Hålla igång halt häst?

cello

Trådstartare
Hej!
Min häst blev plötsligt halt i förra veckan, fram, troligen en vrickning pga den hårda, ojämna hagen. Markerar endast i trav. Verkade inte ömma någonstans - ingen svullnad eller värme heller.
Dagen efter var hon helt bra - visade ingenting. Hon fick nya skor å hovslagare kollade igenom henne ordentligt, tyckte inte att det var någon fara med henne.
Nästa dag igen markerade hon lite igen, men inte mycket.
Igår var hon jättefin och idag skulle jag kolla henne på böjt spår - i ena varvet visade hon ingenting, men i andra markerade hon tydligt.
Fattar inte den här varannan-dag-grejen :crazy:

Vi har bokat tid på klinik å ska kolla upp henne ordentligt, problemet är bara att hon blir alltid tusen gånger sämre av att stå helt och hållet, stelt å hemskt...

Hur hade ni gjort för att "hålla formen" så bra som möjligt?
Jag har tänkt att hon ska få massage innan vi åker till kliniken, så att cirkulationen hålls igång... Men finns det något annat som kan hålla igång henne utan man förvärrar skadan eller vad det nu kan tänkas vara :confused:

Blev lite långt nu... Men jag är väldigt tacksam för kloka svar :)

Cello

Sv: Hålla igång halt häst?

Jag tänker att en häst som inte är ok för att den står ett par dagar, är det något fel på.
Åk du in och få den kollad som den är. Om hästen inte kan hålla igång sin egen blodcirkulation så är det ju illa...:eek:

Alltså... Hon blir stel av att stå... Alla processer i kroppen stannar inte av... Sån har hon dessutom alltid varit... Jag menar inte att det är ett tecken på att det inte är något fel med det, men det är inte något som har kommit nu direkt...

Jag skulle troligen promenerat henne ca 30 minuter per dag på hyfsat plant underlag, ev skrittat uppsuttet. Om hon är såpass halt att hon markerar i trav så tycker jag inte det skulle kännas bra att rida henne i trav, och böjda spår brukar itne vara bra. Fråga annars din vet vad de rekommenderar. Massage är nog ingen bra ide, en seriös massör masserar inte en halt häst, då risken finns att hältan delvis kan döljas/påverkas.

Skador på ligament/ledband brukar inte ge så synlig hälta, och den kan komma och gå lite (min häst skadade kotledens ligament förra sommaren, han är under långsam igågnsättning nu) och är svårhittat. Men troligen är det väl en mindre allvarlig skada, men jag skulle ta det försiktigt innan vet besök för att inte riskera att förvärra skadan.

Låter som ett sömtryck eller en begynnande hovböld, men då borde du känna puls i kotan och värme i hoven. Vid en vrickning i kotan borde du känna ökad värme ev. galla och puls...Bra att du bokat tid hos vet!

Tack för svar!
Ja, det låter som att det kan vara något sånt, kommer å går gör den ju iaf...

När det gäller massage tänkte jag mest lite lätt för att motverka stelhet, men det kan jag ju såklart göra genom att skritta henne.
Vet vi ska till är utbildad kiropraktor också, så hon får kolla igenom henne ordentligt, å det känns väldigt skönt...

Senast ändrad:

Hovslagaren kollade henne ordentligt och hittade ingenting. Har också tänkt på att hon borde vara svullen eller varm om det var en vrickning, men det finns ju olika typer av vrickningar... Jobbigt med otydliga hältor. Hellre att det är tydligt så man vet vad man ska göra!

Min häst skadade sig för ett år sedan, rejält halt ena fram, ingen värme/puls/svullnad någonstans. Det har visat sig vara ligamentskada i kotan efter magnetröntgen, och hästen är inte igång än. Jag hoppas du har något enklare, men tyvärr blir det inte alltid svullnader/värme trots skador har jag lärt mig den hårda vägen. Och det tog flera veterinärer många klinikbesök innan de hittade orsaken till hältan.

Jag skulle leda henne för hand tills man kan komma iväg till vet. gärna på plant underlag i ca. 30 minuter varje dag.

Kanske lite lättare markarbete? Öppnor/slutor vid hand på plant, hårt underlag? Finns ju även massor av "tricks" man kan jobba med för att hålla igång smidigheten. Div. yogaövningar, ta morot under bakbenet, ta morot under eller bredvid magen, högt och lågt och åt sidan. Det är bara fantasin som sätter begränsningar!

/ASKAPLASKA med fd senskadad häst.

du ska inte göra ngt som belastar eller anstränger hästen, men hålla den i rörelse.
hagvistelse, promenader vid hand på fast jämnt underlag rakt spår.
ingen seriös massör masserar en häst med outredd hälta, så det är bara att glömma...

rid ej, massera eller stretcha ej (om du inte har ett vanligt eget massage/stretchprogram du ändå gör dagligen), arbeta inte hästen från marken heller, det kan man göra när hästen fått en diagnos. hästen ska få röra sig helt fritt alltså.
som ngn annan oxå sagt, blir den helt konstig och stel av att stå ett par dgr borde ju det oxå utredas, så det gör väl inget attd en blir det inför klinikbesöket.

hältor som inte påvisar svullnad/värme/puls brukar ofta vara belastningshältor, dvs inte akuta skador. vrickningar brukar ge värme och svullnad.

Svarar på alla nu...

Kan passa på att säga att jag inte tänkt ta ut massör - utan massera själv, och ingen djupgående massage, utan bara för att hålla igång cirkulationen.
Det gör jag regelbundet, varannan vecka, så hon e ju van vid det. Stretchar gör jag också efter varje träningspass, men det ska jag nog inte göra nu, om det är någon senskada eller liknande.

För övrigt gick hon helt rent och fint idag, så varannan-dag-syndromet fortsätter... :confused: Var ute å promenerade med henne, tänkte fortsätta så ett par dagar och se hur det te sig...

När det gäller stelheten, så blir hon stel om står. Inte bara ett par dagar, utan många dagar i sträck. Detta troligen dels på grund av att hon haft borrelia och dels på grund av att hon har svårt att sätta muskler bak.
Men - jag kommer ändå kolla upp det mesta, när vi ändå är där...

Belastningsskada har jag också tänkt att det skulle kunna vara - och då borde det väl vara viktigt att hålla igång, eller tänker jag fel?

Kan också säga att jag kände idag att hon var nästan stenhård på halsen strax ovanför manken (trapezius, rhomboideus?). Kan ju vara något där... Någon med erfarenhet?

Tack för alla svar!

Cello

När har du bokad tid hos veterinär för hältutredning?
Jag skulle bara låta hästen vila och gå i hage som vanligt fram till vet utredningen, ev bara promenera henne vid hand till du har fått en diagnos.

Halt häst ska vila. Ingen ridning, det vore ju vansinne så länge du inte har en diagnos. Vad jag förstår har du ingen aning, allt från vrickning (dvs ledinflammation), hovböld och senskada diskuteras. Inte någon av dessa diagnoser bör belastas.

Utan att säkert veta kan ju hästen ha en hovbensfissur eller vad sjutton som helst, ngt som kan förvärras av belastning.

Jag har inte pratat om att rida, men jag tror ändå på att så länge man inte får ont av träning så mår man bättre av det. Så är det i alla fall för människor, å hästar visar väldigt tydligt om de har ont. Eftersom hon går som vanligt i skritt tror jag att det vore dumt att låta henne stå helt stilla...

Nej, jag tror inte heller på boxvila annat än när man helt saknar diagnos - eller iallafall har kunnat utesluta vissa "värre" diagnoser. Alla former av fissurer t ex ska hållas i absolut stillhet, liksom de akuta skeden av senskador.

Vid lättare hälta brukar jag rek hagvistelse. På vilket sätt beror på hästen, tror man att den är lugnare i en stor hage med kompisar är det bättre än ensam i mindre hage osv. Under frihet kan hästen välja hur och när den vill röra sig, förutsatt att den inte blir tvingad till galopper eller flyjt undan ranghögre polare.

Det är flera som har rekommenderat dig ridning, därav mina ord om det.

Nej, rid absolut inte på en halt häst, även om hältan kommer och går. Låt hästen gå i hage, tillsammans med lugna hagkompisar så att det inte blir några race. Försök att få komma till klinik snabbt, så att du kan få en diagnos ( förhoppningsvis i a f ).

Hoppas att det löser sig!

Är lite intresserad om hur det går för er?
Varit inne och kollat hästen?
eller är den haltfri nu?

Jag hade hållt igång i skritt på rakt spår och jämnt underlag. Din hästs symptom kan vara allt från inget alls till allvarligare skada. Min häst hade de symptomen och hon har en ligamentskada, man vet aldrig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i...
2
Svar
27
· Visningar
4 223
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 504
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 865
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V