Hål i plånboken

Som sagt,försök handla tidigt på morgon,brukar finnas en hel del 50% då i både charken och mejeriet.

Ang tonfisk så älskar jag tonfiskomelett,snabbt,enkelt,och relativt billigt. Mättar länge också,och jag blir mätt på en halv,vet inte om man kan spara andra halvan och värma på,i sånt fall har du ju lunch dagen efter också? Frukost är ju havregrynsgröt billigt,snart bör man kunna börja skörda lite bär också beroende på vart du bor,gott att ha i gröten.

Hel färsk kyckling brukar inte vara alltför dyrt. 1-2 timmar i ugnen beroende på recept och ugn och då har du så det blir matlådor också.
Till det kanske rotfrukter i ugnen.

studentkrubb.se är en bra sida för små matkonton.

Och vilket tjat om bönor & linser och tonfisk det blev i tråden! Gud så boring!

Se till att ha mjöl, och matfett hemma. Lök och potatis, mjölk ägg och bacon och färs och krossade tomater och nudlar! Kryddor som salt, peppar, oregano och chili och buljongtärningar/fond. Det är basic och har du alltid sånt hemma, så kan du i värsta fall klara dig på bara dessa saker, men om du har de sakerna som standard-alltid-hemma så kan du äta bra hela fattigmånaden ut på liten kassa som du kompletterar/drygar ut basvarorna med.

På bara basvarorna kan du göra exempelvis:
Pannkakor (gör dem biffigare med lite bakpulver i smeten!)
Tomatpaj/Lökpaj/Köttfärspaj
Potatisgratäng med/utan bacon
Råstekt potatis
Rostad potatis och lök i ugn/ bakad potatis/potatisbåtar
Köttfärslimpa/biffar/bullar
Köttfärssås/chili
Omelett
Potatismos/stomp
Lök & potatissoppa/köttfärssoppa/tomatsoppa
Pizzabullar/piroger/
Nudlar

Utan en enda böna eller lins eller tonfisk i sikte!

Behöver du billig och nyttig mat är det ju superbra att det är sommar nu och man kan börja plocka lite grejer i naturen. Nässelsoppa är ypperligt! Helt gratis och dessutom hur nyttigt som helst. Nässlor innehåller ca 6% protein, så det är inte jättehögt, men ändå helt tillräckligt. Dock innehåller de sjuka mängder med c-vitamin och andra vitaminer. Så käka på. Koka upp de späda topparna, inte hela nässlan. Kör någon buljongtärning, lite salt och en klick creme fraisch så blir det hur gott som helst.

En annan grej är att baka ditt egna bröd. Mjöl är billigt, jäst och salt är billigt och vatten är nästintill gratis ur kranen. Lite fett i det så har du ett bra matbröd. Det är superlätt att baka själv.

Behöver du billig och nyttig mat är det ju superbra att det är sommar nu och man kan börja plocka lite grejer i naturen. Nässelsoppa är ypperligt! Helt gratis och dessutom hur nyttigt som helst. Nässlor innehåller ca 6% protein, så det är inte jättehögt, men ändå helt tillräckligt. Dock innehåller de sjuka mängder med c-vitamin och andra vitaminer. Så käka på. Koka upp de späda topparna, inte hela nässlan. Kör någon buljongtärning, lite salt och en klick creme fraisch så blir det hur gott som helst.

En annan grej är att baka ditt egna bröd. Mjöl är billigt, jäst och salt är billigt och vatten är nästintill gratis ur kranen. Lite fett i det så har du ett bra matbröd. Det är superlätt att baka själv.

Funderade på nässelsoppa här om dagen faktiskt. Minns att mormor alltid gjorde det när jag var liten. Riktigt gott :d

Man kanske ska börja palla äpplen som man gjorde när man var liten? :D :p

Tack för tipsen i den här tråden! Jag har också hål i plånboken. har 400 kr kvar att leva på till den 19onde, hur nu F*n det ska gå till? ;)
Fick också restskatt... på hela 6000 kr.

Man kanske ska börja palla äpplen som man gjorde när man var liten? :D :p
Äpplesäsongen är ju inte riktigt igång än ;) men jag tänker på alla trädgårdar och kolonilotter som svämmar över av rabarber - jag kan tänka mig att folk gärna ger bort en hel del gratis. :) Har du någon i närheten så våga fråga! Det kan ju gälla även andra tidiga grödor.

Apropå ätbart "ogräs" så ska ju kirskål vara gott att äta; förvällt och smörslungat t.ex. Jag har tänkt testa det i många år men aldrig kommit mig för så tala gärna om ifall du tyckte att det var gott om du testar! :D

Här finns tips på gratis odlingsöverflöd: http://www.aktavara.org/fruktformedlingen

Även Fruktförmedlingen via Facebook har samma ändamål.

Jag har för övrigt testat kirskålsomelett. Jag kanske hade i lite för mycket kirskål i min ambition att försöka äta mig genom ogräset, det var fullt ätligt men inte så fantastiskt så jag kommit mig för att testa igen.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 507
Hästvård Hej! Vår C-ponny new Forrest har helt tappat i vikt på 4 veckor. Hon har blivit mager som ett skrälle. Revbenen syns och ryggraden...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 806
Senast: Blubbis
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 804
Senast: MaritH
·
Ridning Jag har ett halvblod född -89, blir alltså 22 nästa år. Eventuellt kommer jag tvingas ställa av henne under 2-3 månader, december till...
Svar
19
· Visningar
2 324
Senast: Ilini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama