Hålla hårt i stången?

MissFideli

Trådstartare
Jag retar mig på att så många sitter och håller hårt i stången vid kandarridning. Men så kom jag på att jag egentligen inte kan nått om det där :o
Gör det egentligen nått?

Sv: Hålla hårt i stången?

Jag skulle säga art det beror på hästen!

De finns hästar som trivs på väldigt lösa kedjor, vilket gör att stången ligger igenom bara du tittar på den typ..

Sen finns det hästar som man ibland kan spänna kedjan på men av någon konstig anledning så faller stången igenom så fort man tar tyglen

Sen finns det hästar som hatar stången så man får rida på bara bridongen typ

Sen finns det hästar som trivs bättre på stången än bridongen.

Sen finns det omständigheter som gör att man ta lite mer i stången tex att hästen jättetaggad på tävling och då ligger på.

Jag skulle aldrig spänna en kedja helt enligt tr om hästen inte trivs på det! Om jag måste ha den lösare för att hästen ska trivas så är det så..

Man ska inte dömma allt så snabbt. Ibland är det ju också så att det inte blir som man tänkt.. Häst och ryttare har en dålig dag och det funkar inte, det är inte lätt att rida :p

Bra svar.
Min häst trivs bäst när jag har lite mer stöd på bridongen än stången, men på tävling taggar han ofta till så mycket att jag måste rida lite mer på stången i vissa lägen.
Däremot håller jag med om att det ser illa ut när man ser vissa ekipage där hästen rids enbart på stången, men precis som Lancet säger kan det ju bero på massa omständigheter som förklarar varför.

Stång och bridong har två skilda uppgifter. Om du bara drar i bridongen ska hästen höja huvudet, om du bara drar i stången ska hästen sänka huvudet. Att rida med kandar är att kunna rida med balans mellan detta.

Så korrekt inlärt skulle jag inte säga att hästar trivs på ditten eller datten. Samma med kedjan, när du drar i stången ska skänkeln ligga 45 grader mot mungipan, varken mer eller mindre. Jag vill påstå att börjar man mecka med kjedjelängden är kandaret inte korrekt inlärt och intränat på hästen.

Däremot kan den skilja på höjden på stång och bridong på olika hästar.

Korrekt inlärd eller inte, alla hästar är olika och gillar olika saker. Man kan aldrig säga att något ska funka på en häst.

Det är för mig samma sak om jag gör en sadel till en häst, folk kan säga att den ligger helt perfekt men om hästen inte går med den så spelar det mig mindre roll.
Om hästen hellre går med den sadeln som glider fram och trivs med den så får hästen gå med den.

Det viktigaste är att lyssna på hästen, inte på vad alla olika människor tycker..

Stång och bridong har två skilda uppgifter. Om du bara drar i bridongen ska hästen höja huvudet, om du bara drar i stången ska hästen sänka huvudet. Att rida med kandar är att kunna rida med balans mellan detta.

Fast det där stämmer väl inte riktigt?

Bridongbettet är ju ett vanligt tränsbett. På ett sådant bör man ju kunna rida hästen i både högre och lägre form, innan du börjar nosa på kandar.

Håller med om stångens verkan men vill kanske hellre uttrycka det som att böja in i nacken? Visst innebär trycket i nacken att hästen blir lite mer intresserad av att sänka hela huvudet, men ändå?

+ Kryddelydd

Hur är det då möjligt att rida på blankstång? I samling? Har väl gjorts i många hundra år innan TR skrevs? ;) Stången verkar för övrigt FRAMÅT och nedåt, korrekt använd.

Håller med Lancet för övrigt. Vilket bett hästen trivs med är inte främst en utbildningsfråga.

+ Kryddelydd

Hur är det då möjligt att rida på blankstång? I samling? Har väl gjorts i många hundra år innan TR skrevs? ;) Stången verkar för övrigt FRAMÅT och nedåt, korrekt använd.

Håller med Lancet för övrigt. Vilket bett hästen trivs med är inte främst en utbildningsfråga.

Det beror väl på vilka krav man har på samling.. inte många kan rida en häst i korrekt samling på blank stång iallafall..

Och man bör nog utbildat den helt klart på annat innan.

TS:
Jag håller med Lancet i att man kan få göra en korrigering i stången ibland. Svit happens liksom. I visst läge kan man tvingas t det.
Men då ska man nog veta att det är just en tillfällig korrigering. Och att just då man gör den så är man inte i topprestation i form av att hästen är Max lösgjord och på hjälperna.
Däremot kan man komma närmre det efter korrigeringen.

I min värld inverkar man bäst med stång om man kan rida med eftergift på den.
Jag föredrar alltså kandar. Så jag kan ha kontakt på bridongen.
Jag tror nämligen man låserrörelserna ngt vid inverkan från handen. Och en stång ger mer inverkan IOM hävstång och nacktryck.
Håller med om att man får lyssna på hästen hur de vill ha bett och kedja.
De flesta funkar normalt. Men en del får man laborera med lite alternativa lösningar till, kanske i övergångsperiod eller för evigt.

Och man bör nog utbildat den helt klart på annat innan.

Vad menar du med helt klart? Jag förstår att hästen måste vara bärig och grundutbildad men utbildningen måste ju fortsätta även efter att man plockat bort bridongen/kapsonen tex. Rätt stor skillnad på hjälpgivning om man rider på kandar och endast stång..

Ja, just iom skillnaden kandar vs blank stång sån anser jag att man kan börja med kandar tidigare än blank stång. Det verkar även TR tycka. Det kommer ju aldrig in blank stång där.

Blank stång ser jag som något som förstör mer en det ger för de allra, allra flesta. Även proffs!
Har man en blank stång med bra balans, trevlig mundel och längre skänklar än inom TR kan man som duktig ryttare klara av att låta bli att förstöra så mycket på blankt på en utbildad häst. Man kan tom finlira och få bra resultat. Men såna stänger får man nog be en smed göra. De finns inte att köpa i ridshopar, ens akademiska.. Och de flesta rider iaf inte bra nog.
Dock är en sån stång betydligt enklare att hantera än att rida blankt på en med kortare skänklar, iom utväxlingen/hävstången..

En häst som är utbildad motsvarande högre msv eller svårklass kan vara redo för blank stång.
Och då med en ryttare som är stabil i sitsen och har en oberoende hand.
Den ska då gå att rida alla rörelser på tränsbett i korrekt form och lätthet.

Grundutbildning räcker för mig inte för att rida med kvalitet på blank stång.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 251
Senast: super
·
Skola & Jobb Jag jobbar delade pass och har egentligen ganska många timmar ledigt varje dag - men spenderar dem på att vara trött och stressad över...
2
Svar
30
· Visningar
1 823
Senast: Migo
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 036
Senast: Squie
·
Kläder & Bli fin Jag har ganska långt hår nu och nästa vecka ska jag till frissan. Egentligen vill jag ha kort hår igen, men tyvärr har jag inte...
2
Svar
25
· Visningar
1 716
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar