Hålla flugorna borta från sår

Sv: Hålla flugorna borta från sår

Det finns hos vissa välsorterade apotek samt hos veterinärer 2 olika "skydd för sår" det ena heter polsterplast (kallas också snugg) och är som skummgummi med superstarkt klister , man klipper till lämplig lapp och sätter över såret , andas men är svårt att få bort sen. Sen finns det en annan som jag inte minns vad den heter , säljs i en rulle , kartongen är röd/vit. Är som ett plåster som också klipps till i lämplig storlek, nästan som ett väldigt finmaskigt nät med klister på hela baksidan. Andas såpass att det är som om såret varit otäckt men hindrar flugor skit etc. Sitter lite sämre men brukar hålla sig någon dag. Jag kombinerar ofta dessa 2 , den finmaskiga över såret och sen snuggen runtom med hål i mitten över såret , då kan det sitta många dagar om man vill!

Du tänker kanske på Snögg, spen/skumbandage. Suveränt!!!
Det fäster på både torr och fuktig hud. Lägg en kompress på såret och lägg på en bit Snögg. Super!

Jag lägger aldrig på ett tjockt lager av någon salva, det blir bara kladdigt och äckligt. Rekommenderar Snögg, finns på rulle (6 cm x 5 m) för ca 80 kronor på Nordpost.

just det snögg:) vet du vad det där andra heter också som nästan är bättre för sår som behöver andas?

Jag brukar ta en helt vanlig gasvävskompress och tejpa fast den med klisterbinda, t ex Tensoplast (ska finnas på apoteket). Tensoplast ser alltså ut som en rulle bandage men är självhäftande på ena sidan. Detta brukar fungera utmärkt och såret luftar genom kompressen utan att flugorna kommer åt.

Jag tar ibland en ordentlig klutt med zinksalva men oftast spreyar jag med jodopax på såret...

Nu sist när jag va inne på kliniken med min så köpte vi "plåster" (köps metervis och sen får man klippa ur rätt storlek) Jag har använt det på min o dom brukar sitta kvar ett tag, men det beror väl lite på var det sitter oxå, ifall hästen kan få av sej det. Annars funkade det bra!

Fick tipset av en veterinär att stryka på avmaskningsmedel på såret. Skulle vara bra mot flugor, och i det här fallet funkade det kanon! Det var ett riktigt fult sår och det läkte jättebra!

jag säger bara ZINKPASTA!
Det är jättebra för såret som torkar ut och det sitter kvar!!! Flugorna kommer inte åt då det blir som en torr skyddande kaka på såret! finns på apotek! Har aldrig haft ett infekterat sår sedan jag böjrade använda det...

har precis samma problem med flugor som du men min hästs sår sitter på bringan och är svårt att bandagera.

har testat skillingaryd, sårspräy, sprayplåster, zinksalva men inget av dem har hjält. tänkte ringa och rådfråga veterinär i morogn för nu börjar såret verkligen se äckligt ut och jag vill verkligen att det ska läka. kommer textillim verkligen att fungera att sätta fast tyg med på bringan?

har du provat papper med sårplast över än? Hittils har det funkat bäst för min pålle och våra hästars sår verkar vara på nästan samma stället.
Min pålles sår höll på att bli väldigt fult ett tag också men nu, sen jag började med opsite och papper, så börjar det läka.

Så vanligt hederligt papper är väldans bra:)

:bow::bow:Ett stort tack för alla tips :bow::bow:

Nu har det gått fyra dagar utan flugor ätiti igenom :banana:.
Det som gjorde susen var pappret på solicacylsalvan. Försökte med en bit gasväv men den lösnade.

Jag skörde med både bälte och hängslen :D. Så mina lager från det första blev:
Blåsprey
Solicasyl
en liten bit toapapper
Plåsterspray (det äter dom igenom lite så förnyar det lagret lite varje dag)

Ska bli intressant om veterinärern på kliniken säger något om det snygga "förbandet" på tisdag (ska dit och ta en biopsi på juvertumören :cry:).

Vad skönt att det blivit bättre! :bow: Mitt sår på min pålle börjar också bli bättre, äntligen! Men det tar tid:crazy:

När tar rötmånaden slut egentligen?

Som någon nämnde här, gör ett "plåster" av en kompress som limmas fast med textillim (använd inte för mkt lim och spänn den inte över såret utan så att den ligger löst ovanpå). har gjort detta med sår på "omöjliga ställen". Funkar utmärkt, flugorna kommer inte åt och såret läker fint. visst det går åt en del kompresser eftersom de ibland (sällan) ramlar av och det är bäst att byta varje dag.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka