Hålla fast tassen - är hunden ett kontrollfreak?

skuggi

Trådstartare
Haha, ok, konstig rubrik kanske :angel:

Men jag såg något program på TV(animal planet?) där de gjorde någon sorts "utvärdering" av en valp inför omplacering.

Vet inte så mycket kring omständigheterna, flippade bara runt, men anta att valpen kanske var kring 3 månader.

Det de bland annat gjorde var att (med hunden stående) hålla i en framtass och bara hålla den en stund sas, om hunden ogillade detta och ville dra åt sig tassen och/eller bita på handen som höll så skulle det vara ett tecken på att hunden var "controlling".

Jag blev så nyfiken, vad menar de med det?
Någon som känner igen "testet" eller kan gissa vad de menade?

Det framgick inte om det var positivt eller negativt, det var bara en del av utvärderingen.

Jag kan absolut märka skillnad på våra två just vad gäller deras reaktion när man håller tassarna(kloklippning/frisering/tork efter promenad) och skulle tycka att det vore spännande att höra om Bukes tankar kring detta :idea:

Sv: Hålla fast tassen - är hunden ett kontrollfreak?

Hah! Just hålla i tassar ingår i det nya mentalbeskrivningen som SKK tagit fram, gå in och läs om reglerna för det - har för mig att det stod något om det där... Momentet finns under hantering. :)

Jag tolkar det som stor kroppszon annars. Hatjo har noll kroppszon, alla kan fippla runt med honom. Abbe är lite mer på sin vakt med just tassarna och svansen faktiskt. Inte mycket, men det finns skillnad där.

Sv: Hålla fast tassen - är hunden ett kontrollfreak?

Hah! Coolt :idea: Ska läsa när jag får lite tid :) (borde jobba nu)

Då kan man tänka sig att en valp med stor kroppszon kanske kan bedömas vara mindre bra till tex barnfamiljer, verkar ju vettigt. Sedan antar jag att det i kombination med andra drag kan bli "farligt", jag skulle säga att båda mina har mer eller mindre stor zon, men tvingar man sig på dem(sas) så gör de inte en min av att agera.

Spännande att höra om fler har några tankar om det där :idea:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 730
Senast: fixi
·
Hundhälsa Inlägget jag aldrig trodde jag skulle skriva... Det tar emot såå, men jag behöver lite input från människor utifrån tror jag.. Jag har...
2
Svar
26
· Visningar
7 354
Senast: Modig_Korn
·
Övr. Hund Tänkte berätta hur det går med vår nya hund. Vi fick en 4-årig amrishane som omplacering för ca 6 veckor sedan. Den tragiska...
Svar
8
· Visningar
2 225
Senast: mandalaki
·
S
Övr. Hund OBS! om något verkar "elakt" "idiotiskt" fråga gärna vad jag menar så kan jag förklara.....Mycket i början var väl idiotiskt också...
Svar
8
· Visningar
2 018
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Hjälp!