HÅL OCH SPRICKA I HOV - vad tror ni att det är?!

M

MammaHelena

pic_show_id26568071.html

pic_show_id26568072.html

Hej alla :p . Efter en ridtur har då detta uppkommit - ett hål !!! Hovslagare kommer i morgon och för säkerhetsskull kommer även veterinär at titta på det på måndag i samband med vaccination men det är alltid intressant att höra vad andra har för erfarneheter kring området "håliga hovar", så vad tror ni att det kan vara?
Ponnyn ömmar inte och det kommer inte ut något var - ska köpa tjärspray under dagen då vi har rekommenderats detta.

Tilläggas kan att denna hov har varit fixerad i över ½ året, därefter har den varit skodd med vanlig ringsko och sedan tre veckor tillbaka, skodd med vanlig remontsko (lite längre för att fortfarande ge ett stöd åt trakterna). Hoven har under väldigt lång tid vuxit "uppåt" och är 1½ storlek mindre än övriga hovar pga av fixeringen (ringsko med totalt 6/8 tåkappor pga. hovbensfraktur). Så hoven är ful het och hållet men något hål har den aldrig haft - förrän nu!!

Med vänliga hälsningar / Helena

Sv: HÅL OCH SPRICKA I HOV - vad tror ni att det är?!

Jag har ringa erfarenhet av detta, men nog ser det ut som om det är en hålvägg som spruckit upp.

Sådär hade min förra häst titt som tätt. Hovis var aldrig orolig!
Det är väl det att det är lite mjukt, lite röta, som har väcxt till där under, och plötsligt öppnas det upp, och då blir det ett hål. Jag gjorde inte så mkt mer än ha på tjära. Frågade hovis upprepade ggr, men han sade att det är ingen fara! Själv var jag nojig såklart! Men det uppkom rätt ofta, så jag vande mig.

Ditt svar lugnande mig * tack* , vi skickade mms bilder till vår hovslagare igår och hans reaktion var inte direkt upprörande och bara för att lugna oss lite extra kommer han och kikar på det i morgon eftermiddag.
Är väldigt nojig nu mer, speciellt när det gäller höger bakhov....men men..... det känns bra att det finns fler nojiga personer där ute och att det inte bara är jag :grin:

Vi hade en unghäst som såg ungefär likadan ut.
Var en gammal hovböld som växt ut. Vi blev rek. att spruta in såpvatten för att göra rent, och därefter in med idomin/socatil blandning, minst 2 ggr per dag. Hon blev bra på någon månad. Hon markerade dock när hon rörde sig,men så snart detta var utläkt gick hon rent igen.

Bäst är att blanda såpvattnet i en ketchupflaska för att lätt kunna spruta in :)

En stråle skall aldrig växa ihop som det gjort på din häst. Den skall alltid var öppen för att kunna ge hoven flexibilitet och för att röta inte ska få fäste lika lätt.

Du behöver inte oroa dig över hålet, det är hoven själv som talat om att nåt måste göras. Det finns röta i hoven vilken går ganska långt ner om du kikar på springan mot ballarna. Under hålet ligger nu en luftficka och där har det troligen legat en infektion och grott också som nu öppnat upp sig varpå hålet kom. Skönt för hästen för det kan ha gjort ont när den legat inkapslad, även om stråltrycket kanske inte är så stort då strålen ligger långt under skoytans höjd..
Se bara till att hovis skär upp och helt rent och sen håller efter så slipper ni sånt i framtiden.

Senast ändrad:

Ketchupflaska var smart * det ska jag lägga på minnet*

Jag ser två "hål"...

Ett i strålen.. skulle tro att det egentligen bara handlar om att renskära den bättre. Kanske ha den blivit sådär iom specialbeslaget? Bör iaf inte vara någon fara om inte hästen är öm när man trycker där.

Sedan ser det ut som att "nagelbandet" har släppt på sidorna om ballarna.. Man skulle ju vilja peta lite för att säga vad det är, skulle ju kunna bara vara att nagelbandet släppt pga blöta och att hoven har en för dagen onaturlig form... Eller så är det en liten böld som öppnat sig där. Känns som ett ovanligt ställe bara kanske?

Som sagt kan det vara skönt att hovis kommer och kikar, men är den inte halt så är det nog ganska lugnt!

Jag skrev aldrig att under perioden med ringsko, var även ponnyn helsulad för att dämpa stötarna vid belastning/nedslag. Sulan åkte av med buller och brak när de visade sig att området runt strålen börjde att "grusa" sig och lukta litegranna mindre näsvänligt (ej stinkande)
Hovslagaren hade på något medel och sade att det inte skulle finnas någon större risk för att förloppet skulle förvärras eftersom vi hade upptäckt det i ett tidigt stadium.
Idag "grusar" sig inte området men ja, strålen har fått en svampaktig/gulaktig färg och är som du beskriver ihopväxt men ponnyn har inte ömmat eller gått "knasigare" än vanligt (hon har "en hel del" fysiska ojämnheter efter all tid (8 månader+) i sjukhage) men det kan ju bero på att strålen ligger under sko ytan som du beskriver. Vi brukar verka med cirka 4 veckors mellan rum (just denna hov bara) och det var två veckor (jag skrev tre i först inlägget men nu kollade jag upp det i kalendern) sedan hovslagaren var ut sist...men nu kommer han IGEN :bow: undrar om man kan få klippkort...var 10: gång gratis?!

Men jag är i alla fall grymt imponerad av att du såg strålen "Sissu" Respekt till dig :D

/ Helena

Vi var beredda på en hel del konstigheter med denna hov eftersom den under en väldigt lång tid inte tillåtits att vara flexibel och normalt funktionabel. Men eftersom vi inte märkt av några större konstigheter och inte heller varit igångsatta under någon längre period (skritt, skritt, skritt med nyligen små, små inslag av trav ca 30 meter/gång - så länge inte ponnyn fått bestämma *ha ha*) har ju inte heller belastningen varit densamma som vid vanlig motionsridning. Visserligen flyttar ponnyn över all vikt till sin vänstra sida men det kan lika gärna bero på att det är en vana, för det är den sida all bestning har legat på under de 8 månader hon varit i vila. Eller så kanske hon har känt ett tryck, ömmat eller liknande....nu börjar man att fundera lite......

Det är då skönt att hovslagaren kommer i morgon igen - han ställer verkligen upp för oss i ur och skur - ibland är det ett under att han inte har bytt nummer för vi (hmm...jag) ringer lite stup i kvarten för diverse ärenden gällande denna hov. Ha ha....

Men kan sådant här synas på röntgen? Om det skulle kunna vara en böld el. likande och om den legat där ett bra tag? Vi röntgade hoven den 28:e januari och allt såg finemang ut. Tänker på att en liten skugga el. liknande borde ha synts och som veterinären då skulle ha reagerat på.

Hoppas i viket fall som helst att vi har en ponny som kan ridas till helgen (lördag) för då ska vi få rehabiliteringsövningar som ska hjälpa ponnyn att balansera upp sig, stärka och bygga upp sig igen. Vi och ponnyn är i ett stort behov av det.

Svårt att säga. Det ser mer ut som om den håller på att byta ut Strålen.
Det lär hovis märka när han trimmar den.

Det tycker jag också. Det brukar bero på att något hänt i hoven tidigare. Ofta en böld till exempel. Det andra hålet kan vara av en gammal hovböld, om det inte är så att hästen haft en skada i kronranden ett bra tag tillbaka (i somras/höstas troligen) som växt ner och det har skapats ett hålrum där. Nu när det är så långt ner går det sönder och hålrummet syns.

Ser inget onaturligt i hoven alls utan bara en helt vanlig följd av hur den varit skodd och blivit verkad. Hade den haft en böld så borde röntgen visat nånting alt. du borde haft fler riktiga hål. Att det släppt kring ballarna är också bara en reaktion utifrån hovens form och mekanik.

En röta kan dock ge tillräckliga obehag för att hästen skall ändra sitt rörelsemönster så kanske ni borde ge er på den ordentligt. Kanske finns det lite i alla hovarna och då är det ju svårt att säga vad som gör att hästen kanske inte rör sig helt OK. Den skadade hoven och dess bieffekter eller röta.

Många hästar undviker tryck och belastning på det som är ömt, så skulle den ha känningar så vill den gärna inte sätta ner trakten först ordentligt utan lägger mer vikt framtill i hoven (är även lite verkningspåverat)

Det är ändå ganska enkelt att få bort bara man håller efter det ordentligt.

Denna hov är ett bra ex tycker jag. Superäcklig efter 7 veckors skoperiod, rötan går djupt ner i strålen och hela ballområdet och stråle är ihopdraget. Han ömmade ganska mycket när skon togs av. Har blivit så här för att det var svårt att hålla efter med skon på så ofta som man behöver.

26555038.jpg

Efter nån vecka, rötan bättre man klyftan för djup än och ömfotat plattfot.

26555035.jpg

Efter två månader så ser det ut så här. en frisk fin hov som börjar att forma om sig och är idag i stort oöm.

26555034.jpg

Det där lär vara gjort av en barfotaverkare iom rundraspning hela vägen runt ända in till vita linjen trots nedverkning. DÅ lär den ha varit öm:eek:

På nedre bilden ser man att den går på sulan iom att den har slitit så mkt av det som återstog av hovväggen.
en sdn häst ska endast ridas på mjukt underlag- om man envisas med att det är skon det är fel på.:crazy:

Tycker att det mest ser ut som eftersatt hovvård- alldeles för långt skointervall för att hoven inte ska försämras till det sämre. Första bilden.

Ja den hade behövt kanske 2-3 veckors skoningar om man ska va riktigt noggrann. Men å andra sidan så hade det inte ens funnits nåt att spika i till slut då eftersom hovarna tog så mycket stryk av just skoningen och växte inte åt nåt anant håll än framåt. Provade med 5 veckors intervaller och ibland 4 men det hjälpte tyvärr inte.

Nä den är inte nedverkad det minsta, han hade så platta hovar tunna hovar. Är endast taget runt om eftersom han var utfluten, för att få bort dragning av lamellranden. Den har inte slitit något direkt på den bilden av hovväggen, den är rundad så just för att inte slita och få negativa dragningar i dagsläget.
Å tyvärr så är det ingen barfotaverkare som raspat, snacka om förutfattade meningar.

Denna ponny har haft platta fullblodsfötter och varit väldigt ömfotad i tre års tid och haft röta och hovar som fart iväg både hit och dit.

På två månader har hästen blivit oöm, börjat att få en skålning av sin hov, sulan börjar att bli tjock och hela hoven är på väg att bli frisk. För mig betyder det väldigt mycket att äntligen ha en häst med friska hovar och som rör sig lika obeindrat med som utan skor.

Så du kanske ska ta det lite lugnt med dina påståenden som i detta fall endast innehåller felaktiga gissningar från din sida.
Tyck va du vill, men ska du påstå saker så ha gärna belägg för dem.

Senast ändrad:

Ja inte är det samma hovis som har gjort arbetet.
En plattfotad häst ser inte ut som på bild 1 efter 7 v.
det flyter ut o växer inte på höjden så som på den.
Den är bara för lång i tån.

Är endast taget runt om eftersom han var utfluten, för att få bort dragning av lamellranden
Hur menar du?
Man ser en radikal verkning från bild 1 till nr. 2.

Lamellvidgningen beror nog mer på bärrandsröta- pga eftersatt hovvård.

Återigen så har du så fel du bara kan ha. Men för att inte förstöra denna tråd som handlade om röta och hål så tar jag dig via PM istället.

Ja inte är det samma hovis som har gjort arbetet.
En plattfotad häst ser inte ut som på bild 1 efter 7 v.
det flyter ut o växer inte på höjden så som på den.
Den är bara för lång i tån.

Hur menar du?
Man ser en radikal verkning från bild 1 till nr. 2.

Lamellvidgningen beror nog mer på bärrandsröta- pga eftersatt hovvård.

Min pålle har visat hälta under vintern. Ingen värme, ingen svullnad och en marginellt starkare puls. För någon månad sedan hittade jag en hårfin linje mitt i strålen. Satte hovkratsen emot och den sjönk in i strålen. Så då också ett hål vid mittstrålen, liknande den på din pålle. Rensade ur, skar rent och behandlade med "rengör strålen". Nu kör jag med trätjära då det är såpass blött i backen att strålarna ser ut som h-vete. Sprickor hit och dit.

Så som jag ser det har din pålle strålröta. Behandla så blir det snart bra.

Du låter säker, men det är tyvärr så att du cyklar en del. :o Naturligtvis kan det vara en böld, jag har sett liknande flera gånger. Det kan även vara annat som en tidigare skada i tillväxtzonen. Är du hovslagare eller expert på annat sätt? Det är synd när du går ut som något du inte är.

Liknande trådar

J
Hästvård Igår när jag kom hem efter en ridtur upptäckte jag en 4 cm spricka på min hästs hov. Den löper horisontalt lite högre än mitten på...
Svar
5
· Visningar
2 351
Senast: Juliae
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka