Hålla igång häst enligt följande?

trofé

Trådstartare
Skulle det finnas någon rimlig möjlighet att hålla igång en häst med ridning fredag, lördag, söndag + 1-2 av dagarna mån-tors, en tömkörning, lättare ridning, klättring för hand etc? Eller blir det på tokför skevt?
 
Sv: Hålla igång häst enligt följande?

Det beror på vad du menar med hålla igång. Hålla igång för uteritter med någon lugn galopp så ja men menar du för tävling på någon högre nivå så nej, då är det tveksamt. Sedan beror det ju på vad för ridning du ägnar dej åt på helgen också. Det beror också på vilken hag situation hästen har. Går den på lösdrift eller är ute 16 timmar/dygn i kuperad hage och rör sig mycket så håller den ju igång konditionen själv på ett helt annat sätt än om den står i en ruta någon timme om dagen och resterande tid står inne.
Ska du bara rida lugna uteritter så tycker jag att det är okej att rida fre, lör, söndag och på tisdagen. Då blir det ju bara en respektive två dagar ledigt mellan ridturerna. Blir det bara ett normalt pass på tisdagen så att det inte blir tömkörning lite slött i tio minuter utan att det blir ett pass som motsvarar dem på helgen så tycker jag att det är okej.
 
Sv: Hålla igång häst enligt följande?

Varför inte? Om du rider fre, lör, sön, vila måndag, rider tisdag, onsdag och vilar torsdag så blir det ju två vilodagar i veckan, vilket är gansa lagom för många.

Vad du gör de dagarna bör ju efterspegla vad ni har för mål. Man når ju ingen högre nivå än vad man tränar för.

2 vilodagar ser jag inte som något problem alls, så länge hästen får vistas ute i grupp mycket och får möjlighet att röra på sig. Tömkörning tycker jag är ett jättebra att variera med, klättring är också nyttigt.
 
Sv: Hålla igång häst enligt följande?

Ungefär så hade jag det med min ponny i drygt två år när jag gick på gymnasiet. Jag red oftast tidigt på måndag morgon innan jag åkte till skolan, på fredagen när jag kommit hem + lördag-söndag, med vissa undantag så klart.
I början så longerade min mamma ponnyn en dag mitt i veckan. Det funkade bra, nu tävlade vi inte på nån hög nivå (lokal LA), men det gick bra. Jag tränade oftast en av dagarna på helgen för min tränare.
Längre fram i skoltiden så hade jag ponnyn med på specialidrotten istället för helgträningen som oftast låg på tisdag eller onsdag, så då blev det ett pass till i veckan och vi red istället ut om vi inte tävlade på helgen.

Det funkade väldigt bra så länge jag bara hade en häst. När jag hade fler o sista terminen när jag hade tre, då fick den ena följa med till skolan, för att rida tre hästar innan man åkte till skolan gick inte riktigt.
 
Sv: Hålla igång häst enligt följande?

Har nog aldrig ridit mer än så, 5 dgr/vecka, ens när hästarna varit i tävlingskondition. Då pratar vi om dressyr t o m svår.
 
Sv: Hålla igång häst enligt följande?

Självklart beror det, som alltid, på vad det är för typ av häst, hur utevistelse ser ut, vad du har för mål osv men för en normal och frisk häst som får mycket utevistelse och inte ska tävlas högre klasser/rids superhårt skulle jag inte se några problem. :)
 
Sv: Hålla igång häst enligt följande?

Delvis KL

Tack för era svar! Svarar alla i samma inlägg. Hästen är snart 8 år, går i flock (snarare par ;)) i lösdrift med 1,5 hektar hage med både skog och öppna ytor. De rör sig mycket ute.

På helgen rids han någon dag på bana/dressyr etc. Och två dagar rids han ut, ena turen längre eller med högre tempo. Målet är distansritt i dagsläget upp till T50 och ev till hösten T80, och kanske någon lätt dressyrklass.

Gången, eller gångerna, på veckan skulle han inte motioneras av mig, och alternativen som fungerar bäst nu är klättring (bra backe i närheten), eller jobb vid hand på ett eller annat sätt.

Vissa veckor har jag bättre möjligheter att rida oftare (när hästen och jag geografiskt befinnger oss på samma plats ;)), så då kommer jag rida fler dagar själv.
 
Sv: Hålla igång häst enligt följande?

Distans har jag dålig koll på, mer än att jag har hört att lägsta klassen bör en "vanlig" häst klara, utan särskild träning.

Men lättare dressyr bör ju absolut inte bara några problem, speciellt inte om den nu går på lösdrift :)
 
Sv: Hålla igång häst enligt följande?

Han har gått en T50 förra året, och det gjorde han utan problem och som det kändes, med lätthet. Skulle det blir en T80 till hösten, så kommer han tre månader (över sommaren) innan att kunna ridas mer/mer jämnt fördelat över veckan.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 667
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 231
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 062
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp