Hålla ljusa hästar snygga

Jag jublar nu när det är kallt! Har en skimmel (den på bilden :D) Vintern är den tid då han är absolut renast. Inga fläckar från lera, gräs, maskrosor eller annat ;)

I övrigt så är det bad inför tävling som gäller, regelbunden användning av pälsglans i svansen och mycket borstning. Jag tycker personligen inte att det är hela världen om han inte är kritvit för jämnan, han råkar gilla att rulla sig väldigt mycket så jag borstar det som behövs men tvättar inte i onödan.

Edit: I somras när vi skulle på utställning köpte jag sprayshampo för skimlar! Sjukt effektivt på fläckar men inget jag vill använda i överflöd. Med tanke på hur effektivt det var är det nog en del kemikalier i som inte är helt snälla mot huden.

Håller med, som renast och fläckfriast just nu.
I höstas skulle jag på premiering med min vita fjordhingst (jo, vit. Inte gultonad.).
Fick det välfungerande tipset att först tvätta med jodopax (spädde i en hink och schamponerade med jodopaxen), sedan häva på potatismjöl innan man sköljt ur jodopaxen. Låta torka. Skölja bort.
Och vit blev han.

Håller med, som renast och fläckfriast just nu.
I höstas skulle jag på premiering med min vita fjordhingst (jo, vit. Inte gultonad.).
Fick det välfungerande tipset att först tvätta med jodopax (spädde i en hink och schamponerade med jodopaxen), sedan häva på potatismjöl innan man sköljt ur jodopaxen. Låta torka. Skölja bort.
Och vit blev han.
Jodopax? Det var det sista jag trodde man kunde använda på en vit häst!
(Snyggt och ovanligt med en vit fjording! Får man be om en bild?)

Så här års är det ju toppen! Jag har en svart/vit tobiano(skäck alltså). Han är expert på att söla ner just det vita fälten...men nu i vinter är det bara i boxen, de få gånger han står inne, som han riskerar att lägga sig i sin egen dynga. Ja det gör han ju, förståss, varje gång...:meh::turd:

Kan man inte färga hästen så livet blir lite lättare för både häst och den som envisas med att försöka hålla den vit?? (Med nåt annat än klibbig asfalt, förslagsvis.) Hästen vill ju helt enkelt inte vara vit!? Samtligas hästar i tråden vill ju ha helt andra färger än de tilldelats! ;)

O b s ! Skämt!

Jodopax? Det var det sista jag trodde man kunde använda på en vit häst!
(Snyggt och ovanligt med en vit fjording! Får man be om en bild?)
Fotot nedan ser lite konstigt ut i perspektiv, har kopierat det från TDB. Här är han fyra år gammal.
Men jo, lite ovanligt är det (ca 2% av fjordingarna är vitblacka). Han har tydlig ål i man och svans, och lite mörkare på knän och kotor men har ingen synlig ål på ryggen.
UF%200802.jpg

Fotot nedan ser lite konstigt ut i perspektiv, har kopierat det från TDB. Här är han fyra år gammal.
Men jo, lite ovanligt är det (ca 2% av fjordingarna är vitblacka). Han har tydlig ål i man och svans, och lite mörkare på knän och kotor men har ingen synlig ål på ryggen.
UF%200802.jpg
Va fin Pålle! Läcker färg, här ser han ju fin ut! Mmmm! Doppad i Jodopax och rullad i potatismjöl. Gräddas sen i 175 grader och man har får en riktig liten gobit, serveras med grädde eller lättvispad vaniljsås! ;)

UF%200802.jpg
han är förresten vitare när han är ren.

Va fin Pålle! Läcker färg, här ser han ju fin ut! Mmmm! Doppad i Jodopax och rullad i potatismjöl. Gräddas sen i 175 grader och man har får en riktig liten gobit, serveras med grädde eller lättvispad vaniljsås! ;)

Eller hur.
Fast avelsdomarna gillade honom inte i höstas så han blev valack.
Exteriören "sågades" rätt av, vilket nog var rätt. Så värst mycket hingstkaraktär kan man inte anklaga honom för att ha, inte heller är han värst rastypisk när man tittar på honom.

Eller hur.
Fast avelsdomarna gillade honom inte i höstas så han blev valack.
Exteriören "sågades" rätt av, vilket nog var rätt. Så värst mycket hingstkaraktär kan man inte anklaga honom för att ha, inte heller är han värst rastypisk när man tittar på honom.
Han kan ju va snygg ändå, även om domarna hakat upp sig på nånting...

Blåschampoo, det är det enda som fungerar riktigt bra för mig. Gnuggar in hela djuret med det, väntar i 15 minuter och sköljer av, hästen blir som ny och nästan silverskimrande :).

Talk fungerar ganska bra att gömma gräsfläckar med när man har bråttom.

Och halstäcke såklart och snuggyhood dagen innan träning/tävling.

Blåschampoo, det är det enda som fungerar riktigt bra för mig. Gnuggar in hela djuret med det, väntar i 15 minuter och sköljer av, hästen blir som ny och nästan silverskimrande :).

Talk fungerar ganska bra att gömma gräsfläckar med när man har bråttom.

Och halstäcke såklart och snuggyhood dagen innan träning/tävling.
Snygg-hoodie trodde jag det stod! :rofl: Visste inte att de hette snuggyhood, såg så kul ut när jag läste det! Tycker vissa av dem är så roliga, åker förbi ett par Islänningar på sommaren ibland, och de har exemtäcke/flugtäcke och ena har alldeles runda öron och ser ut som en nallebjörn, den andra har nån rosa pyjamas, de är så himla söta! :D Vi brukat bara säga "mössan" om "hoodysarna"! :p
Ja, det verkar vara en himla massa pyssel med dessa vita kusar! Vilken bädd är bäst att hålla dem rena på? De får ju en del bruna och gula fläckar... :cautious: vill inte tänka på hur alla bruna hästar ser ut egentligen därunder... :yuck:

Häromdagen så kom det ganska mycket blötsnö, vilket fick mig att inse att jag nog måste tvätta grimmor:cautious:

12627949_1741274469440968_873862106_n.jpg

Hästen ska på fotograferas om två veckor så jag tar gärna fler tips på hur man får honom ren. Något bra skimmelschampo?

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
861
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 535
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Hästvård Har en häst med inkar, som behandlats 4 gånger med cellgifter och elektroterapi på Strömsholm, varje gång har en del av inken trillat...
Svar
3
· Visningar
556
Senast: Valle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama