aglaonema

Trådstartare
Funderar lite på sommaren och att bygga en beteshage. Har möjlighet att välja mellan impregnerade och oimpregnerade stolpar. Dom oimpregnerade skulle jag få billigt men dom ruttnar ganska fort i marken eller? Undrar även har tjock en stolpe till hästhage minst bör vara?

Funderar lite på sommaren och att bygga en beteshage. Har möjlighet att välja mellan impregnerade och oimpregnerade stolpar. Dom oimpregnerade skulle jag få billigt men dom ruttnar ganska fort i marken eller? Undrar även har tjock en stolpe till hästhage minst bör vara?
Oimpregnerade kanske håller fem år, det beror ju en del på markförhållandena också och hur tjocka, typ av trä osv. Om du bara ska ha hagen tillfälligt kan det duga. Men det är rätt segt att byta stolp när de börjar ge sig. (En av mina hagar är inhägnad 2017 med oimpregnerat pga att det fanns en hög såna hemma så tyckte det var lika bra att använda dem, vid det här laget är de allra flesta utbytta). Impregnerade stolpar kan ju ofta stå 20-30 år utan problem.

Tjockleken är inte så noga egentligen tycker jag. Mina stängselstolpar varierar mellan 6-8 cm.

Som alltid vid hagbygge så är hörnen viktiga. Där vill jag gärna ha lite rejälare stolpar, längre nedslagna och med snedstöttor som håller dem upprätta.

Oimpregnerade kanske håller fem år, det beror ju en del på markförhållandena också och hur tjocka, typ av trä osv. Om du bara ska ha hagen tillfälligt kan det duga. Men det är rätt segt att byta stolp när de börjar ge sig. (En av mina hagar är inhägnad 2017 med oimpregnerat pga att det fanns en hög såna hemma så tyckte det var lika bra att använda dem, vid det här laget är de allra flesta utbytta). Impregnerade stolpar kan ju ofta stå 20-30 år utan problem.

Tjockleken är inte så noga egentligen tycker jag. Mina stängselstolpar varierar mellan 6-8 cm.

Som alltid vid hagbygge så är hörnen viktiga. Där vill jag gärna ha lite rejälare stolpar, längre nedslagna och med snedstöttor som håller dem upprätta.
Orsaken till att jag funderar på tjockleken är väl främst fundering om dom kan börja braka sönder. Köper man impregnerade stolpar kanske man nån gång vill bygga trästaket har tänkt ha bara tråd nu i början.

Jag har aldrig testat oimpregnerade men jag har impregnerade som stått sig 20år (80mm).
Jag har testat 60mm nån gång men de knäcktes antingen av vid marken eller så gav isolatorerna vika i träet efter ett tag så det har jag slutat med. Jag tror vikten av mina trådar tillsammans (4st) blev för tungt för dom.

Beroende på HUR billigt du kan få dom oimpregnerade kanske du kan måla ändarna i typ roslagsmahogany eller nåt liknande och komma undan med det billigt?

Nån som vet om 70 mm är mycket sämre än 80 mm i tjocklek, vill ju att dom ska hålla så att säga och där jag tänkte köpa finns inte 80 mm i passlig längd? Det blir 5 isolatorer och band per stolpe. Funderar även över hörnen bör man ha tjockare stolpar där eller samma? Om man istället tar oimpregnerade stolpar nån som vet nåt om att bränna ändarna och att detta skulle göra att stolpen inte ruttnar?

Ska bygga ny hage och funderar över stolpstorleken räcker 7 cm stolpar? Det blir 5 band och isolatorer på varje stolpe. Banden blir nog 20-40 mm. Funderar även över hörnen hur tjocka stolpar behövs där?

https://online.fliphtml5.com/tkwd/bnlk/#p=1

Här kan du läsa om hur man bygger bra stängsel. För häst så använder man ju aldrig nätstängsel, men alla råd i boken runt elstängsel är värda att ta på allvar.

Hörnen är viktigast. De ger hela stängslet stabilitet.

Jag rekommenderar att du tänker om angående elband. Dessa är, jämfört med HT-tråd usla. Även de bästa sorterna har kort hållbarhet jämfört med HT-tråd.

Annars så behövs bara 6 cm stolpar på sträckorna mellan hörnen, om hörnen utförs enligt instruktionerna i boken som parallellogram.

Nån som vet om 70 mm är mycket sämre än 80 mm i tjocklek, vill ju att dom ska hålla så att säga och där jag tänkte köpa finns inte 80 mm i passlig längd? Det blir 5 isolatorer och band per stolpe. Funderar även över hörnen bör man ha tjockare stolpar där eller samma? Om man istället tar oimpregnerade stolpar nån som vet nåt om att bränna ändarna och att detta skulle göra att stolpen inte ruttnar?
Nej, man kan inte bränna några ändar på oimpregnerade stolpar, och tro att det ska hålla märkbart längre.

Det är en "gubb-myt". Liksom att bada stolpens ände i spillolja eller liknande.

8 cm, eller 10 cm stolpar använder man i hörnen. Varje hörn kräver 3 st stadigt förankrade stolpar.

Här kan du läsa om hur man bygger stängsel, inklusive hörn:

https://online.fliphtml5.com/tkwd/bnlk/#p=1

Ska bygga ny hage och funderar över stolpstorleken räcker 7 cm stolpar? Det blir 5 band och isolatorer på varje stolpe. Banden blir nog 20-40 mm. Funderar även över hörnen hur tjocka stolpar behövs där?
Varför i all fridens namn ska du ha 5 band? Speciellt så breda?

Nån som vet hur man håller får utanför hagen utan att dom börjar riva ner band, isolatorer och liknande? Springer får lösa där jag ska ha hagen, (inte mina).

Nån som vet hur man håller får utanför hagen utan att dom börjar riva ner band, isolatorer och liknande? Springer får lösa där jag ska ha hagen, (inte mina).
Om det "springer får lösa", så uppfyller inte fårägaren de regler som gäller för djurhållning.

Det enda stället/sättet där man får ha lösa djur, är i samband med fäboddrift.

Tala med fårägaren, som är skyldig att ha stängsel som håller fåren inne i sina hagar.
Tala även med andra "grannar", för att få hjälp med att prata med fårägaren.

I värsta fall, alltså om fårägaren inte bättrar sig, så bör djurhållningen anmälas till Länsstyrelsen, eftersom lösa får (eller andra djur) kan orsaka både olyckor och ge smittspridning.

Elband, som ju inte leder ström så värst bra, ger inte tillräckliga elstötar till får, även med bra elaggregat, och tillräcklig jordning.

Vi har både får och häst, ca 75 får och sex hästar, som växlar om med att använda samma hagar. Inga djur tar sig ut.

Jag tänkte mest att dom inte förstör mina stolpar, band, isolatorer när hästarna inte är där. Får se hur det går.
Sluta att ha elband säger jag!

Det är farligt och stor skaderisk för både hästar, får, andra lantbruksdjur och vilt, eftersom banden inte går av om någon fastnar.

Elen ska vara på under hela betessäsongen oavsett om de egna djuren är där eller ej.

Sluta att ha elband säger jag!

Det är farligt och stor skaderisk för både hästar, får, andra lantbruksdjur och vilt, eftersom banden inte går av om någon fastnar.

Elen ska vara på under hela betessäsongen oavsett om de egna djuren är där eller ej.
Aldrig använt annat än brädor och elband dom säljs i alla ridsportbutiker.

Liknande trådar

Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 805
Senast: EZMK
·
Övr. Hund Hej, jag har läst igenom några trådar om hundar i bil. Men ingen har nämnt elbilarnas fantastiska möjligheter för hundägare, nämligen... 2
Svar
28
· Visningar
2 136
Senast: SiZo
·
R
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
837
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 372
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppdateringstråd #2
  • GHS - dagens dressyr.