hålla handen stilla

TheHunted

Trådstartare
Hej. Min häst har en tendens att dra mina händer fram och tillbaka när jag rider. Har ni något förslag på hur jag kan hålla min hand stilla.

Jag har haft jätte stilla hand men nu känner jga att min hand blir bara rörligare och rörligare.

Har ni några tips om hur jag ska få min han att vara stilla när jag rider?

tacksam

// TheHunted

Sv: hålla handen stilla

När jag red regelbundet på ridskola, fick vi ibland hålla ridspöet mellan händerna, samtidigt som vi höll i tygeln. Jag kan säga, att det är inte lätt att "fladdra med händerna då.

Ett annat knep, är att vika tyglen som blir över åt ena sidan, som vanligt. Men sen hålla liksom i hela "tygelhögen" så att man får ett "fast grepp" och liksom en "lagom lång brygga" mellan händerna. Då flaxar heller inte handen så mkt eftersom man kan koncentrera sig på att hålla handen i rätt höjd.

Att förklara sånt här i skrift... DET är ingen lätt grej... Det är ungefär som att förklara ordet fluffig, eller porös UTAN att använda händerna... :rofl:

ett hett tips är att sätta en remm, tex en aschenremm eller bara ett balsnöre i öglorna fram på sadeln. i den remmen kan du hålla. tex. kroka fast lillfingrarna.
då när hästen fladrar runt så rycker den bara sigt själv i munnen och du rubbas inte!!!

Handen ska följa med i hästens rörelser, men om hästen har börjat röra dina händer mer än innan kan vara för att den vill undandra sig samling. Lär hästen att "positionera sig inom ramen" i t ex halvhalter bara, till en början. När hästen dels är starkare och dels förstår vad du vill av den, kommer du att få tillbaka den "lagom" rörligheten/följsamheten i händerna/"hästens gungande" med huvudet, även vid lite mer samling.

tack för svaren. Jag ska testa tessa tips.

Har ni tips om hur man inte höjer och sänker handen i lätt ridningen?

Handen ska följa med i hästens rörelser, men om hästen har börjat röra dina händer mer än innan kan vara för att den vill undandra sig samling. Lär hästen att "positionera sig inom ramen" i t ex halvhalter bara, till en början. När hästen dels är starkare och dels förstår vad du vill av den, kommer du att få tillbaka den "lagom" rörligheten/följsamheten i händerna/"hästens gungande" med huvudet, även vid lite mer samling.

klart att hon får "gunga" med huvudet men hon springer och gungar det höger och vänster. Jag vill inte ha tips om hur jag ska rida min häst över nätet för det har jag tränare till.
Frågan var och är fortfarande:

Har ni tips om hur man kan hålla händerna stilla

men tack ändå

ja detta tips är ju jätte bra eller??
just sådan hälla har många kända elit dressyr ryttare på hästar som e lite svåra att sitta på....

ett hett tips är att sätta en remm, tex en aschenremm eller bara ett balsnöre i öglorna fram på sadeln. i den remmen kan du hålla. tex. kroka fast lillfingrarna.
då när hästen fladrar runt så rycker den bara sigt själv i munnen och du rubbas inte!!!

Om hästen gungar huvudet och får göra det för dig och du samtidigt ska rida med följsam hand blir det ju så att du måste följa med i rörelsen som blir. Hur ska du annars lösa det? Det enda som blir kvar är att låsa handen och bli hård. Och det vill du ju inte.

Om hästen gungar huvudet och får göra det för dig och du samtidigt ska rida med följsam hand blir det ju så att du måste följa med i rörelsen som blir. Hur ska du annars lösa det? Det enda som blir kvar är att låsa handen och bli hård. Och det vill du ju inte.

Nej för när hon går som hon gör nu så går hon inte ärligt utan knäpper av i nacken, och snälla som jag redan skrivit en gång, jag vill inte ha kommentarer om hur jag ska rida min häst för du kan omöjligt säga någon utan att ha sätt oss rida.

Jag såg inte nåt av det jag skrev som en kommentar om hur du ska rida din häst förutom att det var ett svar på din fråga :crazy: Det enda jag har sagt är att din hand verkar vara bra som den är och att om du vill ändra att hästen pendlar med huvudet får du börja nån annanstans. Hur du ska göra det har jag inte sagt en bokstav om. Ett tack för att jag är snäll och försöker hjälpa dig (när du ber om det) hade varit trevligare. :(

Nej för när hon går som hon gör nu så går hon inte ärligt utan knäpper av i nacken, och snälla som jag redan skrivit en gång, jag vill inte ha kommentarer om hur jag ska rida min häst för du kan omöjligt säga någon utan att ha sätt oss rida.

Hmmm...du vill inte ha tips säger du :confused:

Men om nu hästen KNÄPPT av i nacken måste du hitta ett sätt att åter få henne att ta ett ärligt stöd igen.
Det finns inget annat sätt med remmar el balsnören att komma åt problemet utan kommer ett ärligt stöd med en ram din sits och hand ger kommer hästen själv sluta med huvudpendlingen när hon bär sig själv. (om det nu inte är i skritt problemet är....skritten ger en huvudpendling som INTE skall tas bort då detta ger för en del hästar passartad skritt)

Senast ändrad:

Har ni tips om hur man inte höjer och sänker handen i lätt ridningen?

Det hänger ihop med om du är spänd eller ej i axlarna och även resten av kroppen. Händerna följer med i rörelsen upp och ner när du reser dej resp sätter dej. Eftersom de inte är "frikopplade" och man bli kvar mer stilla än din kropp.

Du behöver först när du rider lätt känna att du är i balans. att din ryngdpunkt ligger rätt i förhållande till hästen så att du inte bara "balanserar uppepå" Du ska tex inte ta spjärn när du reserf dej utan du ska om du är i balans mjukt lyftas av hästens rörelser.
Du kan testa och känna detta, var ska du ha rumpan, var ska du ha överlivet för att vara i balans. Tänk att din tyngdpunkt är i rumpan/bäckenet.

Din fråga måste besvaras med sånt som gäller sitsen, jag är ledsen men så är det. Hoppas du kan låta bli att ta illa upp och istället testa.

Jag såg inte nåt av det jag skrev som en kommentar om hur du ska rida din häst förutom att det var ett svar på din fråga :crazy: Det enda jag har sagt är att din hand verkar vara bra som den är och att om du vill ändra att hästen pendlar med huvudet får du börja nån annanstans. Hur du ska göra det har jag inte sagt en bokstav om. Ett tack för att jag är snäll och försöker hjälpa dig (när du ber om det) hade varit trevligare. :(

tacktack, men hur vet du att min hand är bra? har du sett mig rida? Nej. Jag har fått kommentarer av min tränare att jag måste hålla handen lite stadigare/stilla så det är det jag vill ha hjälp med.

Det hänger ihop med om du är spänd eller ej i axlarna och även resten av kroppen. Händerna följer med i rörelsen upp och ner när du reser dej resp sätter dej. Eftersom de inte är "frikopplade" och man bli kvar mer stilla än din kropp.

Du behöver först när du rider lätt känna att du är i balans. att din ryngdpunkt ligger rätt i förhållande till hästen så att du inte bara "balanserar uppepå" Du ska tex inte ta spjärn när du reserf dej utan du ska om du är i balans mjukt lyftas av hästens rörelser.
Du kan testa och känna detta, var ska du ha rumpan, var ska du ha överlivet för att vara i balans. Tänk att din tyngdpunkt är i rumpan/bäckenet.

Din fråga måste besvaras med sånt som gäller sitsen, jag är ledsen men så är det. Hoppas du kan låta bli att ta illa upp och istället testa.

tack för tipset!

äntligen någon som kunde skriva något bra och inte kommentera hästen utan att ha sätt henne.:)

tacktack, men hur vet du att min hand är bra? har du sett mig rida? Nej. Jag har fått kommentarer av min tränare att jag måste hålla handen lite stadigare/stilla så det är det jag vill ha hjälp med.

Varför frågar du inte din tränare hur du ska göra?

Tyvärr förstod jag inte riktigt hur hästen drog dina händer hit och dit. Om det är framåt - "bakåt" i skritt och galopp så ska du bara följa med i hästens huvudrörelser. Annars vet jag inte riktigt hur hästen skulle "dra" i dina händer, så förklara gärna lite tydligare...

:) Träna att knyta upp tyglarna om det går på hästen och rid lätt utan då känner du direkt balansen, mkt lättare. Prova att röra armarna ovatsett vad kroppen gör. FÖrstår du?

Liknande trådar

Dressyr Jag kämpar med mina händer. Speciellt i trav har jag en tendens att få raka armar och "för mjuka" händer som inte sluter nog väl runt...
2
Svar
35
· Visningar
3 409
Senast: Sar
·
Utrustning Anatomiska boots som snurrar fast de inte ska. :cautious: Nåt tips för att få dem att sitta still? Det är ju ändå förbrukningsvaror så...
Svar
5
· Visningar
673
Senast: Marvin
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 541
Senast: Liten
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
803

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka