Hålla hästen ren

D

diny

Hur gör ni andra halvinvalider :D? Har fibromyalgi och rörelserna man gör när man ryktar funkar inte alls bra för mig. Får av det värsta men någon ren häst blir det inte direkt ;)

Sv: Hålla hästen ren

De behöver ju inte vara skinande rena jämt, huvudsaken att inte sele/sadel, skydd osv skaver på hästen.

Jag har två lortgrisar hemma och de är ofta täckta med lera när jag kommer. Borstar tex aldrig man och svans. Visst man får skämmas lite när man är ute, men det är inte hela världen :p

Jag är helt kärnfrisk (nästan iaf...;)), men har ofta tidsbrist:

*Riv av lerkakorna med en oval plåtskrapa. (Inte den riviga, gammaldags sorten på handtag...)
*Borsta av det värsta dammet och grova skräpet med en mankborste.
*Fukta en svamp med lite vatten, ev. även med ett stänk torrschampo, och dra den medhårs över hästen. Gnugga inte, bara dra lätt ovanpå hårremmen.
*Gör annat medan vattnet torkar. Kratsa hovarna, blanda foder etc.
*Borsta eller rykta hela hästen med en fin borste. Typ ryktborsten...;)

KLART!!

Man kan såklart även använda täcke när det är som lerigast ute, men det är ju helt klart skönt fö hästen att slippa det ibland.

Hur gör ni andra halvinvalider :D? Har fibromyalgi och rörelserna man gör när man ryktar funkar inte alls bra för mig. Får av det värsta men någon ren häst blir det inte direkt ;)

Hej! Jag är också fibromyalgiinvalid..Det enklaste för mig blir att klippa hästen 1-2 ggr per höst/vintersäsong(spårklipper endast då hon är ute mycket och står i utebox) och använda täcke de blöta årstiderna. På sommaren går hon utan täcke. Ryktar inte onödigt mycket heller då jag vet att jag får :devil:-ont av det.

/M

jag har också fibro och känner igen det där ibland.:(
jag har en vit häst, jag borstar där sadeln och tränset ska vara när min värk är igång.

vid regn och rusk har hästarna täcke på sig pga att ena får ont i ryggen om han blir kall, då smutsar han inte ner sig :p

Dom säger ju att fibromyalgi är obotligt.
Men läste en artikel om en i Finland som kunde bota det.
Jag är på väg att få det...Eller inte "brytit" ut men måste få bukt på det nu annars så kommer jag få det.. Lite trist :crazy:
Men käkar ett par tabletter 6 om dagen som heter Nelfahist och det hjälper avsevärt! :)

Är lite seg nu så svarar flera här i en salig röra :D

Täcke använder jag bara när hon ridits svettig när det är kallt. Hon går ute dygnet runt och vill inte klippa om det absolut inte blir nödvändigt.

Pälsgglans har jag inte tänkt på att spraya på resten av kroppen (utom sadelläget kanske :d). Använde för många herrans år sedan ofta glansschampo. Man kanske skulle jaga tag på det igen.

När jag jobbade för fullt så använde jag faktiskt en gammal industridammsugare och en lång slang med borste. Var helt suveränt när man skötte många hästar. Skulle dock tro att den gör hästarna för ren om de ska gå ute på vintern.

Skönt att höra fler som har inte fullt så rena hästar. Måste vara någor speciellt i just den rörelsen när man borstar för gör betydligt ondare än att mocka (om man har en bra lätt grep)

Halvinvalid är jag inte men...
Tänkte bara på att det kanske finns någon annan som kanske gärna borstar lite åt dig då och då. Kunde själv erbjudit mig om jag nu inte tjatat till mig att borsta på dotras skrälle. Så är det ju lite långt till Dalarna också;)

Jag har en jätte mjuk och "tjock" borste i gethår, den var svindyr, men jag borstar först bort "skräpet" med min vanliga borste och efteråt med gethårsborsten. Fungerar hur bra som helst och perfekt när man vill ha en glänsande häst utan att behöva stå och rykta i flera timmar.

Jag har en jätte mjuk och "tjock" borste i gethår, den var svindyr, men jag borstar först bort "skräpet" med min vanliga borste och efteråt med gethårsborsten. Fungerar hur bra som helst och perfekt när man vill ha en glänsande häst utan att behöva stå och rykta i flera timmar.
Hur ser den ut och vart köpte du den?

Täcke + att hålla hästen kortklippt funkar finfint! ;) Täcket ser juh till att den är ren där sadeln ska ligga och det är juh det viktigaste.

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 866
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
463
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
746
Senast: tara
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 434
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka