HÅL OCH SPRICKA I HOV - vad tror ni att det är?!

Sv: HÅL OCH SPRICKA I HOV - vad tror ni att det är?!

Det där lär vara gjort av en barfotaverkare iom rundraspning hela vägen runt ända in till vita linjen trots nedverkning. DÅ lär den ha varit öm:eek:

På nedre bilden ser man att den går på sulan iom att den har slitit så mkt av det som återstog av hovväggen.
en sdn häst ska endast ridas på mjukt underlag- om man envisas med att det är skon det är fel på.:crazy:

Tycker att det mest ser ut som eftersatt hovvård- alldeles för långt skointervall för att hoven inte ska försämras till det sämre. Första bilden.

Jag håller helt med och ser samma som du.

Så här års kör jag mest bil är för osäkert att cykla!

Men du får jättegärna skicka pm och tala om vart jag cyklar, (eftersom jag inte vill förstöra för TS och komma från grundfrågan). I fråga om min ponnys hovar eller i frågan om TS häst har kraftig strålröta och att detta orsakat hålet.

Sista meningen förstår jag inte heller. Var har jag gått ut med att vara det ena eller det andra eller kanske båda två? Om jag förstår dig rätt så får vanligt folk inte vara säkra, inte uttala sig och dela med sig om de har en kunskap eller en vetskap. Men borde inte det gälla alla då? Även kanske dig själv och de du håller med som är så säkra på sin sak i denna tråd helt utan att vara vare sig hovis eller expert.

Senast ändrad:

Jag inser att jag inte lät trevlig men jag reagerade på din ton mot axel en del. Ber om ursäkt för det.
Det andra var att du säger helt säkert att det är röta, men det kan även finnas andra förklaringar, menar jag. Tidigare böld kan bilda hålrum som ser ut så, till exempel. Även fd skador i tillväxtzonen där jag själv har ett aktuellt exempel då hålrummet kommer ner i hoven och väggen släppt på liknande sätt just där. (det hör till ämnet så jag svarar här)
Där jag håller med axel är gällande bilderna, det ser i första hand ut som bristande hovvård, helt enkelt. Samt håller jag med om nedre bilden och axels kommentar där.

Precis som sissu säkert säger att det är röta så säker du lika säkert påståenden om sissus bilder.. Förstår inte alls ditt resonemang.
Kan personligen intyga att sissu INTE är okunnig i häst och hovar!

Jag skulle gärna se bilder på vad du anser är en korrekt verkad hov för sissus sista bild tycker jag visar en frisk fin hov.

Vill du inte förstöra tråden får du hemskt gärna skicka ett PM.

26555038.jpg
Om hästen är plattfot- ovanligare på bak som detta är, skulle strålen varit platt oxå.
Den är helt oaktiverad iom för hög trakt- overkad.
Bild ett ser ut som en bakhov o övriga som fram.
Den ser ut att kanske ha veka kotor.
Givetvis kan jag ha fel när bliderna bara visar hovens undersida.

Ditt språk om hovar påminner starkt om OL:angel:
Har den varit öm i många månader? Har mkt svårt att se ngn hovis gå med på det.

Hmm. Det påminner nog mest om en viss tysk vet.

Senast ändrad:

Kunde du inte hålla dig till PM:en så denna tråd behåller sitt syfte? Annars vår du väl bråka med sissu i en egen tråd... Handlar knappast om samma saker..

Men nu får du väl ge dig, jag bad dig skicka PM om du hade nåt mer och säga, men inte ens det kan du respektera. Du har ju inte en susning om va du pratar om och du blir ju bara mer och mer tokig i dina uttalande å du gräver verkligen din egen grop när du inte ens kan se skillnad på fram -och bakhovar.
Det du påstår är en bakhov är en förvuxen framhov och några veka kotor har jag inte sett på denna häst. Du kanske blandar ihop denna med min förra ponny som hade veka kotor.
Håll dig till ämnet hädanefter, vilket var hål i stråle och inget annat. Vill du tugga så gör det via PM.

Senast ändrad:

Ser inget onaturligt i hoven alls utan bara en helt vanlig följd av hur den varit skodd och blivit verkad.

Kan du utveckla det du skrev här och mer ingående förklara hur den tidigare varit skodd och verkad.

Nu håller vi oss i respekt för TS till just den hästens hovar som finns med i TS:s egna första inlägg. Blanda inte själv in egna bilder eller ogrundade teorier som inte har med tråden att göra eller är baserat på ren okunskap.

Så kallad trådkapning som du har bedrivit anser jag som "ofint".:mad:

Till att börja med så har jag inte gjort någon trådkapning alls, men förstår om det kan tolkas så. Så för att du skall förstå så la jag ut bilderna enbart för att visa en stråle med röta i och hur den blev friskt på väldigt kort tid, jag borde kanske har redigerat bilden för att inte skapa missförstånd, men hoppas TS tolkar det rätt iaf. Bilderna var inte till för något annat alls, sen så har vissa här drivit det till något annat det kan knappast jag ställas till svars för, jag ville hjälpa TS och visa på det jag är säker på.

Hur TS häst varit skodd kan väl inte jag jag veta eftersom det inte är min häst, jag kan bara se med egna ögon hur den ser ut och även gå på hur TS berättat att hästen varit skodd så den frågan är ju ganka onödig och utanför tråden med för om nån kan se så borde ju du se att hästen har långtgående röta i sin stråle.

Å för mig är det mer vanligt än ovanligt, skodd som oskodd, spelar ingen roll, fast du verkar ha gjort mitt inlägg till skodd/oskodd annars hade du inte reagerat på meningen. Ställer du upp tio hästar av blandad valör så kommer troligen i genomsnitt 8 av 10 ha röta, så därav mitt uttalande att det är en vanlig följd över hur den är skodd och/eller verkad.
Sen så är ju hovslagarvärlden så infekterad att det mesta ska ju alltid misstolkas istället för att se på fakta .

Det är så lätt att kasta skit på andra och säga att folk inte har nån som helst kunskap när man inte kan hålla isär fakta och känslor. Jag skulle önska jag kunde va sån i bland, va enkelt livet skulle bli då.

Ser inget onaturligt i hoven alls utan bara en helt vanlig följd av hur den varit skodd och blivit verkad. Hade den haft en böld så borde röntgen visat nånting alt. du borde haft fler riktiga hål. Att det släppt kring ballarna är också bara en reaktion utifrån hovens form och mekanik.

En röta kan dock ge tillräckliga obehag för att hästen skall ändra sitt rörelsemönster så kanske ni borde ge er på den ordentligt. Kanske finns det lite i alla hovarna och då är det ju svårt att säga vad som gör att hästen kanske inte rör sig helt OK. Den skadade hoven och dess bieffekter eller röta.
Om du tittar på hela hoven är den rätt verkad där strålen tar upp den sekundära belastningen o har en synbart frisk stråle- ingen röta- som din bild visar. TROR att strålarna mår bättre denna vinter när vi har fått tjäle o även snö:banana: De får mer kontakt än vid blaskvintrar.

Ngt är uppenbarligen på gång på TS häst o vi får se vad hovisen hittar.

Din egen statistik på röta kanske blir mer sann av hovisarnas erfarenheter.
Coari?

Hej alla ! Jag ser att det har varit lite livat i tråden sedan jag loggade ut för dagen igår.... KUL !!!!

Idag kommer som sagt hovslagaren, såg redan igår en förändring av sprickan/hålet i hoven som nu har börjat att dra ihop sig. Har köpt Talltjära som jag sprayade på/i var enda hov efter att jag hade rengjort dem (varför nöja sig med att bara behandla en *ha ha*)

Jag tycker att det är helt okej att "spåna" vidare om ämnet röta, bölder och andra hovåkommor utan att det ska kännas som om någon kapar eller förstör tråden men bara så länge som det inte blir någon form av smutskastning eller hårda,nedlåtande ord *en lärorik tråd är alltid en trevlig tråd* . De flesta sitter ju på Buke för att få möjlighet att lära sig mer, "lyssna" på andras åsikter och "umgås" med folk med samma intresse och en tråd tycker jag ska vara "lite öppen" för sidospår ibland.

Jag kommer att uppdatera dagens "dejt" med hovisen och dela med mig av vad han ser för orsaker till förändringen.

Många kramar till er alla :p

Liknande trådar

J
Hästvård Igår när jag kom hem efter en ridtur upptäckte jag en 4 cm spricka på min hästs hov. Den löper horisontalt lite högre än mitten på...
Svar
5
· Visningar
2 351
Senast: Juliae
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka