Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Oimpregnerade kanske håller fem år, det beror ju en del på markförhållandena också och hur tjocka, typ av trä osv. Om du bara ska ha hagen tillfälligt kan det duga. Men det är rätt segt att byta stolp när de börjar ge sig. (En av mina hagar är inhägnad 2017 med oimpregnerat pga att det fanns en hög såna hemma så tyckte det var lika bra att använda dem, vid det här laget är de allra flesta utbytta). Impregnerade stolpar kan ju ofta stå 20-30 år utan problem.Funderar lite på sommaren och att bygga en beteshage. Har möjlighet att välja mellan impregnerade och oimpregnerade stolpar. Dom oimpregnerade skulle jag få billigt men dom ruttnar ganska fort i marken eller? Undrar även har tjock en stolpe till hästhage minst bör vara?
Orsaken till att jag funderar på tjockleken är väl främst fundering om dom kan börja braka sönder. Köper man impregnerade stolpar kanske man nån gång vill bygga trästaket har tänkt ha bara tråd nu i början.Oimpregnerade kanske håller fem år, det beror ju en del på markförhållandena också och hur tjocka, typ av trä osv. Om du bara ska ha hagen tillfälligt kan det duga. Men det är rätt segt att byta stolp när de börjar ge sig. (En av mina hagar är inhägnad 2017 med oimpregnerat pga att det fanns en hög såna hemma så tyckte det var lika bra att använda dem, vid det här laget är de allra flesta utbytta). Impregnerade stolpar kan ju ofta stå 20-30 år utan problem.
Tjockleken är inte så noga egentligen tycker jag. Mina stängselstolpar varierar mellan 6-8 cm.
Som alltid vid hagbygge så är hörnen viktiga. Där vill jag gärna ha lite rejälare stolpar, längre nedslagna och med snedstöttor som håller dem upprätta.
Nej, man kan inte bränna några ändar på oimpregnerade stolpar, och tro att det ska hålla märkbart längre.Nån som vet om 70 mm är mycket sämre än 80 mm i tjocklek, vill ju att dom ska hålla så att säga och där jag tänkte köpa finns inte 80 mm i passlig längd? Det blir 5 isolatorer och band per stolpe. Funderar även över hörnen bör man ha tjockare stolpar där eller samma? Om man istället tar oimpregnerade stolpar nån som vet nåt om att bränna ändarna och att detta skulle göra att stolpen inte ruttnar?
Varför i all fridens namn ska du ha 5 band? Speciellt så breda?Ska bygga ny hage och funderar över stolpstorleken räcker 7 cm stolpar? Det blir 5 band och isolatorer på varje stolpe. Banden blir nog 20-40 mm. Funderar även över hörnen hur tjocka stolpar behövs där?
För att jag vill ha hästen på insidan av staketet, små djur, och stora.Varför i all fridens namn ska du ha 5 band? Speciellt så breda?
Du behöver nog kommunicera med fårägaren.Nån som vet hur man håller får utanför hagen utan att dom börjar riva ner band, isolatorer och liknande? Springer får lösa där jag ska ha hagen, (inte mina).
Det enda som håller får inne/ute är ett riktigt bra elstängsel. Eller väggar. Får är hopplösaNån som vet hur man håller får utanför hagen utan att dom börjar riva ner band, isolatorer och liknande? Springer får lösa där jag ska ha hagen, (inte mina).
Jag tänkte mest att dom inte förstör mina stolpar, band, isolatorer när hästarna inte är där. Får se hur det går.Det enda som håller får inne/ute är ett riktigt bra elstängsel. Eller väggar. Får är hopplösa![]()
Om det "springer får lösa", så uppfyller inte fårägaren de regler som gäller för djurhållning.Nån som vet hur man håller får utanför hagen utan att dom börjar riva ner band, isolatorer och liknande? Springer får lösa där jag ska ha hagen, (inte mina).
Sluta att ha elband säger jag!Jag tänkte mest att dom inte förstör mina stolpar, band, isolatorer när hästarna inte är där. Får se hur det går.
nä små hästar och stora tillsammansHar du getter alltså?
Aldrig använt annat än brädor och elband dom säljs i alla ridsportbutiker.Sluta att ha elband säger jag!
Det är farligt och stor skaderisk för både hästar, får, andra lantbruksdjur och vilt, eftersom banden inte går av om någon fastnar.
Elen ska vara på under hela betessäsongen oavsett om de egna djuren är där eller ej.