Hål i öronen

Jamtland

Trådstartare
Har en åttaårig tjej som varit upprörd på sin mamma idagdå hål i öronen varit uppe för diskussion igen.

Jag anser att hål i öronen, bikini och sminkning är för tjejer (och killar) som är tillräckligt stora för att vilja väcka sexuellt intresse hos någon annan. Vilket jag då inte anser att dottern är än ( om någonsin... ;) ) . Men hur förklarar jag det för en åttaåring?! Utan att måsta ha hela sexsamtalet ( vilket jag gärna skjuter upp några år till... )

Och ni andra mammor som låtit barnen ta hål i öronen varför fick de göra det så tidigt?
 
Att ens ta med hål i öronen på listan över "väcka sexuellt intresse" känns absurt. Vad har örhängen med den saken att göra?

Jag tog hål i örsnibbarna som 6 åring, och gjorde några fler som tonåring sen också. Skaffade piercing i näsan som 13 åring, hål i läppen som 16 år och tungan som 19 åring.

Mina barn (Kille snart 8 år, tjej snart 3 år - dom fyller båda i slutet på året) kommer att få ta hål i öronen när, och OM, dom själva vill helt enkelt. Piercingar och tatueringar ska följa rekommenderade åldrar av godkända studios, men det är deras kroppar och dom får smycka efter eget tycke så fort det är tillåtet.

Bikini tänker jag på olika saker om.. Dels idealet som stöds av samhället och som nästan alltid skapar en inre stress över hur kroppen ska se ut i den osv osv, och sen också på att det faktiskt är bekvämare med bikini. Och som lite äldre barn kan man få jämnare färg = är enklare att kunna klä sig fint i exempelvis klänning utan att ha mönster på axlar/rygg.
 
Har en åttaårig tjej som varit upprörd på sin mamma idagdå hål i öronen varit uppe för diskussion igen.

Jag anser att hål i öronen, bikini och sminkning är för tjejer (och killar) som är tillräckligt stora för att vilja väcka sexuellt intresse hos någon annan. Vilket jag då inte anser att dottern är än ( om någonsin... ;) ) . Men hur förklarar jag det för en åttaåring?! Utan att måsta ha hela sexsamtalet ( vilket jag gärna skjuter upp några år till... )

Och ni andra mammor som låtit barnen ta hål i öronen varför fick de göra det så tidigt?

Jag fick efter mycket tjat, mycket gråt och skrik ta hål i mina öron när jag var 7 år.
Inte behövde man beblanda sexuellt intresse för det?
För oss var det mer en grej helt enkelt och man ville så gärna vara som de andra som fått ta hål i öronen. Dessutom var det ju såå himla roligt att få köpa olika örhängen!

Varför måste egentligen kroppsutsmyckning göra anspråk på något sexuellt?

Sminkning kan jag kanske hålla med om är lite av en överdrift i den åldern..men det är samma sak där, sminkning eller bikini behöver inte heller vara något som har med nåt sexuellt att göra..Bara en så simpel sak som att man känner sig mer bekväm i det?
 
Och då kanske man kan tycka att det är "fel" på samhället och alla ideal, ja så må vara..men det är inte alltid kul heller att tvingas gå mot strömmen och vara tvärtemot om man inte trivs med den tanken..ibland vill man inget annat än att vara som andra, en i mängden..speciellt som barn kanske och även i tonåren minns jag tydligt.

Som i mitt fall var det morsan oftast som köpte "passande" kläder åt mig som inte skulle vara si eller så..ända fram tills jag var 12-13 och det var bara en pina hela tiden för att jag inte fick bestämma själv hur jag ville vara eller se ut..jag kände mig bara utanför oavsett hur "fel" man kanske anser det är med ideal/att försöka vara som alla andra. Än idag kan jag faktiskt ha problem att välja kläder just för att jag ofta känner tanken "är det rätt eller passande"? ganska stört..men somsagt, mitt jag vill hellre vara en i mängden mer än en utstående person.

Likaså skulle jag helst vara korthårig som barn..jag hatade det och ville vara långhårig.

Så man kan se det ur flera synvinklar tydigen men jag tycker nog att till viss del bör barn få välja själva vad de trivs med i sitt utseende och inte och ifall man mer gärna vill vara som andra eller tvärtemot så ska man också få vara det så gott det går.
 
Senast ändrad:
Min dotter tog hål i öronen när hon var sju år. Hon ville ta hål när hon var fem år och då lovade jag att hon skulle få göra det när hon var sju år om hon fortfarande ville det då. Då leker man inte i sandlådan på samma vis som när man är mindre och kan ta ett annat ansvar att man inte är där och pillar med smutsiga fingrar resonerade jag. Min dotter pratade inte mer om det så jag trodde att hon hade glömt det men på morgonen när hon fyllde sju var det det första hon sa när hon vaknade; -idag får jag ta hål i öronen mamma :love: Hon ville verkligen och jag förklarade hur det skulle skötas, att hon enbart fick ha små örhängen så att hon inte kunde fastna vid lek osv. och att det faktiskt gjorde ont att ta hål i öronen men hon ville och då fick hon det. Jag sviker ju inte ett löfte. Hon hade hål ett tag men sedan tröttnade hon och ville inte ha i örhänge längre och jag förklarade att risken var stor att det växte igen eftersom hon hade haft det så kort tid vilket de gjorde. När hon var tio år ville hon ta hål i öronen igen. Det fick hon självklart och de har hon kvar. I tonåren tog hon några hål till i öronen.

Däremot har jag sagt tvärnej till andra piercingar. Är det 18 år så är det 18 år som gäller. Samma med tatueringar. Jag ville inte att de skulle ångra sig när de blev vuxna. Jag anser helt enkelt inte att jag har rätt att bestämma huruvida de ska smycka sin kropp med något som inte går att ta bort/lämnar permanenta märken. Skulle de tröttna på vanliga hål i öronen så syns det minimalt utan örhänge i medans tungpiercing enligt forskning kan ge tandskador och piercingar på andra ställen än öronen ger tydliga ärr när de tas bort och det är ju inte så kul att ha ärr lite varstans. Särskilt inte i ansiktet helt i onödan.

Jag anser inte att hål i öronen har något med sex att göra och ville min dotter ha bikiniöverdel som liten så fick hon det men då köpte jag heller ingen bikini med typ trekants-bh utan med en topp till istället. Det tycker jag är okej på barn men inte något som ska likna en bh. Min dotter brydde sig minimalt vad hon hade på sig när hon badade bara hon fick bada. Det var först när hon faktiskt behövde en överdel som hon började intressera sig för det.

Att barn leker med smink tycker jag inte heller är något konstigt och att ha läppglans när man är 10-11 år någon gång när man vill känna sig extra fin tycker jag inte heller spelar någon roll. Däremot hade jag tagit mig en ordentlig funderare om mitt barn hade velat börja sminka sig varje dag i skolan vid 10 års ålder. Vad har jag gett för signaler och varför tycker hen inte att hen duger som hen är? Däremot hade jag inte kunnat bry mig mindre till en klassfest på fredagskvällen, det tycker jag är helt okej med lite mascara då. Samma sak när barnet kommer i tonåren. Det är ju endel utav att hitta den person man vill vara att sminka sig och experimentera med olika typer av kläder.

Jag har varit mycket tydlig med att min dotter inte får använda sådana kläder som sänder ut signaler hon inte kan stå för och/eller hantera. Hon ska inte ha korta, urringade toppar med kort kjol till som trettonåring men vill hon däremot ha det som sjutton-artonåring så säger jag inget för då inser hon själv vilka signaler hon sänder ut och hon kan också hantera det. Tyvärr måste jag säga för i en utopi så hade ett barn kunnat ha på sig vilka kläder som helst och vem som helst skulle kunna gå naken utan höjda ögonbryn men tyvärr fungerar inte vår värld så.

Jag tycker att det är ganska hög tid att börja prata med en åttaåring om sex för hellre att de får höra vad det är och vad det innebär för ansvar att ha sex ifrån sin förälder än ifrån klasskamrater, äldre kompisar som inte vet vad de pratar om och som vränger till allting eller skolans kliniska sexualundervisning där ingen ändå vågar fråga något. Mina barn har frågat när de har velat veta och jag har alltid sagt sanningen och de har vetat sedan de var riktigt små hur barn blir till. Jag blev riktigt irriterad på en dagisfröken som hade sagt som svar på varför hon inte hade några barn att bebisfröna var slut i affären för så säger man inte till barn. Man hittar inte på och ljuger. Sedan har ju inte barnen med att göra varför hon inte hade några barn men hon kunde sagt något annat än att bebisfröna var slut när hon kom till affären tycker jag :meh:

Ett ordentligt prat om preventivmedel har jag haft när de har varit tio-elva år för att det inte ska hinna komma in i tonåren när allt är pinsamt utan att de har vågat ställa de frågor de har haft. Man kan ju liksom inte vänta med det tills barnet är 13-14 år och gravid eller har fått en könssjukdom. Sedan får folk säga vad de vill men jag är inte så dum att jag tror att unga människor inte har sex om lusten faller på och möjligheten finns för det har de och då bör de också ha fullkomligt klart för sig vad som gäller och hur preventivmedel fungerar så att graviditeten aldrig ens blir ett faktum och inte att de har blivit smittade av någon könssjukdom heller. Jag har också tryckt på lite extra för min son hur enormt viktigt det är att han skyddar sig och inte litar på att tjejen han nyss träffat faktiskt äter p-piller. Jag har verkligen förklarat att det är lika mycket hans ansvar och för båda barnen har jag förklarat att det enbart är kondom som skyddar mot könssjukdomar.

Något som också är enormt viktigt att prata med sina barn om är känslor. Att de är försiktiga med sina känslor och inte kastar sig huvudstupa in i relationer som faktiskt skadar dem utan att de är rädda om sig.

Vad mina barn har haft på sig har de fått bestämma själva så länge det inte har varit uppenbart "fel" kläder. Har de velat ha röd sommarklänning och rosa strumpbyxor mitt i vintern när de var små så har de fått ha det. Det går alldeles utmärkt att ta overallen utanpå det också. Har de velat ha något som kanske inte jag tycker är så snyggt (det har faktiskt aldrig hänt) så har det varit okej det också. Jag har alltid sagt till mina barn att de får göra vad de vill så länge de inte skadar sig själva eller någon annan och det gäller ju även kläder, smink, piercingar, tatueringar, kärlek och sex.
 
Senast ändrad:
Min dotter tog hål i öronen när hon var sju år. Hon ville ta hål när hon var fem år och då lovade jag att hon skulle få göra det när hon var sju år om hon fortfarande ville det då. Då leker man inte i sandlådan på samma vis som när man är mindre och kan ta ett annat ansvar att man inte är där och pillar med smutsiga fingrar resonerade jag. Min dotter pratade inte mer om det så jag trodde att hon hade glömt det men på morgonen när hon fyllde sju var det det första hon sa när hon vaknade; -idag får jag ta hål i öronen mamma :love: Hon ville verkligen och jag förklarade hur det skulle skötas, att hon enbart fick ha små örhängen så att hon inte kunde fastna vid lek osv. och att det faktiskt gjorde ont att ta hål i öronen men hon ville och då fick hon det. Jag sviker ju inte ett löfte. Hon hade hål ett tag men sedan tröttnade hon och ville inte ha i örhänge längre och jag förklarade att risken var stor att det växte igen eftersom hon hade haft det så kort tid vilket de gjorde. När hon var tio år ville hon ta hål i öronen igen. Det fick hon självklart och de har hon kvar. I tonåren tog hon några hål till i öronen.

Däremot har jag sagt tvärnej till andra piercingar. Är det 18 år så är det 18 år som gäller. Samma med tatueringar. Jag ville inte att de skulle ångra sig när de blev vuxna. Jag anser helt enkelt inte att jag har rätt att bestämma huruvida de ska smycka sin kropp med något som inte går att ta bort/lämnar permanenta märken. Skulle de tröttna på vanliga hål i öronen så syns det minimalt utan örhänge i medans tungpiercing enligt forskning kan ge tandskador och piercingar på andra ställen än öronen ger tydliga ärr när de tas bort och det är ju inte så kul att ha ärr lite varstans. Särskilt inte i ansiktet helt i onödan.

Jag anser inte att hål i öronen har något med sex att göra och ville min dotter ha bikiniöverdel som liten så fick hon det men då köpte jag heller ingen bikini med typ trekants-bh utan med en topp till istället. Det tycker jag är okej på barn men inte något som ska likna en bh. Min dotter brydde sig minimalt vad hon hade på sig när hon badade bara hon fick bada. Det var först när hon faktiskt behövde en överdel som hon började intressera sig för det.

Att barn leker med smink tycker jag inte heller är något konstigt och att ha läppglans när man är 10-11 år någon gång när man vill känna sig extra fin tycker jag inte heller spelar någon roll. Däremot hade jag tagit mig en ordentlig funderare om mitt barn hade velat börja sminka sig varje dag i skolan vid 10 års ålder. Vad har jag gett för signaler och varför tycker hen inte att hen duger som hen är? Däremot hade jag inte kunnat bry mig mindre till en klassfest på fredagskvällen, det tycker jag är helt okej med lite mascara då. Samma sak när barnet kommer i tonåren. Det är ju endel utav att hitta den person man vill vara att sminka sig och experimentera med olika typer av kläder.

Jag har varit mycket tydlig med att min dotter inte får använda sådana kläder som sänder ut signaler hon inte kan stå för och/eller hantera. Hon ska inte ha korta, urringade toppar med kort kjol till som trettonåring men vill hon däremot ha det som sjutton-artonåring så säger jag inget för då inser hon själv vilka signaler hon sänder ut och hon kan också hantera det. Tyvärr måste jag säga för i en utopi så hade ett barn kunnat ha på sig vilka kläder som helst och vem som helst skulle kunna gå naken utan höjda ögonbryn men tyvärr fungerar inte vår värld så.

Jag tycker att det är ganska hög tid att börja prata med en åttaåring om sex för hellre att de får höra vad det är och vad det innebär för ansvar att ha sex ifrån sin förälder än ifrån klasskamrater, äldre kompisar som inte vet vad de pratar om och som vränger till allting eller skolans kliniska sexualundervisning där ingen ändå vågar fråga något. Mina barn har frågat när de har velat veta och jag har alltid sagt sanningen och de har vetat sedan de var riktigt små hur barn blir till. Jag blev riktigt irriterad på en dagisfröken som hade sagt som svar på varför hon inte hade några barn att bebisfröna var slut i affären för så säger man inte till barn. Man hittar inte på och ljuger. Sedan har ju inte barnen med att göra varför hon inte hade några barn men hon kunde sagt något annat än att bebisfröna var slut när hon kom till affären tycker jag :meh:

Ett ordentligt prat om preventivmedel har jag haft när de har varit tio-elva år för att det inte ska hinna komma in i tonåren när allt är pinsamt utan att de har vågat ställa de frågor de har haft. Man kan ju liksom inte vänta med det tills barnet är 13-14 år och gravid eller har fått en könssjukdom. Sedan får folk säga vad de vill men jag är inte så dum att jag tror att unga människor inte har sex om lusten faller på och möjligheten finns för det har de och då bör de också ha fullkomligt klart för sig vad som gäller och hur preventivmedel fungerar så att graviditeten aldrig ens blir ett faktum och inte att de har blivit smittade av någon könssjukdom heller. Jag har också tryckt på lite extra för min son hur enormt viktigt det är att han skyddar sig och inte litar på att tjejen han nyss träffat faktiskt äter p-piller. Jag har verkligen förklarat att det är lika mycket hans ansvar och för båda barnen har jag förklarat att det enbart är kondom som skyddar mot könssjukdomar.

Något som också är enormt viktigt är att prata med sina barn om är känslor. Att de är försiktiga med sina känslor och inte kastar sig huvudstupa in i relationer som faktiskt skadar dem utan att de är rädda om sig.

Vad mina barn har haft på sig har de fått bestämma själva så länge det inte har varit uppenbart "fel" kläder. Har de velat ha röd sommarklänning och rosa strumpbyxor mitt i vintern när de var små så har de fått ha det. Det går alldeles utmärkt att ta overallen utanpå det också. Har de velat ha något som kanske inte jag tycker är så snyggt (det har faktiskt aldrig hänt) så har det varit okej det också. Jag har alltid sagt till mina barn att de får göra vad de vill så länge de inte skadar sig själva eller någon annan och det gäller ju även kläder, smink, piercingar, tatueringar, kärlek och sex.

Kloka tankar!
 
Jag har sagt nej eftersom dottern har känslig hud precis som jag och jag är väldigt känslig mot smycken som inte är helt rena, alltså känns det väldigt dumt att ta hål i skinnet med mening och utsätta kroppen för risken att få nickelallergi tidigt i livet. Hon tjatade som 7-8 åring, jag förklarade varför och nu som snart 12 åring så är det nästan ingen av tjejkompisarna som har kvar sina hål i öronen. Jag har sagt att det är okej nu när hon snart är tonåring och kan verkligen förstå innebörden av att vara supernoga med vad man stoppar i för örhängen.
 
Mina barn får ta hål i öronen när de kan betala för det och göra det själva. Förmodligen i tonåren? Jag förstår faktiskt inte vad det är för oerhörd stor skillnad på piercingar i öronen och piercingar på andra ställen, i alla fall inte varför det ena är ok vid sju-åtta års ålder men på ett annat ställe på kroppen inte under några omständigheter innan 18 år.
 
Har en åttaårig tjej som varit upprörd på sin mamma idagdå hål i öronen varit uppe för diskussion igen.

Jag anser att hål i öronen, bikini och sminkning är för tjejer (och killar) som är tillräckligt stora för att vilja väcka sexuellt intresse hos någon annan. Vilket jag då inte anser att dottern är än ( om någonsin... ;) ) . Men hur förklarar jag det för en åttaåring?! Utan att måsta ha hela sexsamtalet ( vilket jag gärna skjuter upp några år till... )

Och ni andra mammor som låtit barnen ta hål i öronen varför fick de göra det så tidigt?

Inte en chans innan 16 :) tycker inte det är så fint på små barn, (flickor def inräknat) och så kan de väl fastna. (Jag hade gränsen 16 också som liten, delvis också för att mamma har fruktansvärd nickelallergi från hål i öronen. Tog vid 22 sedan.)

(Sedan kan jag ju inte lova att hålla det, gossens far kanske tycker man får ta tidigare och är beredd att kämpa för det.)
 
Min dotter som är 5 sa för ett tag sen att hon ville ha örhängen. Jag förklarde da att det gör ont och jag tyckte att hon var för liten. Sen köpte vi sana "örhängen" som man kan klistra fast pa örat. Det var hon nöjd med och har inte sagt ngt mer sen dess. Jag vet faktiskt inte än vilken alder jag kommer tillata hall, men inte förre 10 ar iaf. Jag fick själv örhangen och ta hall i öronen som konfirmationspresent.
 
Jag fick inte ta hål i öronen förrän jag var femton för mina föräldrar. Så gjorde jag det ändå inte förrän vid 19 års ålder :p

Låt henne ha sådana där clip on-örhängen eller sådana fina stjärnor man klistrar på öronsnibben om du är osäker på håltagning redan :) Tror inte det för barnet är viktigt att det är just hål, utan snarare roligt med lite "glitter".
 
Jag tycker inte att hål i öronen öht har någonting att göra med att väcka sexuellt intresse. Det handlar väl om att pynta sig och känna sig fin? Någonting man först och främst gör för sin egen del?

Min inställning till piercing (bla. hål i öronen) är att det kan man göra när man förstår vad det innebär dvs. att man sköta det rent hygieniskt och man förstår konsekvenserna av det (infektioner, allergier osv.).

För mig fullständigt uteslutet för en 8-åring. Jag är kanske väldigt konservativ men här får de nog ta och bli minst 13 år innan det kan bli aktuellt. Lite beroende på individ självklart.
 
Ouff, örhängen finns inte på min karta här före 10-årsåldern åtminstone. Du kan ju gå till smyckesaffär och titta ut ett par örhängen och fråga i kassan om de kan göra clips av dem. Det bör inte vara några större bekymmer. Jag ser dock ingen anledning till att inte ha bling när man är liten. Det hör ju till att det är roligt att klä upp sig på ett eller annat sätt. När jag var liten sminkade jag mig som en del av "uppklädningen" och tyckte att det var kul. Måste ha sett förjävligt ut. Säkert inte någon bra match med färger och chansade lite på vad som skulle vara vart. Hände då och då men när jag sen blev tonåring och alla andra sminkade sig hoppade jag INTE på tåget. Orkar inte hållas med sånt trams ens idag när jag är 24.
 
Har en åttaårig tjej som varit upprörd på sin mamma idagdå hål i öronen varit uppe för diskussion igen.

Jag anser att hål i öronen, bikini och sminkning är för tjejer (och killar) som är tillräckligt stora för att vilja väcka sexuellt intresse hos någon annan. Vilket jag då inte anser att dottern är än ( om någonsin... ;) ) . Men hur förklarar jag det för en åttaåring?! Utan att måsta ha hela sexsamtalet ( vilket jag gärna skjuter upp några år till... )

Och ni andra mammor som låtit barnen ta hål i öronen varför fick de göra det så tidigt?

På -80 talet när jag var 6 år gammal så fick jag gå och ta hål i öronen. Tror jag ville ha det för att min kusin som var 5 år äldre hade hål i öronen.

Min son (!) ville ta hål i örat då han var 8 år gammal (nu snart 10 år) ja han fick göra det. Ångrar han det sedan är det bara ta bort. Mina tjejer 12+13 år gamla vill INTE ta hål i öronen alls.....dom är tvärt om, jag frågar om dom inte vill ha hål i öronen dom svarar alltid NEJ! :-o

Då håller jag med som någon annan skrev, jag är mer emot tatueringar (ja jag har en själv) som sitter där för alltid (förhoppningsvis) eller massa andra piercingar.
 
Har en åttaårig tjej som varit upprörd på sin mamma idagdå hål i öronen varit uppe för diskussion igen.

Jag anser att hål i öronen, bikini och sminkning är för tjejer (och killar) som är tillräckligt stora för att vilja väcka sexuellt intresse hos någon annan. Vilket jag då inte anser att dottern är än ( om någonsin... ;) ) . Men hur förklarar jag det för en åttaåring?! Utan att måsta ha hela sexsamtalet ( vilket jag gärna skjuter upp några år till... )

Och ni andra mammor som låtit barnen ta hål i öronen varför fick de göra det så tidigt?
Jag fick ta hål i öronen vid den åldern, dom flesta hade det. Vad det har med något sexuellt att göra förstår jag inte dock. Ångrar man sig så är det alltid bara att plocka ut dom.
 
Mina föräldrar hade satt gränsen 15 år så jag fick örhängen i konfirmationspresent av en moster (hade ej hål då ännu) skulle hon inte köpt örhängen vete tusan om jag tagit. Tog hål 2 när jag var 17 och funderar nu när jag är 30 på att ta ett till i andra örat.

Lite kul kuriosa så tog min mamma hål i öronen vid 50 års åldern. Hon hade hittat ett så snyggt sätt med örhängen+halsband som hon önskade sig i present. Hon hade inte haft innan

Tycker barnen skall vara så stora att de själv kan ta hand om sina öron och förstår vikten att putsa och hålla på när såret läker
 

Liknande trådar

Relationer Längesen som jag var inne här nu men känner att jag behöver er input i detta.. :heart För ett par dagar sedan hade jag en diskussion...
29 30 31
Svar
604
· Visningar
34 923
Senast: Sander
·
  • Låst
Övr. Barn En vän till mig är släkt med en tjej på 13 år. Tjejen är ofta ute hos sin släkting och rider och älskar fullkomligt att få vara i...
Svar
6
· Visningar
1 373
Senast: Lupin
·
E
Hästmänniskan Jag har ett problem som under de senaste veckorna skapat mycket magont. Mycket text att ta sig igenom, tack ni som läser. Blev absolut...
2
Svar
23
· Visningar
4 199
M
  • Låst
Övr. Barn Har själv inga egna barn men satt nästan i halsen när jag såg en bäbis på 7 månader hade HÅL i sina öron!! :eek: Tycker det är...
2
Svar
36
· Visningar
3 804
Senast: CillaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp