Hål i hösilagebalar....

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Kockan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 4 395
K

Kockan

:cry:
Såg häromdagen att fågel:devil: har pickat hål på ca hälften av vår skörd av hösilage-balar...:cry::cry:
Ett par-tre balar hade lite större hål (ca 3 cm) där de dragit ut lite nät, medans de flesta av de angripna hade ytterst små pick-hål som nästan inte gick att se.
Våran bonde som sköter om våra åkrar sa att man kunde prova att tejpa igen hålen och hoppas på det bästa.
Sedan ta bort allt dåligt + lite till ur de angripna balarna när det var dags att öppna. På så vis kunna använda det som var ok i balen.

Känner mig tveksam till detta.....
Vad har ni för erfarenhet av detta???
Är det bara att kasta alltihopa???

Sv: Hål i hösilagebalar....

Man kan chansa och tejpa (finns speciell ensilageplasttejp). Det man alltid ska göra och som många slarvar med är att förebygga skador.

- förvara helst på grusplan eller liknande för att inte sork ska angripa underifrån
- täck med nät för att slippa fåglarna. Vi har alltid nät, det går fort att få en hel massa skadade balar om man får dit en flock kajor! Näten kostar runt 500:- och räcker till 80 balar (beror på hur man staplar), lätta att hantera och väger nästan ingenting alls.

9003095.jpg

Ja, jag vet att man kan använda nät, men vi har aldrig haft problem med kajor förut.... Fast jag kommer inte att chansa någon mer gång! Nästa år blir det nät!
Fast låter de verkligen bli balarna då? Folk säger ju att de gör det, men jag har svårt att fatta varför?
Jag sprang runt och tejpede med silvertejp (gick åt MYCKET) och det borde ju också hålla tätt.

Tror ni att det går att rädda balarna eller är allt förstört? Brukar ni kasta hela balen om en del av den är möglig?

Senast ändrad av en moderator:

Efter som att en plastad bal fungerar som en konservburk så blir allt som finns i balen påverkat om det finns mögel någonstans. Så jag fodrar aldrig hästar med något från en bal som jag hittar mögel i. Däremot är idisslare (kor och får) mindre känsliga för mögel. Så där kan det fungera med att ta bort de dåliga bitarna. Men enligt djurskyddslagstiftningen har alla djur rätt till foder av god hygiensk kvalitet. Vilket inte mögliga ensilage balar är.

Om man ställer balarna på högkant så klarar man sig bätre från hål i plasten, eftersom det är fler lager plast på kanterna än runt om :D

En mjölkko ska heller inte ha foder där det delvis varit mögelangrepp, kan snabbt leda till förhöjda celltal och annat trist.

Kicki :)

Ja just det! Tänkte inte på det! Så + nät = ok.

Ja, jag kan också känna så. Jag har även kastat balar som jag INTE hittat mögel i, men som enligt min näsa inte luktat helt ok. Har tack och lov en känsligt snok! :D
Fast det är ju VÄLDIGT MÅNGA som (om det bara är lite mögel) tar bort den dåliga sidan och ger resten. Resterande kan ju lukta helt ok om man bara tar bort tillräckligt mycket (extra) runt det angripna och låter det "lufta" lite, men de borde kanske kasta allt i alla fall?

De allmänna eekommendationerna bl a från SLU är ju att när det gäller hästar "kasta" hela balen så fort det är något som är fel på den. Visst kan en häst klara att den råkar få mögel i fodret vid enstaka tillfällen. Men på sikt så kan det bli allvarliga följder bl a på luftvägarna.
Som sagt idisslare är mindre känsliga och bönder som inte själv är hästvana brukar säga att det är OK att plocka bort det dåliga och fodra med resten. Många som säljar till hästägare och som kommer och hämtar dåligt foder kör det direkt hem till sina kor. Som Invinciblestables skriver så är det inte bra för mjölkkor och de bönder som har en bra mjölkproduktion brukar också ha väldigt bra koll på foder och foderstater. Men till ungdjur och viss köttproduktion så finns gott om mindre noga reäknade producenter.

Ok, tack för svar.
Jag kommer nog att öppna dem en i taget ändå och kolla hur de ser ut. Om de är angripna så bye, bye med dem. Blir en dyr vinter då jag BÅDE ska betala för skörd OCH tvingas delvis handla nytt foder. :cry:

Fast låter de verkligen bli balarna då? Folk säger ju att de gör det, men jag har svårt att fatta varför?
Konstigt nog så bryr sig inte fåglarna alls om balar täckta av nät. Det kan finnas flera orsaker (jag är inte fågel så jag vet inte hur de tänker).

En orsak att fåglarna dras till ensilagebalar är att det brukar sitta en del insekter på dem och då fåglarna hackar efter maten så går plasten sönder. Kråkfåglar (framför allt kajor och skator) är nyfikna och intelligenta. De verkar samlas kring allt som är konstgjort.

JaJag sprang runt och tejpede med silvertejp (gick åt MYCKET) och det borde ju också hålla tätt.

Silvertejp gör mer skada än nytta, dels håller det INTE tätt, dels förstör det plasten det sitter på.

Så om du har tejpat mycket på balarna hade jag definitivt kasserat dem.

Jag ska köpa sådant där nät till nästa år.
Bonden sa även att han märkt att plasten han använde i år hade lite sämre lim-kvalitet. Det medförde att det "knäppte" om balarna/plasten ett tag efter det att han plastat. Kanske pippisarna trodde att det var något i balarna värt att picka efter? Fast jag är ju inte heller fågel, så det lär vi aldrig få veta... :D

Ok. Man får fler svar ju fler man frågar har jag märkt... (Fick tipset om silvertejp, tidigare)
Har börjat ge upp hoppet om mina balar som pippisarna varit på, så de kasseras nog i alla fall. Tar tacksamt emot tips ändå. Alltid lär man sig något!
Det kommer ju fler skördetider.

Tack alla för svar! :bow::bow::bow:

Jag var tvungen att prova utsagon om silvertejp eftersom jag skrev information till det silage vi sålde. Och det stämde väldigt bra, att det inte fungerade alltså.

Ensilagetejp finns på Granngården och andra välsorterade butiker (nordpost.se etc) och är väl värt pengarna. Dock hade jag aldrig tejpat om jag inte visste när skadan uppstod (d v s att jag själv stött till och skadat plasten eller varit ute på förmiddagen och besiktigat balarna och på eftermiddagen upptäckt att någon varit på och pickat hål).

Jag är väldigt nojjig med foderhygien, jag tycker det är vansinnigt äckligt med foder som inte håller måttet och efter att ha haft maghäst och hosthäst (i samma förpackning!) vet jag vad foder kan ställa till med. Dyrt blir det också, när skadan väl är skedd...

Så tänkte jag också. Jag vet ju inte hur länge det varit hål??? Det är ju skillnad om man, som du säger, råkat haft hål på en bal och sedan snabbt klistrar igen hålet.

Kl

Vi bygger upp med en bräda med jämna svängar under nätet på våra ensilagekorvar, på så vis blir det extra läskigt att klampa omkring. Detta för att vi även ensilerar spannmål och det upptäckte dom :devil:-la fåglarna! :( På balarna lägger vi ingenting, dom är så baskade smarta att dom vet att det inte innehåller något av värde. ;)

Kicki :)

hmm, han jag köpte av hade tejpat några av balarna jag köpte.....
han sa i och för sig att var det något problem med dom så fick jag lämna tillbaka dom:(

däremot så inbillar jag mig att jag hittar mögel överallt:eek:

har inte hittat några prickar som en del sa var socker prickar, har inte heller hittat luddiga slemmiga partier, inte varma...men däremot allt som är det minsta vitt blir jag misstänksam mot. det jag hittat är lite vitt, ser "torrt" ut. men då har jag verkligen letat och det är oftast bland bladen...är det mögel tror ni? jag slängde dock inte hela balen...

hmm, han jag köpte av hade tejpat några av balarna jag köpte.....
Fast han kan ju ha råkat haft hål på någon bal i samband med hanteringen och tejpat den direkt. Till skillnad från mig som inte vet hur länge det varit hål på dem.
Bästa sättet tycker jag är att lukta. Min näsa brukar känna om det är något som inte stämmer...

fast det är första gången jag har med silage att göra så jag vet inte riktigt vad som är rätt doft....mer än att jag kan jämföra med dom 3 balarna jag har fodrat upp hittills....luktar torkade fikon tycker jag:angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka