Hålla igång?

S

swing

Hur ofta behöver man rida hästen för att den inte ska tappa konditionen? Altså inte en häst med super kondis men så den orkar med uteritter på 1-2 timmar och paddockridning på ca en halvtimme.

Hästen går på bete i stooor hage och jag jobbar massor nu så jag hinner inte rida så mycket nu men vill inte att han ska tappa konditionen.

Räcker det att rida 2-3 gånger i veckan? Eller hur mycket måste man rida?

Sv: Hålla igång?

Jag är ju inte direkt en expert på området, men jag hade nog ridit mer än så om jag inte velat att hästen skulle tappa kondition. Kanske 5 dagar, hade jag satsat på. Men om du inte har tid att rida kanske du skulle skaffa en medryttare? Det underlättar väldigt mycket, du slipper få dåligt samvete för att du inte rider, och hästen behåller konditionen. Vet att alla hästägare jag pratat med som har skaffat medryttare har blivit väldigt lättade när de slapp ansvaret att behöva åka ut till hästen varje dag.

Bl.a. ägaren till min medryttarhäst trivs väldigt bra med att ha medryttare, särskilt som det inte är alltid hon har tid att åka ut till pållen - då är det lätt att bara ringa mig så åker jag ut istället. Det blir ett delat ansvar för hästen, liksom. Och om du skulle åka på semester kan du känna dig trygg med att någon som redan känner hästen och som brukar rida den tar hand om den medan du är borta.

2 gånger i veckan är nog lite lite, 3-4 är nog bättre. Man måste tänka på att försöka belasta jämnt och inte rida tex 1-2 hårda pass i veckan och sedan vila, det sliter mycket mer på hästen i långa loppet. För just flåset enbart tror jag mycket väl att det kan räcka att höja puls osv 2-3 ggr i veckan, men resten av kroppen behöver nog lite jämnare aktivering.

Fast om hagen är väldigt kuperad och rymlig och hästen rör sig hyffsat varje dag kan det ju inte likställas med en häst som tex står uppstallad och går i rasthage några timmar om dagen, så i ditt fall tror jag faktiskt inte att den tappar något särksilt mycket om du rider bara 3 dagar per vecka. :)

Min ridning har i några år bestått av sån ridning du pratar om. Detta pga jobb och småbarn och ganska lång resväg till hästen så mer tid har inte funnits.
Hon har i alla fall inte mått sämre eller blivit halt eller nåt liknande pga det, skulle vara att det varit svårare att hålla hullet bra på henne.

Just nu ser det ut så att jag rider 2 ggr/vecka utspritt så det blir ungefär lika många dagar mellan gångerna. Jag rider en av gångerna ut 1-1,5 timme och den andra gången antingen på ridbana 30-45 min eller rider ut 45-60 min. Hon går i stoor hage hela året och busar mycket där.

För mig fungerar detta bra och är bättre än att inte rida alls. Medryttare har jag efter flera års försök skippat då jag dels har hästen låångt ute på landet och alla som vill rida har egen häst typ och sen de som har kommit vill inte fortsätta för de har upptäckt efter några gånger att det var alldeles för jobbigt att ta sig dit.

Det krävs mer för att få igång hästen. Men när den sedan är igång räcker 2-3 dagars ridning för att hålla den kvar.
De kan även vila några veckor utan att tappa kondisen.
Jag håller ju på med distans så där övertränar man inte hästen när den väl är igång. Hästar är födda atleter och tappar inte så fort som människan.
// Linda

Är hästen igångsatt med bra grundkondition/muskling så kan man under vissa perioder rida 2-3 gånger i veckan och behålla hyffsat flås och styrka. Självklart förutsatt att hästen vistas i stor hage med möjlighet att röra sig naturligt.

Hur ofta behöver man rida hästen för att den inte ska tappa konditionen? Altså inte en häst med super kondis men så den orkar med uteritter på 1-2 timmar och paddockridning på ca en halvtimme.

Hästen går på bete i stooor hage och jag jobbar massor nu så jag hinner inte rida så mycket nu men vill inte att han ska tappa konditionen.

Räcker det att rida 2-3 gånger i veckan? Eller hur mycket måste man rida?

En häst som är i bra kondition kan ställas av 2-3 veckor innan den börjar tappa muskler och kondition. Till skillnad från oss stackare som redan börjar tappa muskler efter 3-4 dagar!

Generellt borde de räcka me 2-3 ggr i veckan, men mitt frågetecken här, är, blir den riden 1-2,5h per gång när den blir riden?! Isåfall tror ja de e nog bättre att rida den kortare pass, intensivare och framförallt oftare.

Tänk dig själv. Du far ut å springer 20km på måndan. sen ligger du på soffan fram till fredan, då du igen springer 20 km. eller så springer du 10 km månda, onsdag och fredag. Vad tror du blir bättre? och vad ger mera kondition i längden? Och enklare?

Beror på hur mycket du anstränger hästen vid de tillfällena.
Och hur bra kondis hästen ska ha. Det är stor skillnad på vad 1-2 timmars uteritt kräver... Och även 30 min i paddocken kan vara allt från lugn lösgjordhetsträning till intensivt träningspass...

När bara jag hade hand om min medryttarhäst och red henne 3 gånger i veckan tyckte jag att hon blev rätt stel. Hon gick inte i nån jättehage men ändå. Det tog lång tid att få igång henne varje ridpass.

Lösning: Medryttare.
Vill du inte ha det försök rida så mycket du bara hinner! Hinner du bara tre gånger i veckan då får du ta tre relativt lugna pass och inte förvänta dig så mycket kondis från hästen.

Jag var på distansläger nyligen som groom och vi fick lära oss att en häst kan ha vila i 5 veckor utan att tappa kondition. Det är inte förrns den 6 veckan som den börjar tappa.

En häst som hålls grundtränad på promenadnivå borde klara av 1-2 timmars uteritt och en halvtimmas paddockjobb, om tempot sätts upp utefter hästens dagsvillkor. När den desutom har stor hage så underhålls"tränar" den sig själv också. Lite som aktiv vila.

Tänk dig själv. Du far ut å springer 20km på måndan. sen ligger du på soffan fram till fredan, då du igen springer 20 km. eller så springer du 10 km månda, onsdag och fredag. Vad tror du blir bättre? och vad ger mera kondition i längden? Och enklare?

Så kan du inte jämföra. Hästen ligger inte på soffan, den rör sig i hagen dagligen. Beroende på hagstorlek och flock så kan den vandra/springa många km på en dag.
En häst kan vila sig i form, finns exempel på det när tävlingsryttare koncentrerar sig på en häst till en viss tävling. Andrahästen blir lite bortglömd i hagen. Sen skadar sig förstahästen och man dammar av andrahästen ett par dagar innan tävling. Den presterar bättre än någonsin.
Sen går det inte att jämföra människa - häst. Vi är helt olika.
// Linda

Det var en rätt kass jämförelse för hästen ligger inte på soffan utan den rör sig hela tiden, går ute i en jättestor hage vilket jag skrev i första inlägget.

Ungefär som om jag är ute och joggar måndag och fredag, men dagarna emellan kanske jag klipper gräset, städar, går en promenad till jobbet m.m inte tränar mer vardagsmotion. Vilket enligt mig skulle funka.

Jag var på distansläger nyligen som groom och vi fick lära oss att en häst kan ha vila i 5 veckor utan att tappa kondition. Det är inte förrns den 6 veckan som den börjar tappa.

Det där förklarar en hel del!!
Jag red inte mycket under mitten av vintern pga dåligt underlag och många tentor, sen tänkte jag att jag skulle skritta igång henne lite försiktigt. (Hon var då riden ca 1-2 ggr i veckan under kanske 2 månader eller mer). Tji fick jag!!! Hon stack och bockade och befann sig mer i luften än på marken! :eek: Stark hade hon blivit också, plötsligt fick hon av mig i sina luftsprång.

Efter några markkänningar gav jag upp skritten och började rida ordentligt. :angel: Oj, vad hon blev lättare att hantera då!

Hästen ifråga har ingen hage, står på spilta hela vintern, men jobbar på gården lite varje dag, drar en vagn eller så.

Vilken rackare :p Tur man inte har sånna busar här i min hage :angel:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 089
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 735
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
817
Senast: Nevermind
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama