Håll ordning på din egen kropp!

the_connemara

Trådstartare
Jag är en av de som har stenkoll på min häst och oroar mig så fort han beter sig minsta avvikande men jag har tidigare inte ens funderat över min egen kropp. Alla snedheter har jag trott suttit i hästarna, de har alla blivit bättre med lite ridning (har typ bara ridit oridna, mindre utbildade hästar tidigare).

Tills nu när jag skaffade unghäst som var spikrak och komplikationsfri genom hela utbildningen. Då började jag fundera över varför det var så jäkla svårt att hålla huvudet rakt och varför min högra axel alltid strävar uppåt. Och jag gick till en kiro. Som spädde på mina fördommar lite, jag var spikrak i rygg o bäcken. Nacken däremot fixade han, och jösses :love:

Sedan dess har han fixat nacken en gång till, jag har haft svårt att tajma hans tider med mina. Och så var jag där förra veckan.

Sedan jag fått hem nya sadeln (inte mycket vettig ridning innan dess då sadlarna inte legat still och hästen vilat) har jag varit rädd att den är sned, begagnad som den är. Jag tycker den vill glida åt höger hela tiden. Vilket jag aldrig upplevt på min häst innan, han är inte sne öht, ingen av tränarna har hittills kunnat se vad han har svårt för vad gäller oliksidighet. Så jag var rätt orolig och det var så sjukt störande när den inte låg still!

Men så var jag hos krion förra veckan. Och jag var lite sned i mitt bäcken, inte mycket alls, men tillräckligt för att rätta till. Plus nacken då, som jag nu har tid att underhålla lite mer framöver.

Och sedan dess har ju sadelhelvetet legat prickstill över ryggen! Det yttepytte lilla han rättade till gjorde så mycket!

Så nu ska jag banne mig prioritera ming kropp lite mer än jag gjort tidigare, stackars häst om det lilla kunde göra så mycket :eek:

Så tänk på era hästar som troget bär er och försöker göra vad ni ber dem om, se över er själva oxå :)

Sv: Håll ordning på din egen kropp!

ja, visst påverkar det ju hästen enormt. Själv har jag en svag scolios, alltså lite sned i ryggen och har en mkt känslig häst och det är ju eg inte opptimalt. Men jag håller koll på både hans o min rygg hyffsat regelbundet (nu påminde du mig faktiskt om att jag borde gå igen)

Jag tror att det även finns många hästar med onda ryggar eller annat, snedheter på olika ställen m.m som har gått med det länge och ingen vet om det/kollar det för hästen har lärt sig ett annat rörelse mönster (vissa skador, snedheter m.m ger ju faktiskt inte hältor/stelhet förrän efter ganska lång tid)

Jag har tänkt så himla länge att jag borde gå till en kiropraktor och tänker ännu mer nu att det vore en bra idé...
Jag har jobbat heltid med hästar nu i fem år inte varit hos massör/kiropraktor en enda gång. Det är ju inte direkt snällt mot kroppen heller med hästjobb, med all mockning, ridning av vilda unghästar, avtrillningar och mycket annat ;)

Det märks ju också så tydligt när man rider flera hästar om dagen, alla hästar jag rider blir förr eller senare starkare i höger sidan tyvärr :(
Jag vet att det beror på mig och försöker alltid att tänka på att sitta rakt och hålla lika i både tyglarna, ändå får jag inte rätt på det.
Kan det verkligen göra sån skillnad att gå till kiropraktor? Borde helt klart göra det då inser jag nu...

Men det är väl ganska dyrt eller? Gissar ju att jag lär behöva en del behandlingar innan min stela rygg blir bra :angel:

Lite roligt, senast förra månaden hade jag massör till två av hästarna som kostade en del, kanske det skulle göra mer nytta om jag fixade till mig själv istället :p

Det där är jättevanligt tror jag. Jag ser många ryttare med snedheter och låsningar som trots det kräver att hästen ska gå bra.

Jag går till en kille som är kiropraktor och sjukgymnast 1 gång i v iom att jag har en whiplash och en massa nervskador som gör att jag blir spänd och låst och då även sned ibland.

Jag rider mycket bättre då jag gör detta och håller mig mjuk och genomsläpplig och rak. Om behandlaren går på semester är det kris och panik för mig. Jag har testat en massa andra behandlare då. Men ingen är lika bra som den här på att få loss saker på mig.
Blir det riktigt illa då så får jag jobba hästarna från marken helt enkalt. Jag sätter mig inte på dem om jag är sned i bäckenet. Möjligen på min egen och står upp under en utetur.
Jag vill inte sitta vare sig häst eller sadel sned.

Jag ääälskar min behandlare!:love:

Jobbar du med att mocka etc så blir du kanske starkare i höger om du belastar ojämt.

Mockar du och sopar åt samma håll jämt? Om du gör det, försök byta och gör halva jobbet åt andra hållet.

En bra behandlare ska kunna få loss det mesta och justera det mesta på bara något besök om du inte är allvarligt sjuk.

Att de blir starkare i ena sidan kan bero på din koordination med. Att du inte är stark och snabb och rörlig nog liksidigt. Öva på det med!:)
Alla är vi ju bättre i en sida, människor som hästar. Så du är inte ensam.;)

Nu är det säkert en korkad fråga egentligen, men hur märker man att man är oliksidig?

Jag upplever mig liksidig, mockar ganska ofta åt båda hållen även om det blir mer åt höger. Sopar gör jag ockå åt båda hållen, med dragning mer åt höger dock.

Hur märker man att man är sned?

Jag både mockar och sopar bara åt höger, har försökt åt vänster men det går så långsamt då, har inte tid till det ;)
Allvarligt sjuk tror jag inte jag är, jag är ju rätt stel och har nästan alltid lite ont någonstans, men har inte något speciellt problem med att göra olika saker.

Men hur hittar man en bra behandlare? Ska man gå till kiropraktor eller massör?
En kompis jag pratade med fick gå en gång i veckan i början sen en gång i månaden, nu lite mer sällan. Hon var nog bara sned och inget jätte allvarligt. Kommer inte ihåg vad hon betalade men jag räknade ut rätt snabbt att det skulle bli väldans dyrt med så många gånger.
Därför jag har inte har gått än...

Men räcker det ibland alltså med bara en eller två gånger?

Alla är oliksida på så sätt att man är starkare i ena sidan och att man är rörligare och mer koordinerad i ena. Det får man jobba med och försöka träna bort. Man jobbar med styrka och man jobbar med koordinationen. Du kan också behöva stretcha lita olika.

Men om man är sned i bäckenet pga låsningar så kan man sitta sin häst sned och störa dess rörelser. Om du ligger runt 15 min på hårt underlag/golvet på rygg kan du be någon kolla om dina ben ser lika långa ut eller/och om dina höftben ser ut att vara i samma höjd.

Du kan också känna efter hur dina sittben är placerade i sadeln då du rider. Känner du inte sittbenen tydligt kan du luta dig bak och dra upp benen framför dig böjda och ut från sadeln så att endast rumpan vidrör sadeln. Då trycks de ner i sadeln och känns tydligare.

Är du låst kan du behöva hjälp att lossa låsningarna av sjukgymnast, naprapat eller kiropraktor tex. Oftast behöver man muskulär behandling utöver manipulerandet av lederna för att inte musklerna genast ska dra tillbaks låsningen.
Och du kan sen underhålla mjukheten genom stretching och att försöka belasta liksidaigt och inte spänna dig i onödan. Svårt!:D

Om det går så mkt långsammare så kan du nog räkna med att inte kunna rida liksidigt. Kan du göra allt tex borsta tänder, spela piano, sopa, mocka etc så kan du rida hästarna jämnt. Och de blir inte stelare/svagare i ena sidan.
Annars får du nog stå ut med det.;)

Ja det kan räcka med en gång. Men många behandlare är inte bra nog alt vill tjäna mer pengar. Så då får man vackert gå fler ggr. Det beror också på vilken behandlingsmetod de har. Det finns massor med olika skolor tom inom samma yrkesgrupp.

Jag vet tyvärr inte någon bra annat än här i Stockholm. Man får nog bara testa sig fram.

Hmm, ja du har ju rätt såklart, men har man 10-15 boxar att mocka på morgonen, som jag har vissa dagar, vill man bara bli klar så fort som möjligt så man kan göra annat.
Men jag ska faktiskt försöka och se om jag kan lära mig :)

En fråga till :D
En naprapat, är det någon som både är kiropraktor och massör, alltså som både rättar till snedheter och också jobbar med musklerna?
För det känns som det är det jag skulle behöva, jag är nog rätt spänd i alla muskler också och då hjälper det ju inte att jag är rak...

Nej en naprapat jobbar med både muskler och skelett/leder. Men de har som jag förstått det lite mindre utbildning inom "hårddelarna". De har också en annan syn lite på problem och problemlösning än kiropraktor tex.
Här kan jag ha fel om utbildningstid/kunskapsnivå. Det är inte min fält riktigt. Dressyr och rörelser i kroppar är jag bättre på än sånt här.:p

Ush då:(

Försöker ta vara på min kropp så mycket och så ofta det går, exempelvis brukar jag vara ute och jogga, styrketräna en del för att stärka dels min rygg eftersom jag har haft och har problem med den.
Försöker även äta rätt , men ibland blir det lite för mycket godis:p..

Ja, detta skulle fler ha i åtanke. Jag har tränat balans och harmoni i många år och är väldigt centrerad över hästen. Nödvändigt sedan jag opererat höger ben, arm och axel några gånger så musklerna är mindre på den sidan.

Jag ser över mig själv hela tiden.. håller på lite med centrerad ridning, super bra! Det handlar mest om ryttaren och vad man ger för signaler till hästen.. "kom på" sist jag red kurs att jag vek mig en aning i sidan .. och det är det som gör att min sadeln glider lite åt sidan och inte en sne häst..
Jag är också lite stel i mitt högra ben, märkte jag också på kursen .. Men att ta lektion för någon som är utbildad i centrerad ridning är jätte bra! kan jag verkligen rekommendera!

Idag har jag prøvat att gøra allt omvænt mot vad jag brukar før att træna min kropp lik på båda sidor.
Det jag brukar gøra med høger hand har jag gjort med vænster och tværtom.
Allt har gått dubbelt så långsamt att utføra och huden i min vænstra hand svider.
Blev trøtt jætte fort i vænsterarmen trotts att jag styrketrænar regelbundet.
Allt jag skrivit med penna ær knappt læsligt.
Att rida med pisken i høger hand kænndes hur klumpigt som hælst.
Jag ska fortsætta med detta ett tag till tror jag.

KL

Det här känner jag igen, efter diverse skador och förslitningsskador så ser jag till att hålla efter min kropp så bra det bara går! (men när man är trött och har barn så blir det ofta tyvärr ändå prio på alla andra...)

Dock går jag regelbundet till en sjukgymnast som också är osteopat(rekommenderas starkt, dom är super och jag har gått till dom istället för naprapat etc. i många år nu när jag upptäckte att dom 'fanns')

Som tur är har jag utbildning i rehab och personlig träning/ uppbyggning själv, så förstår mig på rörelsemekanik och skador ganska bra, men det gör ju ingen skillnad när man inte orkar elelr har tid.

Och ironiskt nog sitter jag här med rehab på min ny häst, ledskada på knät, och rehab på höger axel (också ledskada) och inflammation i handleden (så kan det gå när man har gamla skador och får hästar på boxvila= för tugnt mockande)

Så det här var ju en bra tråd för att påminna mig om att vara ännu nogrannare nu med mig själv när han ska sättas igång :)

*skuttar iväg och gör 10min yoga innan jag ska sova nu...*

Ja, det är det som är så fint med att kunna jobba hästen mycket från marken, så ser jag ju vad HAN kan, kan han det sedan inte med mig på = mitt fel :idea:

Har själv länge försökt få hjälp av kiro/nap eller liknande då jag varit säker på att jag inte är som man ska i kroppen.. Ska nu börja rida in unghästen och vill INTE förstöra honom också (äldre unghästen har fått diagonala spänningar efter inridning) och tillslut hittade jag en nap som justerade mitt bäcken.
Och SE, plötsligt glider varken ryttare eller sadel i sidled :idea::banana:

Det är verkligen jätteviktigt att vi som ryttare både lär oss egen kroppskontroll, samt att vi är rimligt liksidiga och raka, innan vi börjar begära detsamma av våra kära hästar :bow:

Men det är väl ganska dyrt eller? Gissar ju att jag lär behöva en del behandlingar innan min stela rygg blir bra :angel:

Det behövs oftast inte så många behandlingar för att rätta till snedheter. Det stora arbetet ligger hos en själv att sedan underhålla kroppen dvs stärka de muskler som är för svaga, stretcha de som har en tendens att bli förkortade och gärna lite massage då och då för att lossa på spänningar.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
5 369
Senast: Fibusen
·
Hästvård Min häst har känts stel och lite ovillig i ridningen senaste tiden. Har haft ut ET som har konstaterat att han har väldigt ont i nacken...
Svar
6
· Visningar
2 428
Hästmänniskan Hur gör ni när motivationen tryter? Tävlingar är inställda på obestämd tid. De tävlingar jag sett fram emot sedan förra året är...
Svar
5
· Visningar
714
Senast: krus
·
Hästmänniskan jag la av det här med hästar för ca. 3 år, när jag tog beslutet att ta bort honom. De första 2 åren jag hade hästen, letade jag efter...
Svar
9
· Visningar
1 498
Senast: vildeld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Dagens nagellack!
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur