Alina
Trådstartare
Hej! Jag har en snart 1 år gammal hingst som jag funderar på hur jag ska hålla framöver då han inte ska kastreras i nuläget. Han är frånskild från mamma sedan en månad och går i hagen bredvid med en äldre valack. Det fungerar bra men är kanske inte så stimulerande för honom trots mycket stora ytor.
Det är min första egna uppfödning och jag har inga tidigare erfarenheter av unghingstar som gör mig säker på vad som är bäst i denna situation. Jag vill gärna höra vad ni som behåller era hästar som hingstar gör och varför? Hur gör ni som har uppfödning? Hur gör ni som, likt mig, endast har en unghäst?
Några funderingar:
Är det bäst att låta honom gå kvar med valack på lösdrift?
Ska han gå på lösdrift med andra hingstar? Hur stora grupper är lämpligt. Är det bra med andra gruppkonstellationer (valack +hingstar)?
Om lösdrift, hur tänker ni kring möjligheterna att hantera sin häst regelbundet under året?
Finns det andra alternativ som jag inte tänkt på?
Han är uppväxt på lösdrift.
Mycket tacksam för tankar :-)
Mvh!!
Det är min första egna uppfödning och jag har inga tidigare erfarenheter av unghingstar som gör mig säker på vad som är bäst i denna situation. Jag vill gärna höra vad ni som behåller era hästar som hingstar gör och varför? Hur gör ni som har uppfödning? Hur gör ni som, likt mig, endast har en unghäst?
Några funderingar:
Är det bäst att låta honom gå kvar med valack på lösdrift?
Ska han gå på lösdrift med andra hingstar? Hur stora grupper är lämpligt. Är det bra med andra gruppkonstellationer (valack +hingstar)?
Om lösdrift, hur tänker ni kring möjligheterna att hantera sin häst regelbundet under året?
Finns det andra alternativ som jag inte tänkt på?
Han är uppväxt på lösdrift.
Mycket tacksam för tankar :-)
Mvh!!