Hålla ljusa hästar snygga

Plantan

Trådstartare
Hur håller du din ljusa häst fin nu när det är kallt? Och i andra väder också, för den delen!?

Hur håller du din ljusa häst fin nu när det är kallt? Och i andra väder också, för den delen!?

Jag jublar nu när det är kallt! Har en skimmel (den på bilden :D) Vintern är den tid då han är absolut renast. Inga fläckar från lera, gräs, maskrosor eller annat ;)

I övrigt så är det bad inför tävling som gäller, regelbunden användning av pälsglans i svansen och mycket borstning. Jag tycker personligen inte att det är hela världen om han inte är kritvit för jämnan, han råkar gilla att rulla sig väldigt mycket så jag borstar det som behövs men tvättar inte i onödan.

Edit: I somras när vi skulle på utställning köpte jag sprayshampo för skimlar! Sjukt effektivt på fläckar men inget jag vill använda i överflöd. Med tanke på hur effektivt det var är det nog en del kemikalier i som inte är helt snälla mot huden.

@Pancakes Sprayen måste alltså sköljas ur? Vet att de använde nån blå/lila vätska på ett ställe utomlands jag varit på, man tog bara en bomullstuss och gnuggade. Minns inte namnet, men det såldes i dunkar och var säkert inte hälsosamt! Tror det luktade ganska starkt, om jag inte minns helt fel. Men funkade perfekt, gula fläckar försvann direkt!

@Pancakes Sprayen måste alltså sköljas ur? Vet att de använde nån blå/lila vätska på ett ställe utomlands jag varit på, man tog bara en bomullstuss och gnuggade. Minns inte namnet, men det såldes i dunkar och var säkert inte hälsosamt! Tror det luktade ganska starkt, om jag inte minns helt fel. Men funkade perfekt, gula fläckar försvann direkt!

Måste måste den nog inte, men på utställningsdagen använde vi den ganska flitigt så då sköljde jag faktiskt av honom när vi kom hem. Kändes lugnast så eftersom matte (jag) är en hönsmamma :o Det står inget på flaskan att det ska sköljas ur efteråt. De gånger jag bara sprayat på nån liten fläck har jag inte sköljt bort det efteråt. Det är Veredus Easy White jag använt.

I detta väder hålls ju hästen ren utöver någon fläck från boxen under lerperioder är det regntäcke och avsköljning med vatten som gäller. Vid tävling så blir det bad med schampoo. Färgavvikelser får oftast vara som de är men om jag ska träna så spolar jag varmvatten på fläcken!

Min vita är väldigt renlig av sig förutom en och annan gurkmejafläck och lucernfläck i ansiktet. Men så har han ofta täcke också då han går på lösdrift och insektstäcke på sommaren då han är känslig.
I somras köpte jag nån skimmelspray, det enda som hände var att han blev skitigare alternativt lila där man sprayade. Helt värdelöst.

Den renliga :D
dsc_0706_55b7f4aaddf2b3445c7d5818.jpg

Smutsen verkar inte fastna på honom dock, bara att borsta bort, kiss och bajsfläckar har han aldrig haft.

Min vita är väldigt renlig av sig förutom en och annan gurkmejafläck och lucernfläck i ansiktet. Men så har han ofta täcke också då han går på lösdrift och insektstäcke på sommaren då han är känslig.
I somras köpte jag nån skimmelspray, det enda som hände var att han blev skitigare alternativt lila där man sprayade. Helt värdelöst.

Den renliga :D
dsc_0706_55b7f4aaddf2b3445c7d5818.jpg

Smutsen verkar inte fastna på honom dock, bara att borsta bort, kiss och bajsfläckar har han aldrig haft.
:rofl: Väldigt ren och snygg!
Tur det går att borsta bort, om det varit min häst jag hade gråtit varje dag annars!

Jag har hört talas om att potatismjöl ska va bra för t ex bajsfläckar.

Jag har förvisso en mörkbrun häst, men vintern är bäst när det håller sig kallt, hennes vita ben och vita hovar är jättefina nu. De är verkligen vita. Till och med skäcken i stallet är fin nu, hans ägare brukar tvätta honom för att hålla honom vit under sommarhalvåret.

Det var asfaltskross. Som dessutom är lite klibbig :P
Asfaltskross? Vilken bra idé att ha hästen där! Eller kanske inte... Jag har aldrig nån gång i hela mitt liv sett klibbig asfalt på en äng förr. Det brukar vara asfalt på vägar. Det ser faktiskt ut som om du försökt elda upp stackarn! Av alla platser på, hela jorden har du hittat en liten, liten plätt där man hällt ut klibbig asfalt. Och ställt en vit häst där. :rofl:

Asfaltskross? Vilken bra idé att ha hästen där! Eller kanske inte... Jag har aldrig nån gång i hela mitt liv sett klibbig asfalt på en äng förr. Det brukar vara asfalt på vägar. Det ser faktiskt ut som om du försökt elda upp stackarn! Av alla platser på, hela jorden har du hittat en liten, liten plätt där man hällt ut klibbig asfalt. Och ställt en vit häst där. :rofl:
Ungefär så

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
861
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 535
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Hästvård Har en häst med inkar, som behandlats 4 gånger med cellgifter och elektroterapi på Strömsholm, varje gång har en del av inken trillat...
Svar
3
· Visningar
556
Senast: Valle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama