Halkat omkull

majola

Trådstartare
Här har det rgnat underkylt regn hela eftermiddagen och sedan kom det snöblandat regn. Det har snabbt blivit snorhalt med andra ord... När jag skulle ta in hsätarna for Gammeln omkull rejält och kunde inte resa sig för han låg förstås på en isfläck. Efter ett tag fick han dock fäste och kom upp, men då ville han inte sätta ner h.b. Jag fick ont i magen, som ni nog kan förstå...

Det var pappa som höll honom, och jag sa åt honom att vänta ute med den hästen tills vi tagit de andra och kunde komma och hjälpa till. Men när vi i snigelfart började gå in med de andra hästarna så trippade Gammeln med. Han linkade inte vad jag kunde se, men såg inte direkt spänstig ut.

Inne i boxen var han klart irriterad när man tog på låren båda bak, faktiskt så att han vevade med bakbenen (vi snackar alltså om världens snällaste häst som *aldrig* under de 13 år som jag har haft honom har sparkat mot någon). Runt hasen h.b. kändes han lite konstig, som om något satt "löst" därinne. Jag svimmade nästan.

Irritationen kring bakbenen avtog dock allt eftersom. Jag fick ta och stryka honom överallt, men han var väldigt spänd. Gjorde en ansats att rulla sig, men ångrade sig och började äta istället. När han stod och belastade bäda bakbenen jämnt så kändes de normala, möjligen något uppdriven h.b. (men det kan han bli på vintern och det var inget markant). Ej öm. Något varm lågt i alla fyra.

Nu har han fått på sig ett varmt torrt täcke och så får han vila några timmar sedan ska jag titta till honom igen.

Vad säger ni angående benet? Kyla eller värma? Stödbandage (stallbandage alltså)? Övrigt?

Är han sämre om några timmar så ringer jag förstås veterinären.

Sv: Halkat omkull

Jag tycker faktiskt att du ska ringa vetrinär direkt eftersom han betedde sig så konstig innan. Lycka till :smirk:

Qyenn97 skrev:
Jag tycker faktiskt att du ska ringa vetrinär direkt eftersom han betedde sig så konstig innan. Lycka till :smirk:

Beteendet är ganska normalt för när de far omkull och dels lite tappar luften och dels slår sig. Jämför själv med om du halkar och ramlar, du går milt sagt udda de närmsta tio minutrarna.

Frågan är ju om han 'bara' fått en muskelsmäll eller fått värre problem med, men det brukar visa sig närmsta tiden. Var beredd på att han kan vara VÄRRE imorgon dock, pga stelhet och ömma muskler etc.

Jag skulle värma om det går.

Han var betydligt bättre efter att han stått inne några timmar. Vände utan problem på liten volt, slog inte när man tog på honom osv. Han hade inga broddar (eftersom halkan kom så hastigt), men det gick bra att brodda honom runt om, men han blev lite trött i h.b.

Spänd i muskulaturen v.b. och lite h.b. men inte direkt öm.

Som Alexandra skriver så kan man ju själv bli lite omskakad när man ramlar och kanske fick han en nervsmäll på benet. Jag håller självklart koll på honom de närmaste dagarna.

Skönt att han mår bättre! Jag kanske är lite väl nojjig, men håll koll...

Fick lite ont i magen när jag såg rubriken... Min vackra Diva fick nämligen somna in i morse, efter en vurpa i snövädret i förrgår...hovbensfraktur :(.

Jen80 skrev:
Skönt att han mår bättre! Jag kanske är lite väl nojjig, men håll koll...

Fick lite ont i magen när jag såg rubriken... Min vackra Diva fick nämligen somna in i morse, efter en vurpa i snövädret i förrgår...hovbensfraktur :(.

Neeeej =/ Jag beklagar =/

Jag får ångest överlag efter sådana här trådar jag, så lätt det går åt skogen. (För att inte TALA om vilken ångest jag har att släppa ut en redan skadad Kele på den här glashalkan)

Inte jag - jag skulle kyla på en akut skada för att minska blödning, svullnad och smärta. Vanligaste problemet vid ett fall är en krosskada i muskeln dvs vad vi människor skulle kalla en lårkaka eller ett rejält blåmärke.
mvh
Lejonelle

Alexandra_W skrev:
Neeeej =/ Jag beklagar =/

Jag får ångest överlag efter sådana här trådar jag, så lätt det går åt skogen. (För att inte TALA om vilken ångest jag har att släppa ut en redan skadad Kele på den här glashalkan)
Usch ja, det var inte kul....djurambulans och hela köret på kvällen... :crazy: . Framöver kommer jag också att få ångest över såna här trådar, nu när jag vet hur lite det krävs för att det ska bli stora skador...
Ge dina vackra en morot var från mig och Diva idag! :love: Och be Kele hålla sig på benen ;)

Jen80 skrev:
Usch ja, det var inte kul....djurambulans och hela köret på kvällen... :crazy: . Framöver kommer jag också att få ångest över såna här trådar, nu när jag vet hur lite det krävs för att det ska bli stora skador...
Ge dina vackra en morot var från mig och Diva idag! :love: Och be Kele hålla sig på benen ;)
EN morot var? Hallå, det är julafton, de har ett KILO var i kylskåpet. Men jag ska skriva ditt och Divas namn på en var åt dem =)

kan tänka mig det var otäckt, valde du (du får säga till om du inte vill prata om det) att ta bort ändå, eller var det så illa fraktur att det inte fanns annat att göra? Usch, du har väl haft nog med otur (du med) tycker man..

Haha...tack! :grin:

jDet var lite blandat....men efter att jag och veterinären pratat igenom allt kom vi fram till att det var lika bra att låta henne somna in. Det var verkligen inte den minsta fraktur han sett, och dessvärre var det en lös benbit i leden, som skulle gjort allt mycket svårare. Dessutom var det Stor risk för pålagringar.. Det var även långt ifrån säkert att hon ens skulle bli ridbar, knappt promenadhäst :(. Hon fick naturligtvis stanna kvar på djursjukhuset, och gipsades samt skoddes dagen efter. De Trodde att det skulle hålla, om hon höll sig stilla. Dvs MINST 4 månaders sträng boxvila (förmodligen mkt längre) - enda gången hon skulle få röra sig var när hon åkte tillbaka var sjätte vecka för att gipsas och skos om....fick inte ens gå ut när jag skulle mocka. Diva var en...Diva. Med ett sjujävla humör. Jag visste att hon inte skulle klara av så lång boxvila, så jag frågade runt lite...och alla tyckte som jag. Framförallt de som träffat henne själva sa att jag skulle låta henne somna - de visste hur hon reagerade. Ringde veterinären igår morse och sa att jag ville låta henne somna...och han höll med. Fick igår kväll reda på av stallägaren, som varit inne och hämtat svans samt hennes grimma, att de fått ge henne lugnande hela morgonen - blev inte lugn förräns hon fick dropp. Och då hade hon inte ens stått ett dygn....så jag visste att det blev rätt. Risken hade annars varit att hon slått sig sönder och samman i boxen (frakturen var på vb. och hon vevar Gärna med bakbenen när hon är uttråkad..), kanske slagit upp gipset gång på gång....eller varför inte smälla ett gaffelben? Nej, hon fick somna....bäst för hennes del. Hur jävligt det än kändes att behöva besluta om det.. :cry:

Jo, det räcker med otur nu...för oss båda!!!

Jen - jag anser också du gjorde helt rätt, så lång boxvila, på den hästen (efter vad du beskriver) och så den kassa prognosen. Jag hade gjort exakt samma sak!

Hoppas du slipper mer elände nu!

*kram*

Skönt och höra att fler tycker som jag... Första tanken var att det Här ska hon fixa! Fyra månader är ju ingenting egentligen?! :idea: Det hann väl gå två timmar eller nåt, då insåg jag att det nog inte skulle gå. Ordet "nog" försvann fort ur mina tankar, hon skulle inte klara det... Så det var bara att vara duktig hästägare, en gång till :crazy:

Stor julkram från skåneland!

Stackars, stackars dig! Härifrån skickas massor med kramar och varma tankar! det är verkligen otäckt hur fort det kan gå. Jag tycker också att det var rätt beslut du fattade.

Min mår fortfarande ganska bra, rör sig lite stelt och försiktigt, men det är ju fortfarande väldigt halt så det är inte så konstigt. Vi har bytt hage åt dem så de får gå i en sommarhage med något bättre underlag i alla fall.

Liknande trådar

Hundhälsa Får varna för ett långt inlägg.. Behöver skriva av mig och samtidigt få råd från andra hundägare.. Har en jack russel tik som är 12,7 år...
2
Svar
26
· Visningar
6 347
Senast: Maddix24
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 692
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III