Håll tummarna för Kattja!

aida

Trådstartare
Min lilla Kattja har varit borta sedan i onsdags förra veckan.. hon har varit innekatt förut men nu när vi flyttade till hus på landet tyckte jag att de (jag har 2 katter) skulle få börja vara ute...
Jag har gått med dem i selar runt hela tomten flera gånger under lite mer än 1 månad och sedan släpte jag ut dem under uppsikt och med dörren på glänt så de kunde springa in om de vart rädda.
Det gick jättebra till att börja med, men det spelar tydligen ingen roll hur försiktig man är. Kattja kom iaf inte in i onsdags :cry:

Men nu för ett tag sedan så tror jag att jag såg henne! :bump:
Hon satt under en bil vid grannens tomt, men det är mörkt ute så jag kan inte svära på att det var hon, men det var en svart katt med reflexhalsband, så det måste bara vara hon!! Hoppas det iaf och hoppas att hon är på väg hem nu!
(hon vart rädd när jag kom för nära och sprang och gömde sig inne på grannens tomt (som ser ut lite som en bilskrot...:smirk:)
säkert mycket skärrad efter nästan en vecka ute i det fria...

DSCF0265.jpg

Sv: Håll tummarna för Kattja!

Ja hoppas hoppas!
Ingen katt än iaf... jag har öppnat förrådsdörren (som är i andra delen av huset) och ställt in mat där.. hoppas hon går in där, hon verkar ju ha blivit skygg så jag är rädd att jag inte ska få tag på henne... :(
Ni andra som har haft katter på vift, har det varit någon skillnad på dem när de kommit hem igen?

Ja hoppas hoppas!
Ingen katt än iaf... jag har öppnat förrådsdörren (som är i andra delen av huset) och ställt in mat där.. hoppas hon går in där, hon verkar ju ha blivit skygg så jag är rädd att jag inte ska få tag på henne... :(
Ni andra som har haft katter på vift, har det varit någon skillnad på dem när de kommit hem igen?

Min Skrubby som är innekatt försvann ju ut för ett tag sedan.

Vi letade som idioter i 5 dygn, satte upp lappar och pratade med alla och tillsist gav det resultat och en kille ringde på måndagskvällen om att han hade en okänd katt liknade min på sin veranda.

Vi åkte dit och där var han.

Han kom direkt när vi lockade på honom, dock så fick killen inte alls tag på honom innan så han var skygg för andra men inte för oss. Bekanta röster antar jag.

Han hade gått ett par km genom skogen och hittat sig en tjej. Han VAR okastrerad då och nu verkar det bli småttingar av utelivet. :eek:

Men när han kom hem så var han alldeles precis lik sig, inte alls skygg men mycket hungrig!

hehe gulligt med bebisar :D
hoppas att inte min lilla vän har blivit med småttingar dock.. (skulle ha haft ett p-piller igår...)

Jag har sett henne igen iaf!! :bump: hon var här utanför på tomten, men som jag trodde så vågar hon inte komma fram eller in när jag lockar på henne... :( Men hon jamade (ynkligt..) när hon hörde mig, men sprang iväg iaf (lika hög som en iller...:crazy:)

Nu har jag lagt mat som lockbete in som ett spår genom dörröppningen och hoppas att hon vågar sig in i förådet... sitter i fönstret och spanar och hoppas kunna smita ut genom andra dörren och stänga in henne om hon går in...

Nån idé på hur man fångar en katt som inte vill bli fångad??:crazy:

hehe gulligt med bebisar :D
hoppas att inte min lilla vän har blivit med småttingar dock.. (skulle ha haft ett p-piller igår...)

Jag har sett henne igen iaf!! :bump: hon var här utanför på tomten, men som jag trodde så vågar hon inte komma fram eller in när jag lockar på henne... :( Men hon jamade (ynkligt..) när hon hörde mig, men sprang iväg iaf (lika hög som en iller...:crazy:)

Nu har jag lagt mat som lockbete in som ett spår genom dörröppningen och hoppas att hon vågar sig in i förådet... sitter i fönstret och spanar och hoppas kunna smita ut genom andra dörren och stänga in henne om hon går in...

Nån idé på hur man fångar en katt som inte vill bli fångad??:crazy:

Men vad skönt att hon är i krokarna.

Samtidigt som Skrubby smet ut så smet även vår äldre hanne ut, han är även han innekatt och mycket rädd för främmande människor.

Han är född vild, med oss hemma så är han helt normal men så fort vi får besök är han totalt borta.

I alla fall så smet han ju med ut i skogen, men han höll sig precis intill, vi hörde honom jama och han var rädd, mycket rädd, inte en chans att vi kunde fånga honom. Han svarade på våra lockanden men vågade inte sig fram till oss. dock så lyckade vi mota honom framåt huset och när han såg dörren så kutade han upp på trappen och snabbt som ögat var vi framme för att släppa in honom.

Väl inne så var han sitt vanliga jag igen.

Vore jag dig så skulle jag sätta mig ute på kvällen och vänta, kanske vågar hon sig fram om du sitter tyst och så kan du locka på henne, då hör hon ju en bekant röst.

En annan sak är att när du ser henne, prata med henne som du brukar men gå absolut inte emot, låt henne komma till dig, annars blir hon säkert rädd och smiter iväg, låt det ta lite tid, vänta är nog lösningen.

Håller alla tummar o tassar här på att du får in henne.

Va' söt hon är, påminner om min katt när hon var yngre :) Hoppas att ni får tag på henne.

Sorry, men måste bara skriva..
Så fruktansvärt lik hon var min lilla Lajlo!
Kika:
pic_show_id15737274.html

Avlägsna tvillingar! :D

Ja! gud va lika! :D

Jag fick inte in henne igår, såg inte till henne något mer heller... och inatt har det varit flera minusgrader ute... :(

Funderar på om man kan fånga in henne i en sån där kattfälla.. är det nån som har erfarenheter av det? eller vet var man kan få tag på en?

Kolla med de katthem som finns i närheten, de brukar ha fällor att låna ut. Ser ut som en trådbur där man ställer in mat och när katten smyger in slår luckan igen bakom den.

Funkar också med en vanligt trådtransportbur, om man fäster ett långt snöre i toppen på luckan, drar det genom taket, ställer in mat, väntar in kissen och sedan drar upp luckan. Men man måste vara lite snabb för katten går inte gärna in där igen om man misslyckats och skrämt den.

Men om jag var du skulle jag koka fisk med köksfönstret öppet när hon är i närheten och sedan ställa ut mat så hon ser det i garaget eller nåt. Hon lär ju vara hungrig.

Lægg lappar i brevlådorna

Alla ser inte lapparna på anslagstavlorna, eller så ser dom en katt
och tænker -kanske den som jag såg på lappen på ICA i førrgår...
och så lockar dom lite på den, men den ær skygg och så får det vara...
Dærfør ær det bættre att trycka upp en massa lappar och lægga i foks
brevlådor så har dom kanske kvar lappen då kissen dyker upp och kan ringa
med en gång!

Hej!

Samma sak hände mig när vi flyttade ut till landet för ngn månad sen, och med den katt som är mest social i vanliga fall!
Han sprang runt i området helt desorienterad, jamade som bara den när jag lockade på honom, men vågade inte komma fram.

Jag gick ut på promenader med de andra katterna och då följde han med, men ville inte gå in i huset. Till slut efter ngn vecka eller så så koma han farandes som skjuten ur en kanon, och sen dess har det inte varit några problem....
Kanske får du bara vänta ut din katt, kan du inte lägga ut ngt i garaget som luktar "hemma"? Det hjälpte på min!

Lycka till!

Hej
Det är skönt att höra att det finns andra som har varit med om liknande saker och att det har gått bra till slut :)
Jag har satt ut "hennes" bur och filt utanför dörren där hon brukade gå in och ut och ställer ut mat varje kväll, och den blir uppäten, men jag vet inte av vem, för det är en stor gul hankatt som går här också...
Idag var det faktiskt en granne som ringde och han hade sett en svart katt hos sig igår, så jag hoppas att hon är kvar i området (jag har inte sett henne igen)
Jag har även provat att gå med den andra katten i sele, och hon jamade och jag lockade med favoritgodiset, men den enda som kom var den gule...

Men nu har jag fått lånat en kattfälla som jag har ställt på samma ställe som jag hade kattburen tidigare. så vi får väl se vad vi lyckas fånga i den... en gul katt:smirk:, en vit katt (syrrans) en skata eller min lilla Kattja..
Vad tror ni?

Hon har kommit hem nu!!! :bump::bump::bump:

Helt plötsligt så jamar det utanför fönstret, jag trodde det var syrrans katt (som springer ut och in helatiden) så jag gick och öppnade dörren för att släppa in henne, men då säger syrran att hon redan är inne... jaha, vad kan det då vara för katt?? vågar inte riktigt tro att det är Kattja (väntar mig snarare att få se den gule..) men när jag öppnar fönstret och lyser med ficklampan i mörkret så sitter hon där och jamar för full hals! (och det var den smalaste halsen jag sett på länge! halsbandet hade blivit väldigt stort!)
Så nu hade hon äntligen bestämt sig för att det var dags att komma in igen, jätte kelig och jättemager...
Men hennes syrra kände tydligen inte igen den smalare varianten av sin syster utan vart flyförbannad.. så lilla Kattja får bo på toaletten och ta igen sig ett tag.

Eftersom hon är så mager så vågade jag inte ge henne fri tillgång på mat, utan hon fick lite burkmat nu, också tänkte jag ge henne lite till ikväll innan jag går och lägger mig.. vad tror ni? är det farligt om hon slänger i sig för mycket på en gång?

Och en till fråga.. hon är inte steriliserad än (men ska göras!) äter p-piller, men nu har hon missat 1 eller 2 med idag.. kan hon ha hunnit bli med ungar? om hon är det så är det väl inte bra om jag trycker i henne p-piller..?

Jag är så glad att hon är hemma!! :D:banana:

Vad roligt! Skönt att hon är hemma! :D

Ge inte så mycket mat tycker jag... magarna kan bli uppsvällda och det finns ingen chans att de kan smälta allt dom VILL proppa i sig :p

Och antagligen så har hon ju varit nu på ett kärleksmöte!
Min f.d. katt var borta ibland en vecka-10 dagar, sen kom hon hem och några veckor senare fick hon ungar... så kan nog bara gratulera dig till att blivit kattmamma :p

Åh vad härligt att hon kom hem!
Du kan kastrera katten även om hon skulle vara med ungar - bara det är i början av dräktigheten.

Lilla Kattja! Dumma kisse! Skönt att hom kom hem. Men nu är hon väl på smällen istället, jag skulle ta henne till veterinären med det samma.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 422
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
14 220
Övr. Katt Har varit sjuk och inte varit ute i trädgården på tre dagar. Vilket också innebär att jag på tre dagar inte har tagit den dagliga...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 491
Senast: Breaktown
·
Övr. Katt Hej! Upptäckte på morgonen när jag gick ut på tomten (vi bor intill skogen med några få grannhus runt om) att det låg kattpäls från...
Svar
12
· Visningar
5 166
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama