänkte på denna tråd, var att jag själv inte haft en sax i mitt hår på 9 år...
Jag klippte mig pojkkort för 9 år sedan och sen dess har håret fått växa vilt, inte det minsta toppning. Hårtopparna är inte generellt kluvna (hittade 1 som var var kluvet mindre än 1 mm "långt", det var det längst kluvna).

Jag har kört en kombi på Head and shoulder schampoo och VO5 balsam minns inte hur länge men minst de senaste 6 åren. Alltid varit noga med att balsamera mitt hår.
Använder Aldrig spray eller andra produkter i mitt hår. (har fö aldrig använt en hårinpackning heller). Fönar inte mitt hår. Borstar det när det är torrt, och nybalsamerat. (Tvättar det regelbundet). Borstar kanske en aningens villt, skulle kunna borsta det "snällare"...
Bär det oftast i en fläta eftersom utsläppt hår som är så långt som mitt (ca 56 cm från rot till topp) är jobbigt och ivägen när det blåser det minsta...

Dvs, toppning är Inte viktigt, det är skötseln av håret som är det viktigaste...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 399
Senast: mily
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 732
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 773
Ridning Hej på er! 🙂 2017 sålde jag min hopphäst, sen dess har jag ridit en enda gång och det var i början av 2018 och då endast i skritt och...
Svar
4
· Visningar
1 609
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka