Halkar med bak (skofråga)

Corax

Trådstartare
Jag skodde min häst fram nydligen. Innan hade hon inte halkat märkvärt.
Men nu när jag var ute och red så halkade hon till Ordentligt med bakbenen flera gånger.
Kan detta bero på att hon är mer oförsiktig med fram med tanke på skor/broddar så att hon slarvar med bak?

Bör jag få på henne bakskor också?

Sv: Halkar med bak (skofråga)

Corax skrev:
Jag skodde min häst fram nydligen. Innan hade hon inte halkat märkvärt.
Men nu när jag var ute och red så halkade hon till Ordentligt med bakbenen flera gånger.
Kan detta bero på att hon är mer oförsiktig med fram med tanke på skor/broddar så att hon slarvar med bak?

Bör jag få på henne bakskor också?

har jag fattat det rätt att hon har skor fram nu med broddar men är barfota bak? iså fall kan det mycket väl vara så att det är som du säger att hon är säkrare på sina framben att inte bakbenen "hänger med" riktigt. vet inte riktigt hur det är hemma hos dig men snön å isen kanske är borta inom kort så det är lite drastiskt å sätta på bakskor? annars kan det kanske vara en lösning.... får väl testa dig fram lite!:d

Jajjamen, du har förstått rätt. :)

Vi har ju massvis med snö och som det är nu verkar den kunna smälta bort lagom till midsommar eller så. :smirk: *suck*
Självklart kan jag vänta och vara i ridhuset lite mera, men det är så tråååkigt.

Jag skulle sko bak med. Jag skor aldrig bara fram när det är halt. Och jag har upplevt det du beskriver när de bara har tåbrodd bak. De har inte 'fullt grepp' med bak, men har det med fram och kliver på ordentligt där, och så halkar de bak. Efter några veckor blir de korta och spända i steget istället.

SÅ jag skulle absolut sko bak också, om du vill kunna rida ut (och det råkar jag ju veta att du vill *hehe*)

Nu borde det ju inte vara SÅ länge kvar tills snön och isen försvinner, men vem vet liksom..

Ja jag ska ringa och prata med hovis... Höra om han har tid den närmsta veckan. Annars får det helt enkelt vara då jag ändå blåst av 3-års...
Får passa hennes bakdel med massage osv tillsvidare i så fall.

:) Brukar har mina oskodda vinterhalvåret, men detta året gjorde jag som du, sko, snösulor och broddar fram...0ch oskodda bak....pga av att hästarna tränas mer denna vintern...skulle testa hur det funkade......

Jag tycker det funkat himla bra, men visst blir det lite halt de första 100 meterna innan man kommer ut på skogsvägarna, om plogbilen nyligen kört där.....Längtar till våren:love: ;)

Av många anledningar...
För det första att jag inte riktigt har råd.
För det andra att jag inte tycker jag är tillräckligt duktig för att visa henne själv (samt att det blir för dyrt om min tränare ska visa henne).
För det tredje att jag inte vet om jag hinner klart.

Sen vet man ju aldrig. Under sker ju trots allt. :)
Blir vi färdiga och hon går bra med mig så måste man ju bara åka. :D

klart du skall vara med om hästen blir redo!
jag som tänkte göra tvärtemot vad jag ville i höstas... nu ska jag visa själv!
kan jag så kan du:D !
vad är det du känner att ni behöver träna på speciellt?

angående skoningen; slå på bak också, så hon kan röra sig obehindrat!

Senast ändrad:

Jag är redan så nervös för 3-års att jag håller på att gå sönder. Men är hon inte redo skiter jag i ridningen.

Men kan jag välja att visa henne själv i ridningen och sedan ha någon annan som visar henne för hand? eller måste det vara samma person rakt igenom?

Jag är lite i samma sits som du. Ska sko min fyraåring för första gången fram på fredag. Vet inte om det är lönt med sulor då det glunkas om att våren ska komma i nästa vecka. Får höra vad hovis säger.
Men när man ser all snö här så låter det otroligt.

Ett alternativ är ju att vänta ett par veckor med att sko. Min är inte igång och vi har inte mer än en visning till sommaren (WPB).
Och då är det i alla fall ingen snö:idea:

du kan ha en som visar vid hand och en som rider!
nu har ni gjort mig ännu mer nervös... kanske ska låta någon annan sköta det hela...?

Min fick ju sulor fram. Men jag kommer inte att ta sulor bak om hon skos nu på måndag (pratade med min hovis).
Men jag har inte bestämt mig än... :crazy:
Men som jag sa (tror jag; senil)så ska hon ju ändå skos bak nästa gång. Då spelar det väl ingen roll om hon får bakskor nu liksom. Tänker jag...
Men jag är förbedrövligt orolig över alla broddar man måste ha i bakskorna. :(

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 101
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 538
Senast: Lavinia
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 288
Senast: Miingla
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 162
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar