Hålla flugorna borta från sår

D

diny

Håller på att bli tokig. Stoet har en ink som öppnade sig och var på god väg att läka tills de förb******e flugorna började äta upp skorpan. Har nu haft solicacyl på i en vecka men varje dag när jag kommer upp till stallet så har flugorna ätit upp all salva och idag hade de tom tagit hela skorpan under. Såret sitter lite på sidan där nosremmen på grimman sitter. Har försökt lägga för bandage men det tar stoet av sig direkt (likaså flughuvor).

Har testat sprayplåster men det äter oxå flugorna igenom.

Funderade på att köpa spenplåster för de brukar ha bra klister så borde även fästa i päls. Någon som testat det?

Hade tankarna att köpa en av de flughuvorna som täcker ända till mulen men har testat 3 olika modeller av flughuvor som stoet glatt tagit av sig.

Sv: Hålla flugorna borta från sår

Kleta på en rejäl klick skillingarydssalva - det äter dom sig inte igenom ;)

Har du provat blåspray?

Eller teatree olja? Den brukar flugorna dessutom inte tycka om lukten på. Brukar ha det i min hemmagjorda flugspray:)

en del jodopax.en del äppelvinäger,fem delar vatten! håller flugor mm, borta och hjälper till med läkningen!:banana:

Kleta på en rejäl klick skillingarydssalva - det äter dom sig inte igenom ;)
Det har jag gjort och funkar jättebra i några timmar. Bor dock en bra bit från stallet och är sjukpensionär så klarar bara av att gå upp 1 gång om dagen.

Har du provat blåspray?

Eller teatree olja? Den brukar flugorna dessutom inte tycka om lukten på. Brukar ha det i min hemmagjorda flugspray:)
Har testat och tycker skillingarydsalvan funkar betydligt bättre.

Ta ordentligt med "lila sprej" på såret och smeta ut ordentligt med skillingarydssalva runt om såret!

Funkade super bra på en häst förra året somn fick ett sår där flugorna åt sig in i en lång tunnel (skit äckligt). Tog en vekca sedan så var det nästan läkt!

Vi har gjort som så att vi tagit en kompress och vecklat ut. duttat på textillim i kanterna och på tre sidor. Trycks sedan fast. Det brukar sitta himla bra. Om man lämnar ena sidan fri så kommer man ju åt att tvätta såret och ev. smörja.

Socatil under brukar vara ganska effektivt. Skillingarydssalva också -om det inte är för varmt för då "rinner" den liksom av...

Gira :banana:

jag har samma problem och har rpovat lite olika lösningar på flugproblem.

Jodopaxen verkade inte vara något som flugorna gillade men de flög ganska snabbt tillbaka till såret för att käka.

Blåspray likaså...

Skillingarydsalvan är bra men när den blir varm så rinner den och om hästen råkar gnugga av sig minsta lilla av salvan så är flugorna framme. Jag har även fått för mig att dom allra ättrigaste flugorna käkar genom skillingarydsalvan helt iallafall.

Opsite (sårplast) har hittils varit bäst. Finns receptfritt på apoteket för människor men funkar lika bra på djur. Dock så behöver man lägga på nya lager av sårplasten iaf två gånger om dagen.

Nu är min Opsite snart slut och nu är jag inne på tredje veckan utan att såret vill läka helt tack vare dom förbannade flugorna, så idag la jag helt enkelt på en bit papper. När vätskan från såret hamnade i pappret så sitter det ju fast (precis som på en själv) Och sen sprayade jag det sista av Opsiten över så att det verkligen skulle sitta fast. Jag har iaf aldrig hört om flugor som äter papper.

Bara rötmånaden tar slut så blir det ju bättre, men dittils... är det jobbigt:crazy:

Lycka till med såret!

klipp sönder något nätaktigt eller riktigt tunt tyg till en liten fyrkant och tejpa fast LÖST över såret. (tejpa alltså inte på såret utan runt i en fyrkant, om du förstår) så det blir som en liten.. tja, skyddsbubbla.

Annars funkar Benevix väldigt bra, det är rätt fast och om du kletar på ganska mycket (så att det är ett vitt lager som gör att såret inte syns) så borde det hålla sig. Vet däremot inte om det räcker med en gång per dag. Min häst har en tendens med sår vid hovarna och då drar gräset gärna bort salvan. Men eftersom "ditt" sår är i ansiktet tror jag faktiskt att det håller. Salvan sitter vanligtvis kvar väldigt länge. Jag har också använt både sårplast och Benevix på samma sår om flugorna är envisa :)

Men HUR får man tejpen att sitta fast på BARA huden? :confused: Jag brovade detta på min pålle (hans sår sitter på bogbladet) och det lossnade direkt efetrsom det inte ville häfta fast sig i pälsen..
Min brorsa dock föreslog silvertejp men det har jag inte vågat prova:p

Som Girasol tipsade om, så brukar det funka bra att klistra fast en tygbit (kompress, en bit lakansväv e dyl) med hjälp av textillim. Jag har klistrat längs alla fyra kanterna, och bytt tygbit när det har varit dags för rengöring, men Girasols variant lät ju också fiffig.

smarrt:p läste ju inte alla inlägg:p Detta måste jag nog prova!

har precis samma problem med flugor som du men min hästs sår sitter på bringan och är svårt att bandagera.

har testat skillingaryd, sårspräy, sprayplåster, zinksalva men inget av dem har hjält. tänkte ringa och rådfråga veterinär i morogn för nu börjar såret verkligen se äckligt ut och jag vill verkligen att det ska läka. kommer textillim verkligen att fungera att sätta fast tyg med på bringan?

Har samma problem...eller rättare sagt...hade!;)
Jag har (efter råd av veterinär) penslat på Hovtjära :bow:(antiseptisk) på
alla sår. Helt kanon!:banana:
Håller både väta och flugor borta! :devil:
Helt suveränt!
Dessutom torkar det ut vätskande sår.
Rekommenderas å det varmaste!:p

Jag kör på Socatil salva samt fixomull. fixomull är en självhäftande väv som faktiskt brukar sitta kvar på hästarnas sår, trots deras päls :D Det enda som har fungarat på min häst som lyckats dra på sig 34973673 sår i sommar :angel:

Textillim funkar kanon, sålänge det finns päls att limma på. Men limma inte för mycket för det sitter jättebra och inte alltid det vill släppa. Så någon gång har det hänt att vi fått klippa bort kompressen och lämna kanten som är limmad kvar och limma en ny ovanpå/utanför. Tids nog lossnar limmet.

Vi hade en tvååring som hoppade genom ett tak på en backstuga (Nej, han är ingen fälttävlanshäst, även om han nu trodde det) Det resulterade i att han skar upp halsen utmed längdriktningen. Vet sydde ca 20 cm och fyra lager. Resten gick inte att sy. Detta hände just under rötmånad och det hjälpte ju inte upp det hela precis. Såret svullnade så mycket att det sprack och fick läka öppet istället. För att hålla flugorna borta så limmade vi tunna kompresser över med just textillim. Ett råd från atg-klinikens veterinär. Efter en månad var såret så pass läkt att flugorna inte var intresserade. Roligt är att han har fått päls över hela ärret i princip och man ser bara en svag grop i muskeln på sommaren. På vintern med björnpäls så syns ingenting.

Gira :banana:

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka